Canalys: 3D tiskárny pronikají k běžným uživatelům
V prvním čtvrtletí 2014 se dle společnosti Canalys celosvětově prodalo 26 800 3D tiskáren. Stále více jich míří mezi běžné uživatele – díky zvyšující se konkurenci a klesajícím cenám to již byla téměř polovina všech prodaných přístrojů.
„Až doposud byly hlavním odbytištěm 3D tiskáren firmy. Malé i větší společnosti z řady odvětví s technologií 3D tisku experimentují a začínají ji využívat pro své potřeby,“ řekl Tim Shepherd, analytik společnosti Canalys. „Zdá se však, že stále větším odbytištěm budou pro 3D tiskárny běžní spotřebitelé. Díky klesajícím cenám se totiž již nebude jednat pouze o výsadu technologických nadšenců.“
Ke snižování cen 3D tiskáren do značné míry přispívá financování prostřednictvím crowdfundingu (prostřednictvím malých finančních darů, které se vybírají nejčastěji přes internet). „Počet levných 3D tiskáren, které pocházejí z dílen malých firmiček či chcete-li start-upů, financovaných tímto způsobem, je až překvapivý. Finance, které se firmám daří díky crowdfundingu získat, svědčí o velkém zájmu. Přestože jsou levné tiskárny často omezeny velikostí tisknutelných předmětů či použitelnými materiály, budou to právě ony, které budou hlavním tahounem prodejů,“ doplnil Shepherd.
Podle odhadů společnosti Canalys mělo v prvním čtvrtletí 2014 67 % prodaných 3D tiskáren nižší než 10 000 USD. „Hodně tiskáren navíc bylo ještě podstatně levnějších, základní modely se prodávají i za méně než 1 000 dolarů, některé dokonce za méně než 500 USD,“ uvedl Joe Kempton ze společnosti Canalys. „Během deseti let se 3D tiskárny stanou v ekonomicky rozvinutých regionech běžnou součástí domácností.“
Na opačném konci trhu stojí profesionální 3D tiskárny s cenami nad 100 000 dolarů, které se na celkových prodejích podílely jedním procentem.