Analýzy

DisplaySearch: Prodej notebooků ve 3. čtvrtletí 2014 rostl, tablety padaly

Celosvětový prodej notebooků podle společnosti DisplaySearch ve třetím čtvrtletí 2014 meziročně vzrostl o 10 % na 49,4 milionu zařízení. Současně však o 8 % klesl celosvětový prodej tabletů.

František Doupal
Zdroj: DisplaySearch
  • 18. 12. 2014
  • 1 min
DisplaySearch: Prodej notebooků ve 3. čtvrtletí 2014 rostl, tablety padaly

Za svůj nárůst vděčí prodej notebooků zejména rozvinutým regionům v zastoupení severní Ameriky a západní Evropy, ve kterých byl zaznamenán meziroční nárůst o více než 20 %.

„Propad poptávky po tabletech přispěl k růstu prodeje notebooků,“ uvedl Hisazaku Torii, viceprezident výzkumu ve společnosti DisplaySearch. „Úspěšný byl prodej notebooků na začátku školního roku, což podpořily jednat cenově dostupné počítače se systémem Windows, ale také na popularitě nabírající Chromebooky. Právě Chromebookům se výjimečně dařilo zejména ve Spojených státech, a to hlavně v komerční a vzdělávací sféře (kde bodovaly jednoduchou správou a akčními cenovými nabídkami).“

Do konce roku by se měly Chromebooky na celosvětovém prodeji notebooků podílet pěti procenty (tedy zhruba osmi miliony kusů). Pokud se však poptávka po těchto strojích v příštím roce vyšplhá na 20 milionů kusů, jak plánují jejich výrobci, činil by tento podíl již 12 %.

Vývoj u pěti největších dodavatelů notebooků ve 3. čtvrtletí 2014
DodavatelTržní podíl 3Q14Tržní podíl 3Q13Meziroční změna
Lenovo20 %16 %38  %
HP19 %18 %13 %
Dell12 %11 %21 %
Acer10 %9 %28 %
Apple9 %9 %15 %
Celkem69 %62 %23 %

Pět největších dodavatelů notebooků společně vykázalo 23% meziroční nárůst prodeje a celkem obhospodařovalo 69 % trhu. S rozdílem jednoho procenta trhu vévodily firmy Lenovo (s 38% meziročním nárůstem prodeje a 20% tržním podílem) a HP (s 13% nárůstem prodeje a 19% tržním podílem). Na dalších místech se usadily společnosti Dell, Acer a Apple.