Jak v ČR reagovat na vyvíjející se trh s vybavením pro IP telefonii
Nové technologie a trendy v posledních letech tak trochu změnily trh s vybavením pro IP telefonii. Diskuse se zákazníky by se tak neměly soustředit pouze na IP telefonii, ale na další požadavky, které zákazníci chtějí. O tom, jak se tomuto segmentu u nás bude dařit, jsme si popovídali s Michaelem Voříškem, senior research analytikem IDC.
V jakém stavu je v současnosti trh s vybavením pro podnikovou IP telefonii?
IDC v této skupině sleduje systémy IP pobočkových ústředen (IP PBX) a IP telefony, ať už softwarové nebo hardwarové. Naopak vylučujeme spotřebitelské modely. Vlivem ekonomické situace v Evropě byl tento trh jako na houpačce. Když přišla krize, podniky začaly odkládat investice do infrastruktury, rozkládaly projekty na více let atp., což vedlo k dvoucifernému poklesu v roce 2009. V letech 2010 až 2011 to vypadalo na rychlý návrat k předchozímu růstu, ale špatné zprávy z velké ekonomiky přivodily v roce 2012 nový propad tohoto trhu. Na číslech za úplný rok 2013 ještě pracujeme, ale už teď je zřejmé, že návrat k růstu bude pozvolný. Výše řečené platí jak pro trh v celém regionu EMEA, tak specificky pro český trh. Přes tyto výkyvy pokládáme IP telefonii za trh se slušnými růstovými vyhlídkami. Potřeba nahradit dosluhující infrastrukturu, ať už jde o TDM ústředny nebo první generaci IP PBX, se ve střednědobém horizontu prosadí.
Takže pokud nepřijde další srovnatelný makroekonomický otřes, bude všechno v pořádku?
Jak pro koho. Současní distributoři a integrátoři vybavení pro podnikovou IP telefonii se budou muset vyrovnat s několika novými výzvami. Zaprvé se stále těsnější integrací tohoto trhu do trhu sjednocené komunikace (unified communications - UC), zadruhé se sílícím nástupem cloudových služeb a zatřetí s rostoucím důrazem na mobilní řešení. Ti, kdo adekvátně zareagují, ale nemají důvod k obavám.
Co to přesně znamená?
Začněme s integrací do sjednocené komunikace. Roste počet projektů, kde jsou jako nadstavba IP telefonie integrovány také funkce z okruhu UC jako webové konference, videokonference, osobní prezence, instant messaging, kontaktní centrum atd. V průzkumu, který IDC v roce 2013 udělala mezi podniky s více než padesáti zaměstnanci v České republice, vyplynulo, že 34 % z nich již UC používá a dalších 21 % plánuje tuto technologii zavést během příštích tří let.
Zároveň sledujeme, jak se přidaná hodnota pro zákazníky a spolu s ní marže poskytovatelů přesunují z IP PBX právě do sjednocené komunikace. Jednotková cena se bude v segmentu IP telefonie snižovat. V České republice odhadujeme velikost trhu s vybavením pro IP telefonii v roce 2013 na 330 milionů korun s několikaletou vyhlídkou na růst okolo deseti procent v jednotkách, ale jen okolo 3 % v obratu. Jednotkovou cenu se podaří uhájit zejména u systémů, které budou zároveň poskytovat sjednocenou komunikaci. Jinak řečeno, dobré portfolio v UC bude stále nezbytnější pro udržení prodejů IP PBX systémů a IP telefonů.
Jak dopadá na podnikovou IP telefonii nástup cloudových řešení?
Čeští zákazníci dobře znají a stále více využívají služby IP Centrex, tj. virtuální cloudové ústředny jako je Vodafone OneNet, GTS virtuální ústředna, Ha-loo Centrála a další. Zatím platí, že jak IP PBX systémy instalované u zákazníka, tak virtuální ústředny především nahrazují TDM linky, nicméně nástup cloudu není dobré podceňovat. Počet koncových uživatelů virtuálních ústředen v České republice roste v současné době dvojciferně, a bude i nadále předhánět růst linek na IP ústřednách. Na druhou stranu není důvod k panice, stačí přizpůsobit strategii.
Systémy instalované u zákazníka nebo hostované v datacentru poskytovatele nabízejí lepší možnosti, jak přizpůsobit IP telefonii a sjednocenou komunikaci konkrétním potřebám zákazníka, integrovat ji do ostatních IT systémů, nebo ošetřit bezpečnost. Cloud nabízí možnost rychle přidávat nové funkce, flexibilně měnit počet licencí a platit podle spotřeby. Naše výzkumy ze západoevropských trhů ukazují, že zejména velcí zákazníci budou v dohledné době z řady důvodů dávat přednost hybridním projektům, které kombinují výhody obou modelů. Vybrané funkce nebo pobočky budou obsluhovány z cloudu, zatímco jiné z vlastního datacentra nebo z hostovaného řešení. Výrobci vybavení pro IP telefonii a UC už běžně podporují virtualizaci ústředen a umožňují partnerům budovat hostované dedikované služby nebo v některých případech i cloud pro sdílené virtuální ústředny. Hybridním modelům by se proto měli věnovat i čeští distributoři a integrátoři vybavení pro podnikovou IP telefonii a sjednocené komunikace, ať už z vlastních zdrojů nebo ve spolupráci s jinými poskytovateli.
Ještě jedna věc vyplývá ze zkušeností západoevropského trhu. Diskuse se zákazníky by se neměly soustředit na pojem cloudu, ale na požadavky, které zákazníci mají na funkce, bezpečnost, dostupnost a spolehlivost, i na cenový model komunikačního řešení. Někteří zákazníci předem odmítají cloud jako koncept, ale přitom vlastně podle parametrů přesně takové řešení požadují. Jiní si řeknou o cloudovou službu, ale přitom očekávají například vlastnosti manažovaného řešení s flexibilní platbou podle spotřeby. Je úlohou poskytovatele řešení, aby zákazníkům pomohl najít model, který odpovídá jejich potřebám.
Jak do tohoto obrazu zapadá mobilita?
Mobilita souvisí s oběma předchozími trendy. Prvky sjednocené komunikace zvyšují přitažlivost softwarových klientů na smartphonech a tabletech, zatímco cloudová řešení dovolují rychle přidat UC do podnikové komunikační infrastruktury a podporují také vzdálený přístup k funkcím. Podobně jako u sjednocené komunikace a hybridního cloudu může mobilní řešení znamenat rozhodující výhodu v soutěži o projekty s konkurencí.
Nepřipraví ale mobilita distributory o obrat z prodeje hardwarových telefonů?
Nic takového se nám zatím v datech neukazuje. Vidíme spíše, že přibývá zařízení, ze kterých uživatelé přistupují k hlasovým a dalším komunikačním službám, než že by se všechno stěhovalo na oblíbený smartphone nebo tablet. Kvalitní stolní a konferenční telefony si většina zákaznických organizací ponechá. Je ale pravda, že u stolních telefonů převažují relativně základní modely, protože prémiové funkce jsou snáze přístupné z PC nebo mobilního zařízení. Také pokusy o supertablety čistě pro potřeby sjednocené komunikace nedopadly zrovna úspěšně. Pokles obratu na straně hardwarových telefonů je ale vyvážen růstem u pokročilých komunikačních aplikací a služeb. Bezdrátové telefony typu WLAN phone nebo IP DECT směřují stále více k použití pro specifické účely a specifické podnikové areály, například ve zdravotnictví, správě a ostraze objektů, logistice atd. Ani tady ale neočekáváme pád trhu, ale jeho mírný růst.