Petr Ritz (Samsung): Příležitosti pro displeje jsou všude
Samsung patří k nejdůležitějším výrobcům v oblasti bílé techniky, televizí, mobilních telefonů, ale i profesionálních displejů. Na co se výrobce soustředí, které trendy jsou v oblasti digital signage na vzestupu a kde jsou největší příležitosti na trhu, to nám prozradil Petr Ritz, head of B2B sales ve společnosti Samsung.
Jak vnímá Samsung coby technologický lídr oblast digital signage?
Pro nás jde o zásadní oblast, která v posledních letech zažívá velký růst. Samsung Electronics má rozsáhlé portfolio a prakticky ve všech segmentech, jako jsou bílá technika, televize nebo telefony, již došlo k saturaci a nedochází zde k významným nárůstům. Zároveň zde už není příliš vysoká marže, proto vidíme příležitost na trhu se smart signagí, kde jsou větší projekty a trh ještě donedávna rostl dvouciferným tempem. Pro nás jde proto o důležitý směr a díky tomu, že si vyvíjíme vlastní technologie jak pro telefony, tak pro televize, jde rovněž o logický krok – máme možnost zkombinovat technologie, které používáme v televizích společně s tzv. system on chip prvky, které se uplatňují u mobilních telefonů. Současně máme vyvinutý vlastní systém, Tizen, který je pro smart signage ideální řešení.
Můžu tedy říci, že v oblasti digital signage nabízíme zákazníkům velmi rychlý způsob předávání informací kdekoliv a kdykoliv. Dochází tak k postupné a zásadní změně, kdy například v prodejních místech, restauracích, fastfoodech a kavárnách můžeme zaznamenat místo starého menu a letáků v rámečcích nové digitální obrazovky. A to je jen jedna z mnoha vertikál, kde máme zákazníkovi rozhodně co nabídnout.
Platíte v řadě oblastí za inovátora, který posouvá celý trh. Je to tak i v případě digital signage?
Společně s Applem, Microsoftem a Googlem patříme k největším technologickým inovátorům vůbec. Inovace jsou nevíce vidět v oblasti telefonů, a i u televizí, ale postupně se promítají i do profesionálních displejů. V současné době všechny naše displeje využívají zmíněný system on chip, což je vlastně počítač na jednom čipu, který je součástí základní desky displeje. Není proto potřeba použít na drtivou většinu aplikací další PC s nějakým typem přehrávače pro zobrazení obsahu, jako jsou videa a obrázky. Všechno odbaví displej sám bez nutnosti jakýchkoliv externích doplňků. System on chip je založený na Tizenu, což je náš uzavřený systém na bázi Androidu, v podstatě kombinujeme to nejlepší z obou světů, tedy „androidí“ přístup k vývoji aplikací a uzavřenost, kdy máme kontrolu nad tím, zda daná aplikace bude na Tizenu fungovat, je bezpečná a splňuje veškeré podmínky. Oproti běžným androidím systémům, které jsou poměrně náchylné, a někdy dokonce rizikové, má Tizen výhodu v tom, že je uzavřený, přičemž ale vývojářům nabízí známé prostředí pro vývoj aplikací. Výslednou aplikaci Samsung zkontroluje a následně pro daný systém uvolní. Tento typ zabezpečení a kontroly vidím jako důležitou výhodu.
Z dalších zajímavých technologií zmíním náš software Magicinfo, který je momentálně už v osmé verzi a umožňuje řízení našich displejů. Nejde jen o kontrolu typu vypínání/zapínání, ale i řízení obsahu, který na displejích běží. Pro určité typy instalací je toto zásadní.
Můžete uvést nějaký příklad nebo referenci, kde tato technologie najde uplatnění?
Zmíním například síť lékáren Dr. Max, kde mají tisíce displejů v provozovnách, a pomocí Magicinfa pohodlně spravují obsah, který na displejích běží. Díky tomu mohou například spouštět kampaně na různých pobočkách, například v Ostravě může na stovkách displejů běžet jedna promoakce, zatímco jiná promoakce může být v Praze. Operátor může spravovat obsah podle různých kritérií, jednoduše jej na dálku kontrolovat a upravovat. Jde o poměrně robustní nástroj, existují i konkurenční, které podporují více platforem, Magicinfo je pouze pro Samsung. Jde opět o uzavřený systém, avšak s podporou řady aplikací třetích stran, které procházejí naší kontrolou, takže jsou bezpečné a dají se snadno integrovat a používat.
Když se zaměříme na český trh, můžete říct, jakou tady máte v oblasti digital signage pozici?
Jsme jednička na trhu s podílem přesahujícím 50 %. Vždycky je ale těžší být první, musíme udržovat vysoký standard.
