Rozhovory

David Kordík (Samsung): Chceme být jasnou jedničkou

S Davidem Kordíkem, který má ve společnosti Samsung na starosti prodej monitorů, jsme hovořili nejen o aktuálních produktových a technologických novinkách, ale také o situaci na trhu, dopadu pandemie covidu nebo současných celosvětových logistických a dodavatelských obtížích. Dostalo se také na stav zásob před klíčovou částí roku, marketingové aktivity nebo inovace v partnerském programu Samsung STEP.

František Doupal
Zdroj: DCD Publishing
David Kordík (Samsung): Chceme být jasnou jedničkou

Jak se společnosti Samsung v oblasti monitorů aktuálně na českém a slovenském trhu daří?

Poslední dva roky se nesou ve znamení rekordního růstu. Naše pozice jsou u naprosté většiny současných e-tail a retail partnerů velice silné. Navíc se nám daří stále posilovat, a to i navzdory již tak velmi dobrým výsledkům dosaženým v loňského roce, který byl pro kategorii LCD monitorů nejúspěšnější v historii lokální pobočky společnosti Samsung. Za první polovinu letošního roku jsme téměř zdvojnásobili objem prodejů a také pro druhou polovinu roku míříme meziročně na růst v řádu vyšších desítek procent, což je i v porovnání s ostatními pobočkami Samsungu v Evropě nadprůměrný výsledek. Jsem velmi spokojený, protože to potvrzuje, že současná strategie funguje.

Můžete popsat, čím je způsobené, že se vám tak daří?

V první řadě je to díky výborné spolupráci s našimi obchodními partnery, kterým bych chtěl tímto poděkovat za důvěru. Značný podíl na úspěchu má také současný skvěle fungující tým, který neustále rozšiřujeme. Samozřejmě se také snažíme neustále reagovat na situaci na trhu odpovídajícími atraktivními nabídkami a marketingovými aktivitami. Určitě nám pomohla i zvýšená poptávka po monitorech a pozitivní vývoj na obou trzích, v České republice i na Slovensku. V průběhu pandemie se i v našem oboru potvrdilo, že zákazníci důvěřují silným, zavedeným značkám. Trh se zároveň více koncentroval a původní stav s mnoha výrobci s podobným tržním podílem vyvinul až do současné podoby, kdy má pouze dva silné hráče, kterým patří téměř polovina všech prodaných monitorů. S hrdostí můžeme říct, že jsme jedním z nich. Společně s americkým konkurentem se sídlem v texaském Round Rock, který se na monitory dlouhodobě specializuje, je to pro nás pocta, ale také závazek, abych pokračovali v nastavené strategii. Naše tržní podíly jsou velmi podobné, rozdíly jsou v řádech nižších jednotek procent, a není tajemstvím, že naše ambice je být jasnou jedničkou, podobně jako např. v chytrých telefonech, televizorech nebo SSD.

Které hlavní trendy aktuálně na trhu s monitory sledujete?

Dlouhodobě jsou to herní monitory, jejichž prodeje již několik let významně rostou, a letos tomu není jinak. Stále více spotřebitelů se však již nespokojí s běžným Full HD monitorem. Silný trend tak vnímáme v herních monitorech s rozlišením QHD (2 560 × 1 440 a 3 440 × 1 440). Vzestupný trend mají také prodeje zařízení s obnovovací frekvencí vyšší než 144 Hz, což je správná definice herního monitoru. V našem portfoliu jsou to hlavně špičkové Odyssey G7 a G9 s 240 Hz, ale také čerstvě představené Odyssey G5 s rovným IPS panelem a frekvencí 165 Hz.

Pokračuje růst monitorů s prohnutou obrazovkou. Podle posledních tržních průzkumů má takovou obrazovku už každý pátý prodaný kus a do konce roku očekáváme, že to bude již každý čtvrtý. Přestože se v tomto segmentu objevuje stále více konkurentů, Samsung zde drží bezmála 50% tržní podíl. Klíčové jsou pro nás také větší úhlopříčky. Letos poprvé mají 27“ monitory největší podíl objemu prodejů nejen u Samsungu, ale i na celém na trhu. Spotřebitelé si velmi dobře uvědomují nárůstu produktivity a další benefity větší obrazovky.

