Gartner: Celosvětový prodej PC ve 3. čtvrtletí 2014 klesl o 0,5 %
Nárůst prodeje osobních počítačů ve vyspělých regionech byl během třetího čtvrtletí roku 2014 negativně ovlivněn poklesem zaznamenaným v rozvojových státech. Celkem se tak dle Gartneru prodalo 79,4 milionu počítačů, což v meziročním srovnání představuje 0,5% pokles.
„Podobně jako ve druhém čtvrtletí letošního roku došlo i nyní k nárůstu prodeje osobních počítačů v rozvinutých státech, který byl však v celkových číslech sražen poklesem prodeje počítačů v rozvojových regionech,“ prohlásila Mikako Kitagawa, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „Pozitivní výsledky ze západní Evropy a Severní Ameriky však mohou být náznakem postupného oživení počítačového průmyslu.“
Pozornost běžných uživatelů se začíná postupně od tabletů - jejichž rozšíření pravděpodobně dosáhlo stropu - vracet zpět k osobním počítačům. Odklon od počítačů k tabletům pohasíná, protože rozšíření tabletů v některých segmentech dosáhlo až 50 %. V kontrastu k tomu je přetrvávající slabý prodej počítačů v regionech s nízkou kupní silou, kde si lidé sice mohli dovolit tablet, ale na pořízení počítače již nedosáhnou.
Poprvé v historii byl součet tržního podílu pěti největších dodavatelů osobních počítačů dvou třetin celosvětových výsledků. Všech pět největších dodavatelů dosáhlo výrazně lepších výsledků, než kolik činil tržní průměr.
Největším dodavatelem osobních počítačů se ve třetím čtvrtletí 2014 stalo Lenovo s téměř 20% tržním podílem. Společnosti Lenovo se dařilo zejména v regionu EMEA, kde meziročně dosáhlo více než 40% nárůstu prodeje. Navzdory celkovému poklesu Lenovo prodeje osobních počítačů Lenovo rostly také v regionu Asie a Pacifiku.
| Celosvětový prodej osobních počítačů ve 2. čtvrtletí 2014 (v kusech) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q14 | Tržní podíl | Prodej 3Q13 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 15 703 391 | 19,8 % | 14 090 273 | 17,7 % | 11,4 % |
| HP | 14 214 195 | 17,9 % | 13 621 160 | 17,1 % | 4,4 % |
| Dell | 10 185 964 | 12,8 % | 9 286 002 | 11,6 % | 9,7 % |
| Acer | 6 830 009 | 8,6 % | 6 265 167 | 7,9 % | 9 % |
| Asus | 5 768 120 | 7,3 % | 4 936 206 | 6,2 % | 16,9 % |
| Ostatní | 26 684 880 | 33,6 % | 31 595 900 | 39,6 % | -15,5 % |
| Celkem | 79 386 559 | 100 % | 79 794 707 | 100 % | -0,5 % |
I přes určité zpomalení si celosvětové druhé místo udrželo HP. Společnosti se dařilo zejména v regionu EMEA a ve Spojených státech. Ačkoli HP oznámilo plány na rozdělení společnosti, dopad prodej osobních počítačů by měl být minimální. Společnost Dell, celosvětové číslo tři, zaznamenala silné čtvrtletí, které ukazuje, že investice a závazky uskutečněné po stažení firmy z burzy směrem k PC trhu se začínají vyplácet.
Na severoamerickém trhu se podařilo během třetího čtvrtletí „udat“ celkem 16,6 milionu počítačů, což je o 4,2 % více, než ve stejném období loňského roku. Šlo tak o třetí růstové období v řadě.
„Zákazníci se nebáli otevřít své peněženky, ačkoli prodeje související s nástupem žáků a studentů zpět do škol letos nebyly nijak výjimečné,“ doplnila Mikako Kitagawa. „V nejbližším období budou zákazníky přitahovat zejména cenově dostupnější dotykové notebooky, ultrapřenosné počítače a hybridní počítače 2 v 1.“
Jedničkou severoamerického trhu bylo HP, následované společnostmi Dell, Apple, Lenovo a Toshiba.
Prodej osobních počítačů v regionu EMEA dosáhl během třetího čtvrtletí roku 2014 na 24 milionů kusů, což meziročně představuje nárůst o 9,6 %. Již od začátku roku 2014 tak trh vykazuje růst (po dvou letech nepřetržitého propadu).
| Prodej osobních počítačů v regionu EMEA ve 2. čtvrtletí 2014 (v kusech) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q14 | Tržní podíl | Prodej 3Q13 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| HP | 5 041 710 | 20,9 % | 4 401 260 | 20 % | 14,6 % |
| Lenovo | 4 659 985 | 19,3 % | 3 213 973 | 14,6 % | 45 % |
| Acer | 3 177 326 | 13,2 % | 2 256 953 | 10,3 % | 40,8 % |
| Asus | 2 502 670 | 10,4 % | 1 874 149 | 8,5 % | 33,5 % |
| Dell | 1 972 420 | 8,2 % | 1 918 012 | 8,7 % | 2,8 % |
| Ostatní | 6 772 305 | 28,1 % | 8 341 173 | 37,9 % | -18,8 % |
| Celkem | 24 126 416 | 100 % | 22 005 521 | 100 % | 9,6 % |
„Pokračující růst prodeje osobních počítačů v regionu EMEA hodně ovlivnilo ukončení oficiální podpory operačního systému Windows XP a potřeba nahrazovat starší PC,“ uvedl Ranjit Atwal, ředitel výzkumu ve společnosti Gartner. „Spotřebitelská poptávka se rovněž zlepšila. Zejména nízké ceny notebooků a nejrůznější akce na zařízení 2 v 1 dokázaly zákazníky přitáhnout zpět. Mnoho uživatelů, kteří si pořídili tablet v první vlně jejich popularity, začíná dnes zvažovat jeho nahrazení přístrojem 2 v 1.“
Zejména díky segmentu profesionálních počítačů si prvenství v regionu EMEA udrželo HP, náskok před společností Lenovo na druhém místě se však zmenšuje. Lenovo bodovalo zejména díky spotřebitelskému segmentu a meziročně vykázalo 45% nárůst prodeje.
Prodej osobních počítačů v asijsko-pacifickém regionu dosáhl 26,2 milionu kusů, což představuje meziroční pokles o 5,3 %.