Infor: Osvojte si cloud!
Během pařížského Infora si na rozhovor udělal čas sám Andreas Anand, vice president – consulting service Central Europe ze společnosti Infor, a prozradil nám, jak vidí možnosti využití cloudu v západní i střední Evropě.
Jaká je situace na trhu, jak to aktuálně vypadá s cloudem?
Cloud je tady, o tom není pochyb a je to znát všude. Zákazníci na to reagují a přemýšlí, zda zvolit nejnovější on premise nebo migrovat do cloudu. Jenže cloud je samostatná oblast a nelze jej s ničím srovnávat, pro přechod do cloudu musí být důvod. Zákazníci, kteří mění svůj obchodní model, se tak často ptají, zda je pro ně cloud dobrou volbou a co jim přinese do budoucna. Mezi důvody, proč uvažovat o cloudu, patří třeba otázka bezpečnosti, kterou pokrývají cloudová řešení daleko efektivněji, nemluvě o automatických aktualizacích, upgradech a nových funkcích.
Jsou různá řešení, ale zákazníci u nás přijdou za resellerem a zeptají se, co nabízí. Je to tak i v západní Evropě? Nebo vzděláváte zákazníky, kteří si pak mohou lépe vybírat?
Když přijde zákazník a přednese nám své přesné požadavky, tak se mu snažíme maximálně vyhovět. Pak jsou zákazníci, kteří chtějí poradit, do jakých dalších technologií investovat, protože nemají přehled a nevědí, co přijde a jak to spojit s byznysem. Takovým rádi poradíme.
Ptám se, protože čeští zákazníci často nechtějí přemýšlet o možnostech, ale chtějí rychlé řešení.
Cena a čas nahrávají právě cloudu. Jde o to, co zákazník vůbec očekává a co to řešení, které má nebo chce, poskytuje. A pokud je mezi těmito dvěma póly opravdu velký rozdíl, tak co s tím? Pak přijdou různé modifikace a úpravy, aby se mezera zmenšila. Je potřeba si na rovinu říct, co konkrétní řešení umí, co zákazník chce a jak se to slučuje. Pokud dojdeme k tomu, že se tyto dva póly překrývají, tak výsledná cena bude nižší, půjde to rychleji a přínos bude obrovský. To by si měli uvědomit i reselleři – měli by splnit požadavky zákazníka, ale ne nutně hledat takové řešení, které by naprosto vyčerpalo zákazníkem stanovený rozpočet.
Jak velkou roli hraje cloud ve vašich nynějších i budoucích plánech?
Do Evropy cloud teprve přichází, hovoří se o big data a jsou potřeba výkonné nástroje pro jejich analyzování, rozbíhá se internet věcí, a to jsou záležitosti, které cloudu hodně pomáhají. Cloud je součástí větší proměny, která probíhá a je výsledkem kombinace více faktorů a technologií. Mnoho společností mění svůj obchodní model a mají k dispozici nové technologie, které přímo vyžadují takové možnosti, jaké přináší právě cloud.
Podle předpovědi například IBM je budoucnost v hybridním cloudu.
Neviděl bych to jako konečnou fázi. Záleží spíš na zákaznících, kudy se budoucnost bude ubírat, než na výrobcích. Jsou věci, u kterých se očekává, že bude jejich místo definitivně v cloudu, týká se to například CRM.
Myslíte, že největší slabinou cloudu je připojení?
Nemyslím. Infor má platformu XI, operační systém cloudu dá se říct, máme API pro připojování mobilních telefonů, takže se můžete klidně připojit pomocí telefonu. Pokud se nemůžete připojit, není to problém cloudu. Máme také sociální prostředí Ming.le pro spolupráci v rámci organizace, mám to jako aplikaci v telefonu, stačí otevřít a vidím kolegy a můžu komunikovat.
Jaké cloudové služby vy sám využíváte?
V Inforu využíváme například Sharepoint, všichni máme přístup ke cloudu Microsoftu, využíváme samozřejmě vlastní aplikace – Ming.le, ERP. Údajně více než 80 % zaměstnanců využívá v práci soukromé cloudové služby. Já sám jsem často mimo kancelář s notebookem a používám Google Docs, Gmail. Je to pohodlné, ale je třeba pamatovat na bezpečnost. Technologie musí byt zabezpečené, proto by měly být využívány cloudové služby, které poskytují profesionálové – když takové řešení zaměstnancům poskytnete, tak nebude zapotřebí, aby užívali vlastní věci a nástroje. Vždycky jsou největší bezpečnostní hrozbou zaměstnanci – úniky dat, nedodržování bezpečnostních politik… Bezpečnost je naprosto zásadní.
Na trhu je v oblasti cloudu několik zásadních hráčů – Amazon, Google, Microsoft… a každý z nich má jiný přístup…
Amazon se soustředí na B2B, Google a Microsoft cílí přímo na koncové zákazníky. Zde je potřeba si uvědomit, že se jejich přístup odvíjí od jejich původu a od toho, co je jejich obchodním záměrem. Amazon chce poskytovat řešení pro firmy, Microsoft, který je zároveň i výrobcem softwaru, nabízí své produkty jako službu a Google, jehož služby všichni využíváme, chce přístup k uživatelským datům. Infor má ambice stát se světovou jedničkou v poskytování firemního cloudu, chceme být lídrem, ale ne v oblasti hostingu, máme úzké partnerství s Amazonem, který je zde špičkou. My nabízíme cloud pro byznys a poskytujeme ERP pro firemní zákazníky.
Myslíte, že se IT trh mění v tom smyslu, že už se nekupují licence, ale služby?
Určitě. Podívejte se na statistiky prodeje – cloud roste. Moje práce se ale nemění, radím zákazníkům, jak vybrat řešení odpovídající jejich záměrům a cílům. Ubývá vývoj a kódování, mám na mysli přizpůsobování a modifikace softwaru na míru zákazníkům, protože to není potřeba.
Reselleři u nás, kteří dosud prodávali licence, servery a další komodity, se s cloudem pořád neumí moc sžít. Máte pro ně nějaká doporučení?
Reselleři se cloudu bát nemusí, je tam pro ně stále dost příležitostí, spojených s implementací i edukací koncových zákazníků.
Jak to podle vás bude s cloudem vypadat v budoucnosti?
To, co zažíváme teď, se mnohem více zrychlí, bude větší konkurence a více nabídek. Teď cloud všechny zajímá, všichni se na něj ptají. Všichni získáváme zkušenosti a díky tomu se bude vše neustále zrychlovat. Cloud se samozřejmě ještě více rozšíří.
Zkuste si zavěštit, jak to bude s IT dál vypadat?
Když jsem začínal jako konzultant před 25 lety, neměl jsem žádný mobilní telefon a posledním výkřikem techniky byl fax. Neměl jsem notebook, v kanceláři byla jedna pracovní stanice. Dnes je vše mnohem rychlejší, nemá smysl otálet s implementací nových technologií, protože všechno se vyvíjí a už se neobjevují radikální změny, ale všechno přichází po menších částech. Dneska je potřeba plánovat maximálně půl roku, žádné dva roky se táhnoucí projekty, to už budou zamýšlené technologie dávno minulostí. V budoucnosti bude zapracování nových technologií stále rychlejší.
Poslední otázka, co byste vzkázal českým a slovenským resellerům?
Osvojte si cloud, prozkoumejte jeho možnosti a odhalte, jak může pomoci vám i vašim klientům.