Jaké jsou nyní hlavní trendy v této oblasti?
Inovuje se zde poměrně rychle. Donedávna hrály prim klasické LCD displeje, nyní začíná Samsung razantně pronikat do světa LED signage. Jde například o budování velkých obrazovek z LED modulů. Nabízíme interní i externí obrazovky jakýchkoliv formátů a s jakýmkoliv rozlišením. Máme vlajkovou loď The Wall, kde je vzdálenost diod 0,8 milimetru, čili jde o velice drobnou rozteč, která zajišťuje ostrý obraz, který je nerozeznatelný od televize. Nabízíme i outdoorové LED signage produkty s větší roztečí. Produktů je nepřeberné množství, jsme schopni uspokojit prakticky jakékoliv požadavky. V oblasti televizí jde dnes spíš o evoluci, revoluce a nové technologie Samsung momentálně uvádí právě u LED signage produktů. Zmenšuje se vzdálenost diod, vylepšuje se svítivost, dají se vytvářet z LED signage produktů různé sloupy a zakřivené panely, což je aktuálně u nás jeden z nejvýraznějších trendů. V této oblasti působí řada čínských výrobců, to je pro nás velká výzva přesvědčit zákazníky, aby si koupili kvalitní produkt se zárukou a se zázemím značky, kterou znají.
Kde jsou na našem trhu největší příležitosti pro vaše řešení?
Úplně všude. Největší potenciál má oblast retailu, to znamená vybavení obchodů displeji, do výlohy, do obchodních center. V západní Evropě jde o naprosto běžné prvky, u nás ještě tento potenciál není ani zdaleka vyčerpán, prodejci zde k tomuto typu digitalizace přistupují pomaleji, proto je zde velký prostor. Další vertikálou jsou korporace a vybavení zasedaček a konferenčních místností, kde se displeje začínají prosazovat jako náhrada projektorů. Málokterá firma, která renovuje, zůstává u projektorů a volí raději displeje – nejvíce se zde uplatňují 65", 75", ale nasazují se i 98" varianty, což už je úhlopříčka bezmála 2,5 metru. Prakticky neexistují žádné limity, vybavovali jsme také letiště a další prostory, kde se hovoří o tzv. DOOH, tedy „digital out of home“, kdy se místo klasických plakátů umísťují do prostoru displeje, což je efektivnější pro změnu obsahu. Máme také projekty do továren, což souvisí s rozmachem Průmyslu 4.0 a digitalizací výroby… Příležitosti pro displeje jsou zkrátka všude.
S tím souvisí také šíře portfolia, jak jste zmínil. Dodáváte veškeré toto portfolio i v České republice?
Sortiment zde nabízíme úplný. Začínáme na 13" malých displejích a pokračujeme až ke zmíněným 98", následně se mohou z LED modulů skládat libovolně velké celky, různá zakřivení a tvary, fantazii se meze nekladou. Budeme uvádět také nový produkt Samsung Business TV zaměřený na SMB zákazníky, menší instalace, jde o televizi, která umožní pomocí jednoduché aplikace uživateli rozdělit obrazovku na tři části, které jsou schopné zobrazovat obsah nezávisle – může tam běžet video či TV plus je tam prostor pro zobrazení dalších informací. Ideální pro menší provozovny, aplikace je velmi jednoduchá a umožňuje vytvářet pomocí předvybraných šablon profesionální obsah, díky kterému se lze prezentovat moderní cestou. Na trh toto řešení uvedeme v září.
Byla řeč o modularitě, bezpečnosti a rozmanitosti portfolia. Kdybyste měl zmínit ale vaši hlavní konkurenční výhodu, co by to bylo?
Samsung! (smích) Pro partnery i zákazníky je síla značky klíčová. Je potřeba také zvažovat, jak se výrobce postaví k situaci, kdy se něco pokazí, záruční a pozáruční péče je nesmírně důležitá. Je to pro nás obrovský závazek. Nemůžeme si dovolit k produktům a prodeji přistupovat nesvědomitě. Zmíním kauzu s tablety Galaxy Note 7, které měly závadu baterie, Samsung v reakci na to celosvětově stáhl z trhu veškeré tyto produkty, zákazníci dostali zpět nové zboží nebo peníze.
Profilová karta firmy
Samsung
Samsung inspiruje svět a tvoří budoucnost svými transformačními myšlenkami a technologiemi. Společnost nově definuje svět televizorů, smartphonů, tabletů, nositelných chytrých zařízení a digitálních spotřebičů, síťových a paměťových prvků, LSI systémů, polovodičů a LED displejů.
Pro nejnovější informace navštivte Samsung Newsroom.
Více informací na profilové kartě společnosti