Firmy chtějí být v esportu vidět
Jedním z témat tohoto čísla je i esport a gaming obecně. Na obou těchto provázaných fenoménech je vidět, jak rychlý posun moderní trendy mají. Hraní her se během pouhých dvou dekád z okrajové záliby stalo doslova popkulturní, masovou záležitostí a pro mnohé firmy taktéž seriózním byznysem.
Česká asociace esportu se stará i o to, aby takzvaný progaming seriózním zůstal i nadále. Do etablující se sféry českého esportu nám pomohl nahlédnout předseda asociace Lukáš Pleskot.
Prosím, řekněte našim čtenářům ve stručnosti, čím se Česká asociace esportu zabývá a jaká je její struktura.
Česká asociace esportu, zkráceně ČAeS, vznikla v roce 2017 a spolu s agenturou PLAYzone ji založili Jiří Pacovský, který působil v FTV Prima, a Ladislav Dyntar, který je majitelem organizace eSuba, historicky nejúspěšnějšího klubu v Česku. Naším společným cílem bylo nadále profesionalizovat český esport, zastupovat jej v mezinárodních organizacích a pracovat na celkové osvětě včetně budování mediálního obrazu.
Asociace se aktuálně transformuje a bude stát na třech pilířích. Prvním jsou herní týmy, které v ČAeS bude reprezentovat Asociace gamingových klubů, ve které jich dnes působí jedenáct. Druhým pilířem jsou organizátoři, které aktuálně zastupuje agentura PLAYzone jako největší pořadatel esportových eventů v Česku. Třetím pilířem jsou pak samotní hráči, kterých se již zaregistrovalo téměř tisíc, a tak počítáme do budoucna se vznikem hráčské asociace.
Jedním z cílů, které si asociace esportu klade, je i organizace a řízení domácích soutěží. Na co se v tomto ohledu můžeme těšit? Dotkla se vaší činnosti současná protivirová opatření?
Tady bude ČAeS dlouhodobě spíše spolupracovat s organizátory nežli organizovat sama vlastní projekty. Kromě oblasti reprezentací nebo velkých mezinárodních eventů. Naším cílem je hlavně nastavit profesionální vztahy právě mezi všemi zmíněnými entitami v našem ekosystému – tedy organizátory, týmy a hráči.
Pokud jde o aktuální situaci, ta výrazně ohrožuje i esport. Možná to vypadá, že se nás to nedotklo a vše jsme přesunuli online, ale nejzajímavější turnaje a projekty se konají před publikem, na eventech, a ty samozřejmě byly zrušeny nebo přesunuty.
Dalším z hnacích motorů asociace je samotná propagace esportu. Pomáhají vám s tímto úkolem i výrobci a distributoři?
Myslím si, že firmy chtějí být v esportu vidět. A to nejenom ty působící v oblasti IT. Pro technologické společnosti je důvod jasný, zpravidla nabízejí produkty zaměřené na hráče. Ty ostatní, takzvané non endemic, zase vidí v esportu zajímavou cílovou skupinu mladých lidí, které je těžké oslovit skrze tradiční mediální kanály.
Výrobci a distributoři, kteří chtějí na tomto poli aktivně působit, se samozřejmě angažují i po mediální stránce v rámci své strategie a rozpočtů. Tím pochopitelně pomáhají medializaci celé věci. V tuto chvíli nemáme žádnou dlouhodobou PR spolupráci s konkrétní firmou, ale vše řešíme v rámci jednotlivých projektů. Například když spoluorganizujeme Mistrovství České republiky v počítačových a mobilních hrách, svoje mediální aktivity koordinujeme i s partnery akce.
Obliba esportu v posledních letech raketově stoupá. Profesionální turnaje ve své sledovanosti předčí kdejaké mezinárodní sportovní události. Stoupá dle vás také zájem firem o tuto sféru?
Rozhodně zájem firem stoupá, a to nejenom těch technologických. V čím dál větší míře se začínají angažovat například sázkové kanceláře, výrobci energetických nápojů, automobilky, logistické společnosti, bankovní instituce, mobilní operátoři či výrobci různých kosmetických a hygienických potřeb.
Jak říkáte, obliba esportu raketově roste a mezi firmami už fanoušci nejsou viděni jen jako hráči, kteří si kromě počítače nic jiného nekoupí. Jde o skupinu mladých lidí zpravidla ve věku 15 až 25 let, kteří jsou zvyklí se pohybovat v digitálním světě. A i jejich chování je oproti předchozí generaci zcela jiné. Oslovit je tradičními marketingovými kanály zpravidla nestačí, a proto se segment esportu stává atraktivním pro všechny partnery.
Povězte, jak funguje spolupráce mezi vámi a společnostmi, které sponzorují jednotlivé týmy? Pomáháte navazovat tyto vztahy?
Nezasahujeme přímo do jednání mezi partnery a herními kluby, ale jsme si vědomi, že stabilní týmová scéna je důležitou součástí našeho ekosystému. Proto se spíš snažíme edukovat trh, vysvětlovat partnerům, proč je to důležité, a nepřímo tak pomáhat týmům, aby měly snazší cestu partnery získat.
Domníváte se, že tyto vztahy fungují optimálně? Dalo by se třeba v komunikaci něco zlepšit? Kde vidíte rezervy?
Určitě je co zlepšovat. U týmu je to hlavně o managementu, není nutně důležité, zda jsem zrovna ve vrcholné formě, ale o dlouhodobé práci s týmovou značkou, fanoušky a partnery. Dost často nejsou nastavena na všech stranách reálná očekávání a dost často týmy úplně nerozumějí, jak s partnery dlouhodobě pracovat. Proto se budeme i jako asociace snažit přinést do celého ekosystému veřejné peníze, které pomohou právě v této oblasti.
Mimo samotné soutěže, chystáte něco dalšího v nejbližší době?
Aktuálně pracujeme na projektu věnovanému zdraví a sociálním tématům ve spojitosti s esportem. Ve společnosti se začíná čím dál více diskutovat, zda je hraní her sportem. Chceme ukázat na podobnosti, které tu jsou. A to je i o přístupu hráčů a celých organizací, nebo třeba o přístupu rodiny hráče a podobně.