Analýzy

Gartner: Celosvětový prodej PC ve 3. čtvrtletí 2014 klesl o 0,5 %

Nárůst prodeje osobních počítačů ve vyspělých regionech byl během třetího čtvrtletí roku 2014 negativně ovlivněn poklesem zaznamenaným v rozvojových státech. Celkem se tak dle Gartneru prodalo 79,4 milionu počítačů, což v meziročním srovnání představuje 0,5% pokles.

František Doupal
Zdroj: Gartner
  • 29. 10. 2014
  • 4 min
Gartner: Celosvětový prodej PC ve 3. čtvrtletí 2014 klesl o 0,5 %

„Podobně jako ve druhém čtvrtletí letošního roku došlo i nyní k nárůstu prodeje osobních počítačů v rozvinutých státech, který byl však v celkových číslech sražen poklesem prodeje počítačů v rozvojových regionech,“ prohlásila Mikako Kitagawa, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „Pozitivní výsledky ze západní Evropy a Severní Ameriky však mohou být náznakem postupného oživení počítačového průmyslu.“

Pozornost běžných uživatelů se začíná postupně od tabletů - jejichž rozšíření pravděpodobně dosáhlo stropu - vracet zpět k osobním počítačům. Odklon od počítačů k tabletům pohasíná, protože rozšíření tabletů v některých segmentech dosáhlo až 50 %. V kontrastu k tomu je přetrvávající slabý prodej počítačů v regionech s nízkou kupní silou, kde si lidé sice mohli dovolit tablet, ale na pořízení počítače již nedosáhnou.

Poprvé v historii byl součet tržního podílu pěti největších dodavatelů osobních počítačů dvou třetin celosvětových výsledků. Všech pět největších dodavatelů dosáhlo výrazně lepších výsledků, než kolik činil tržní průměr.

Největším dodavatelem osobních počítačů se ve třetím čtvrtletí 2014 stalo Lenovo s téměř 20% tržním podílem. Společnosti Lenovo se dařilo zejména v regionu EMEA, kde meziročně dosáhlo více než 40% nárůstu prodeje. Navzdory celkovému poklesu Lenovo prodeje osobních počítačů Lenovo rostly také v regionu Asie a Pacifiku. 

Celosvětový prodej osobních počítačů ve 2. čtvrtletí  2014 (v kusech)
VýrobceProdej 3Q14Tržní podílProdej 3Q13Tržní podílMeziroční změna
Lenovo15 703 39119,8 %14 090 27317,7 %11,4 %
HP14 214 19517,9 %13 621 16017,1 %4,4 %
Dell10 185 96412,8 %9 286 00211,6 %9,7 %
Acer6 830 0098,6 %6 265 1677,9 %9 %
Asus5 768 1207,3 %4 936 2066,2 %16,9 %
Ostatní26 684 88033,6 %31 595 90039,6 %-15,5 %
Celkem79 386 559100 %79 794 707100 %-0,5 %

I přes určité zpomalení si celosvětové druhé místo udrželo HP. Společnosti se dařilo zejména v regionu EMEA a ve Spojených státech. Ačkoli HP oznámilo plány na rozdělení společnosti, dopad prodej osobních počítačů by měl být minimální. Společnost Dell, celosvětové číslo tři, zaznamenala silné čtvrtletí, které ukazuje, že investice a závazky uskutečněné po stažení firmy z burzy směrem k PC trhu se začínají vyplácet.

Na severoamerickém trhu se podařilo během třetího čtvrtletí „udat“ celkem 16,6 milionu počítačů, což je o 4,2 % více, než ve stejném období loňského roku. Šlo tak o třetí růstové období v řadě.

„Zákazníci se nebáli otevřít své peněženky, ačkoli prodeje související s nástupem žáků a studentů zpět do škol letos nebyly nijak výjimečné,“ doplnila Mikako Kitagawa. „V nejbližším období budou zákazníky přitahovat zejména cenově dostupnější dotykové notebooky, ultrapřenosné počítače a hybridní počítače 2 v 1.“

Jedničkou severoamerického trhu bylo HP, následované společnostmi Dell, Apple, Lenovo a Toshiba.

Prodej osobních počítačů v regionu EMEA dosáhl během třetího čtvrtletí roku 2014 na 24 milionů kusů, což meziročně představuje nárůst o 9,6 %. Již od začátku roku 2014 tak trh vykazuje růst (po dvou letech nepřetržitého propadu). 

Prodej osobních počítačů v regionu EMEA ve 2. čtvrtletí  2014 (v kusech)
VýrobceProdej 3Q14Tržní podílProdej 3Q13Tržní podílMeziroční změna
HP5 041 71020,9 %4 401 26020 %14,6 %
Lenovo4 659 98519,3 %3 213 97314,6 %45 %
Acer3 177 32613,2 %2 256 95310,3 %40,8 %
Asus2 502 67010,4 %1 874 1498,5 %33,5 %
Dell1 972 4208,2 %1 918 0128,7 %2,8 %
Ostatní6 772 30528,1 %8 341 17337,9 %-18,8 %
Celkem24 126 416100 %22 005 521100 %9,6 %

„Pokračující růst prodeje osobních počítačů v regionu EMEA hodně ovlivnilo ukončení oficiální podpory operačního systému Windows XP a potřeba nahrazovat starší PC,“ uvedl Ranjit Atwal, ředitel výzkumu ve společnosti Gartner. „Spotřebitelská poptávka se rovněž zlepšila. Zejména nízké ceny notebooků a nejrůznější akce na zařízení 2 v 1 dokázaly zákazníky přitáhnout zpět. Mnoho uživatelů, kteří si pořídili tablet v první vlně jejich popularity, začíná dnes zvažovat jeho nahrazení přístrojem 2 v 1.“

Zejména díky segmentu profesionálních počítačů si prvenství v regionu EMEA udrželo HP, náskok před společností Lenovo na druhém místě se však zmenšuje. Lenovo bodovalo zejména díky spotřebitelskému segmentu a meziročně vykázalo 45% nárůst prodeje.

Prodej osobních počítačů v asijsko-pacifickém regionu dosáhl 26,2 milionu kusů, což představuje meziroční pokles o 5,3 %.