Jan Šplíchal: Chceme se soustředit na transport, logistiku a retail
O aktuálním vývoji v oblasti odolných notebooků a tabletů jsme si povídali s Janem Šplíchalem, marketingovým manažerem společnosti Panasonic, která v tomto segmentu patří mezi nejdůležitější hráče na trhu. V rozhovoru se můžete seznámit s produktovým portfoliem společnosti, oblastmi vhodnými pro nasazení těchto přístrojů i s možným vývojem do budoucna.
Můžete čtenáře seznámit s tím, co máte v Panasonicu na starosti a co tvoří hlavní náplň Vaší práce?
V Panasonicu zastřešuji marketing pro region střední a východní Evropy (kromě České republiky a Slovenska sem spadají Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovinsko a pobaltské země). Náplň mé práce je velmi různorodá. Zmínit mohu například podporu prodeje za pomoci účastí na nejrůznějších oborových konferencích (průmyslových, zdravotnických či armádních) a partnerských setkáních. S tím úzce souvisí také podpora prodejců a partnerů v zemích, kde nemáme přímé zastoupení (sem spadají například marketingové aktivity, registrace obchodních příležitostí nebo možnost přizvat našeho obchodního zástupce). Nedílnou součástí mé práce je také komunikace s PR agenturami v České republice a v Polsku na přípravě tiskových zpráv a případových studií (novinkou je případová studie zachycená formou videa). Ve spolupráci s německým ředitelstvím pak přejímáme marketingové aktivity aplikovatelné i na náš trh, potažmo celý region střední a východní Evropy.
Můžete krátce představit produktové portfolio vaší divize?
V současné chvíli jsou naším hlavním produktem odolné tablety, což souvisí s vývojem trhu – stejně jako ve spotřebitelském segmentu totiž i v segmentu odolných zařízení přechází stále více firem na řešení založená na tabletech.
Naše portfolio je rozděleno do tří základních kategorií. Základem je kategorie „byznys“. Taková zařízení bez poškození odolají pádu z výšky 76 cm a jsou schopná pracovat při teplotách od minus 20 do plus 35 stupňů celsia. Střední třídu tvoří kategorie přístrojů „semi-rugged“, které splňují požadavky vojenského standard MIL-STD 810-G a nabízejí odolnost proti postříkání vodou (IP5), proti vniknutí prachu a zvládají pracovat v teplotách od mínus 20 do plus 65 stupňů celsia. Nejvyšší třídou jsou zařízení „fully-rugged“, která přinášejí ochranu proti pádu ze tří metrů (testováno z 26 různých úhlů dopadu), odolnost proti vodě a prachu (dle různých standardů včetně IP65) a jsou schopná pracovat v opravdu extrémních podmínkách.
Většina notebooků i tabletů je navíc plně konfigurovatelná v oblasti výbavy a rozšiřujících portů, konfiguraci jednotlivých modelů jsme tak schopni upravit přesně podle přání a požadavků zákazníků.
Jakou produktovou specialitu z aktuální nabídky byste vyzdvihl?
Rád bych zmínil náš nový tablet FZ-F1/FZ-N1 s úhlopříčkou obrazovky 4,7 palců, který bychom mohli díky vestavěným telekomunikačním funkcím považovat také za chytrý telefon. I vzhledem ke scénářům nasazení u zákazníků jej ovšem označujeme jako „čistokrevný“ tablet. Zařízení je v současné chvíli dostupné se systémem Android, od září se pak na trhu objeví také varianta s Windows 10 IoT. Tímto modelem se nám otevírá cesta do oblastí retailu a transportu, pro které jsme doposud neměli vhodný produkt. Z výbavy stojí za pozornost nakloněná čtečka čárových kódů, která ve srovnání s běžnými přístroji pracovníkům výrazně usnadňuje jejich práci. Tablet zároveň splňuje vlastnosti pro nejodolnější třídu produktů včetně odolnosti proti pádu, vodě, prachu či extrémním teplotám.
Kde se odolné přístroje uplatňují nejčastěji a kdo patří mezi jejich typické uživatele?
Pokud bych mohl otázku trochu zjednodušit, řekl bych, že využití přístrojů Panasonic začíná tam, kde končí využití běžných „consumer“ zařízení. Ideálním zákazníkem jsou pro nás společnosti, jejichž zaměstnanci se pohybují venku nebo v prostředí se zhoršenými podmínkami. Zmínit můžeme například sklady, výrobu, stavebnictví nebo firmy, které mají na starosti správu různých druhů infrastruktury.
Dobrou referencí je například nasazení našich tabletů u záchranných služeb. S výjimkou Prahy naše přístroje využívají všechny záchranky v Čechách i na Moravě. Podobně mohu pokračovat nasazením našich přístrojů u Policie ČR – naše tablety využívají v kombinaci se speciální aplikací například u městské policie v Brně. Policisté do tabletů dostávají aktuální informace, jsou schopni vyhledávat v registru vozidel, mohou organizovat odtahování vozidel a vše jsou schopni pohotově nafotit včetně možnosti okamžitého prověření registrační značky.
Vidíte další prostor k růstu? Kam by se mohly odolné přístroje dál ubírat?
V současnosti se chceme soustředit na oblasti transportu, logistiky a retailu. V těchto segmentech jsme se až doposud nepohybovali, a proto jsou pro nás zajímavé a představují prostor, kde bychom mohli růst.
Budoucnost odolných zařízení bude podle mého názoru stejně jako ve spotřebitelské třídě patřit zařízením 2 v 1. Věřím, že firmy si zvyknou na možnost jedno a to samé zařízení používat v terénu i při práci v kanceláři. V současné chvíli má totiž pracovník běžně jedno zařízení pro práci venku a další pro práci v kanceláři. Již kvůli optimalizaci nákladů očekávám nástup trendu, kdy se bude pro oba druhy pracovního nasazení používat jediný přístroj typu 2 v 1.
Jak se vaší divizi daří? Můžete se s námi podělit například o tržní podíl, či jiná zajímavá čísla?
V případě notebooků držíme na trhu s odolnou technikou přibližně 70% tržní podíl, u tabletů je to pak přibližně polovina trhu. Rád bych v této souvislosti zmínil také skutečnost, že pokud zákazník jednou nasadí produkty Panasonic, v drtivé většině sáhne při nákupu nového vybavení opět po nich. O spolehlivosti našich produktů svědčí také fakt, že v řadě firem se dodnes spolehlivě používají i deset let staré modely.
Máte partnerský program? Co nabízí?
Našim partnerům nabízíme program dostupný prostřednictvím webových stránek www.toughbook-engage.eu, kde po registraci a schválení získají řadu zajímavých možností. Mohou například kontaktovat lokálního obchodníka, který jim poradí s obchodními i technickými záležitostmi nebo jim zajistí podporu u výběrových řízení. Již na základní úrovni partnerství nabízíme registraci obchodních příležitostí, kde dodržujeme princip „kdo dřív přijde, ten dřív bere.“
Dále se na portálu nacházejí i marketingové materiály či e-learningová školení (zaměřená nejen na produkty, ale například i na obchodní dovednosti a strategie). Samozřejmostí je také přístup k nejnovějším informacím, případovým studiím a dalším aktualitám a třeba i soutěžím.