Analýzy

Canalys: Prodej chytrých telefonů ve 3. čtvrtletí překonal 300 milionů kusů

Situace na trhu s chytrými telefony se přiostřuje. Během třetího čtvrtletí roku 2014 se podle společnosti Canalys celosvětově podařilo poprvé v historii překonat milník 300 milionů prodaných smartphonů za čtvrtletí. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde o 23% nárůst.

František Doupal
Zdroj: Canalys
Canalys: Prodej chytrých telefonů ve 3. čtvrtletí překonal 300 milionů kusů

„Konkurenční prostředí na trhu chytrých telefonů sílí, za což mohou zejména výrobci, kteří se na celosvětovém žebříčku usadili za firmami Apple a Samsung,“ uvedl Chris Jones, ředitel výzkumu ve společnosti Canalys. „Ještě před rokem patřil společnostem Apple a Samsung na světovém trhu téměř poloviční podíl, letos to přitom bylo již pouze 38 %. A tento vývoj bude pravděpodobně pokračovat, protože zejména čínské firmy jsou pro zaběhlé stálice stále závažnější konkurencí. Potvrzuje to skutečnost, že šest z deseti největších dodavatelů smartphonů aktuálně pochází právě z Číny.“

Samsung si udržel před ostatními výrobci značný podíl na tržním podílu i velikosti dodávek – na celosvětovém prodeji měl v objemu čtvrtinový podíl. I díky problémům s dodávkami a sílící konkurenci je to však o devět procent méně, než ve stejném období loňského roku. Ačkoli se společnosti podařilo posílit své postavení v Číně, ztrácela na dalších významných trzích, jako jsou Spojené státy nebo Indie. Apple naopak čtvrtletí uzavřel úspěšně – i díky silné počáteční poptávce po nových modelech iPhone 6 a iPhone 6 Plus dokázal svůj celosvětový tržní podíl zvýšit na 13 %. Celosvětová třetí příčka patřila firmě Xiaomi se šestiprocentním tržním podílem. O další dvě místa se se shodným tržním podílem pět procent podělily společnosti Lenovo a Huawei.

„Pro Xiaomi šlo o další výjimečné čtvrtletí, kdy dokázalo posílit své postavení v Číně a zároveň se i díky tomu stát celosvětovou trojkou. Drtivá většina produkce společnosti najde své zákazníky v Číně, do zbytku světa jde pouze šest procent výrobků. Část produkce, která jde na export, se však bude stále zvětšovat,“ uvedl Jones. Dobré čtvrtletí zaznamenalo také Lenovo. Pod svá křídla konečně zahrnulo firmu Motorola a v součtu s telefony této společnosti na konci třetího čtvrtletí patřilo 8 % celosvětového tržního podílu. Lenovo díky této transakci získalo silné vazby na USA, díky čemuž posílí své vztahy s místními operátory, a samozřejmě také velké množství patentů. Za předpokladu, že se konsolidace vydaří, může Lenovo ve spojení s Motorolou ze své pozice pro Apple a později i Samsung v následujících letech představovat výraznou hrozbu. Pouze s nepatrným odstupem se umístila společnost Huawei, kterou je nutné považovat rovněž za globálního hráče s výrazným potenciálem k dalšímu růstu.

V Číně se během třetího čtvrtletí roku 2014 prodalo 34 % veškerých smartphonů, v USA 13 % a v Indii šest procent.