Analýzy

Celosvětový prodej zařízení pro chytrou domácnost slibně rostl

Ve třetím čtvrtletí roku 2021 se podle IDC celosvětově prodalo přes 221 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Trh si tak meziročně navzdory problémům s dodávkami, rostoucí nezaměstnanosti a nejistým ekonomickým podmínkám připsal více než deset procent.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 17. 12. 2021
  • 2 min
Celosvětový prodej zařízení pro chytrou domácnost slibně rostl

„Trh s produkty pro chytrou domácnost si v této nejisté době začíná vést lépe než jiné segmenty spotřební elektroniky. Zákazníci za vybavování a zvelebování svých bytů a domů začaly utrácet peníze, které by za běžných okolností utratili např. za cestování,“ uvedl Adam Wright z IDC.

Největší podíl na prodeji smart home zařízení ve sledovaném období připadl na USA. Tamní trh meziročně vyrostl o 9,5 %. Druhým největším odbytištěm byla Čína, která vykázala růst meziroční nárůst dokonce téměř o čtvrtinu. Na druhou stranu, ve srovnání s druhým letošním kvartálem šlo přesto o pokles. Západoevropský trh vykázal nárůst o 17,9 % a v zemích latinské Ameriky bylo naměřeno zlepšení o rovných 15 %.

„Ze statistik vyplývá, že uživatelé kupují nejenom větší množství zařízení, ale zároveň častěji sahají i po dražších produktech, protože průměrná cena prodaného zboží meziročně vzrostla přibližně o tři procenta,“ uvedl Jitesh Ubrani z IDC. „Rostoucí ceny jsou částečně zapříčiněny horší dostupností zboží, ale také ochotou zákazníků zaplatit za inovativní produkty s vylepšenými funkcemi. Uživatelé tak utrácejí více peněz např. za televizory, protože si rádi připlatí za OLED panel, nebo za chytré displeje, které se derou do popředí na úkor zájmu o jednodušší chytré reproduktory.“

Největším segmentem zařízení pro chytrou domácnost zůstávají obrazová zařízení, ať již jde přímo o televizory, nebo třeba nejrůznější streamovací přístroje. Na celkových prodejích se tato kategorie zboží podílela z více než 35 %. Druhou nejčastěji zastoupenou skupinou byly přístroje pro domácí bezpečnost a dohled, kam spadají např. chytré kamery nebo zámky.

Prodej smart home zařízení ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech kusů)
KategorieProdej 3Q21Tržní podíl (%)Prodej 3Q20Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Video zábava78,335,380,139,8 -2,3 
Domácí bezpečnost45,220,439,819,813,5
Chytré reproduktory3214,429,914,97,1
Osvětlení21,19,514750,5
Termostaty5,62,54,52,223,9
Ostatní39,717,932,816,321
Celkem221,8100201,210010,3

Bez ohledu na probíhající pandemii covidu-19 patří mezi nejdůležitější faktory podněcující růst prodejů smart home zařízení stále se rozšiřující dostupnost levného připojení k internetu, rostoucí příjmy a také rychle se zvyšující povědomí zákazníků o takových přístrojích. Na druhou stranu trh stále trpí např. na pochyby zákazníků ohledně zabezpečení a soukromí i na cenu zařízení a případnou výši měsíčních poplatků za využívání jejich služeb.