Zyxel: Partnerský program v nové verzi
Hlavní přínosy inovované verze partnerského programu nám prozradila za marketing Tereza Traplová, marketing communications coordinator, za obchod Radek Hofman, channel sales manager CZ/SK. K tomu přidali také informace o školeních, díky kterým si zájemci mohou prohloubit své odborné znalosti.
Zyxel má nový partnerský program, můžete popsat, jak vypadá?
Tereza Traplová: V březnu letošního roku jsme spustili partnerský program, chtěli jsme se přitom odklonit od běžné praxe, kdy většina partnerských programů odměňuje ty největší partnery, kteří mají nejvyšší tržby. My jdeme jinou cestou a nabízíme odměny i menším partnerům – nesoustředíme se na výši tržeb, ale hlavně na četnost nákupů, díky čemuž je náš program výjimečný.
Radek Hofman: Jen dodám, že jsme i předtím měli partnerský program, toto je jeho nová verze. Původně program fungoval na jiných principech, ale po zkušenostech nasbíraných v Evropě jsme letos na jaře přešli na zcela nový systém, který se začal uplatňovat po celé Evropě.
Takže jde o centrálně řízený program?
Radek Hofman: Ano, je to na celoevropské úrovni.
Tereza Traplová: Partnerský portál je momentálně v šesti jazykových verzích, včetně češtiny, tuto základnu hodláme dál rozšiřovat. Měla by přibýt i slovenština, maďarština…
Program běží půl roku, jaké jsou zatím ohlasy?
Tereza Traplová: Zatím máme pozitivní ohlasy. Partnerů, kteří akceptovali nové podmínky, stále přibývá, momentálně máme okolo 2 500 partnerů.
Radek Hofman: Zmíněných 2 500 partnerů je aktivních. Opravdu s námi aktivně obchodují, nejsou to „černé duše“, jsou to skuteční partneři, kteří s námi dělají každodenní byznys.
Když půjdeme do hloubky, čím se váš partnerský program liší? Co jsou hlavní výhody a benefity?
Tereza Traplová: I malí partneři dostávají za nákupy odměny a body, další výhodou je možnost registrace projektů, partner si přes náš portál může zaregistrovat projekt, na který může získat zajímavé slevy. Na portálu je pro partnery připraven i podpůrný materiál ve formě marketingových dokumentů, prodejních materiálů – produktové prezentace, ceníky , přístup do školicí zóny…
Radek Hofman: Dlouho jsme přemýšleli, jak koncipovat partnerský program, abychom ocenili všechny partnery. Některé partnerské programy cílí jen na velké hráče na trhu, zaměřují se na jejich obraty – to může vést k frustraci či naprosté demotivaci malých partnerů. Každý partner je pro nás nesmírně důležitý, proto jsme upravili i podmínky pro postup mezi jednotlivými stupni partnerského programu, jsou celkem tři, nejvyššího může dosáhnout i partner, jehož obrat nedosahuje takové výše, jako je tomu u velkých hráčů. Primárně posuzujeme četnost nákupů, až teprve druhořadou roli hraje obrat a objem nákupu.
Máte portál propojený se školením?
Tereza Traplová: Ze školicí zóny portálu se partneři pohodlně dostanou k registracím na naše školení.
Radek Hofman: Na našich technických školeních musí všichni partneři splnit stejné podmínky a podstoupit závěrečný test, aby získali certifikát, a to bez ohledu na to, jakou mají úroveň v partnerském programu.
Jaké jsou úrovně nového partnerského programu?
Tereza Traplová: Základní úrovní je „Reseller“ s četností nákupů do čtyř za rok, druhá úroveň je „Authorized“ s četností nákupů od pěti za rok, poslední úrovní je „Premium“, která je pro partnery, kteří mají více než osm nákupů za rok. Certifikát o úrovni si partneři mohou stáhnout přímo prostřednictvím portálu a mohou si jej vytisknout a dát si ho za rámeček. (smích) Partnerům poskytujeme také logo „Účastník partnerského programu Zyxel“, takže si můžou případně vyzdobit prodejnu.
Radek Hofman: Co se týče generování bodů – v nejvyšší úrovni je princip generování bodů stejný jako v úrovni předcházející, ale generování, díky tomu, že má partner
vyšší četnost nákupů a je v té nejvyšší úrovni, probíhá rychleji. U slev se zaměřujeme na projektový byznys, takže to automaticky nefunguje tak, že čím vyšší úroveň, tím vyšší sleva, v oblasti projektového byznysu si zakládáme na osobním přístupu k partnerům.
Jak se může reseller do vašeho programu zapojit?
Tereza Traplová: Zájemce musí splnit jedinou podmínku, a to být aktivním IT resellerem, pak se stačí zaregistrovat na našem portále partner.zyxel.eu.
Radek Hofman: Stačí registrace, poté podle příslušné země dochází z naší strany k validaci registrace, je to z toho důvodu, že chceme mít v partnerském programu registrované aktivní IT resellery, kterým poskytujeme maximální podporu formou školení a workshopů. Je nutné, aby se partneři nadále vzdělávali, jelikož jsou ve finále „vizitkou“ naší značky. Proškolení partneři jsou pro nás nejcennější, protože s nimi budujeme dlouhodobý byznys.
Lze říci, že účastník partnerského programu rovná se proškolený partner?
Radek Hofman: Přímo rovnítko se tam dát nedá, školení jsou otevřená, není podmínkou, že školení se smí účastnit jen partneři registrovaní v partnerském programu. Část našich certifikačních školení, která jsou opravdu už technická, je určená pro IT specialisty přímo z řad koncových zákazníků.
Jaké máte plány do budoucna s partnery a s partnerským programem?
Tereza Traplová: V první řadě chceme rozšířit jazykové verze portálu, následně se budeme soustředit na vylepšení jeho vlastností a funkčností.
Radek Hofman: Partnerský program v této podobě běží zatím půl roku, partneři i my si postupně zvykáme na fungování a principy programu. Čím více se budou partneři zapojovat, tím více se budou určitě objevovat připomínky a požadavky, nasloucháme našim partnerům.
Chcete něco vzkázat našim čtenářům – resellerům?
Radek Hofman: Chtěl bych partnery vyzvat, aby začali náš partnerský program a portál plně využívat, kvalitní dostupný obsah se bude neustále rozšiřovat. Partneři by neměli nic nechávat náhodě a měli by se trvale důkladně školit. Jen ten, kdo je připraven, má obrovskou konkurenční výhodu oproti ostatním.