Samsung v nedávné době představil nové profesionální monitory. Prozradíte nám, jak se uchytily na trhu a na které vlastnosti lákají své zákazníky?

Naše nové profesionální monitory s vysokým rozlišením se prodávají výborně. Tohle je přesně segment trhu, kde jsme dosud díky omezenému portfoliu nebyli, a to se nyní změnilo. Nyní nabízíme komplexní řadu monitorů pro profesionální využití s požadovanou ergonomií a rozšířenou konektivitou, špičkovým IPS panelem s podporou až 1,07 miliardy barev, HDR 10 a 99% pokrytí barevného prostoru sRGB. Tato zařízení doslova pohánějí výkon svých uživatelů a jsou vhodné pro náročné profesionály.

Velmi silnou pozici mají v portfoliu Samsung také herní monitory řady Odyssey. Jak se jí daří a co zde chystáte?

Řadu Odyssey neustále rozšiřujeme. Většina prodaných herních monitorů má prohnutou obrazovku, nedávno jsme ovšem do nabídky přidali řadu G5 s rovným IPS panelem a obnovovací frekvencí 165 Hz. Chceme tak nabídnout alternativu pro více konzervativní uživatele. V průběhu léta jsme představili nástupce naší vlajkové lodě – 49“ model Odyssey Neo G9 s nejkvalitnější Mini LED obrazovkou, kterou můžete znát z letošní vrcholné řady QLED televizorů. Nabízíme tak doslova revoluční zážitek z hraní. Přestože doporučená MOC činí 54 990 korun, podařilo se nám již během předobjednávek prodat rekordní počet kusů a překonat tak loňský výsledek předchozího modelu. V průběhu posledního čtvrtletí navíc představíme 28“ Odyssey G7A s rozlišením 4K. Nabídneme tedy široký výběr, který uspokojí každého spotřebitele a pevně věřím, že si tak udržíme vedoucí tržní podíl v herních monitorech.

Samsung má však na trhu i řadu dalších unikátních zařízení, např. tzv. chytré (smart) monitory. Jak se daří těm? Komu jsou určeny a čím zaujmou?

S přesunem do režimu práce na dálku se objevily i zcela nové kategorie zařízení. Na začátku jsme představili řadu smart monitorů. Jde o zařízení s chytrou konektivitou a integrovaným prostředím Smart Hub, které využívají i televizory značky Samsung. Díky tomu je možné připojit se vzdáleně k PC, pracovat v Office 365 bez nutnosti mít počítač fyzicky u sebe, bezdrátově zrcadlit obrazovku mobilního telefonu a večer si sledovat oblíbený kanál na YouTube nebo seriál na Netflixu. Díky reproduktorům a dálkovému ovládání jsou to naše nejuniverzálnější monitory.

Chystáte i nějaké produktové novinky? Co třeba OLED panely, jsou ve hře?

Nynímáme nejširší produktové portfolio, jaké jsme kdy měli. Postupně jsme obměnili téměř všechny modely, abychom reagovali na potřeby zákazníků, které jsou vždy na prvním místě. Příští rok budeme v tomto trendu pokračovat. Bohužel aktuálně nemohu prozradit více, ale naši zákazníci se mají na co těšit. S inovacemi rozhodně nekončíme.

Monitory se i díky nástupu univerzálního rozhraní USB-C často staly i jakýmsi středobodem kanceláře/pracoviště či dokovacím rozhraním. Nabízíte i takové modely?

Velká část našich produktů podporuje rozhraní USB-C. Pro využití v kanceláři je to dnes téměř nutnost. U nových profesionálních monitorů řady S6 a S8 navíc rozšiřujeme výbavu o funkci Power Sharing, která umožňuje pomocí USB-C dobíjet notebook výkonem až 90 W.

Mohl byste vypíchnout klíčové technologické benefity monitorů od Samsungu? V čem se nejvíce odlišují od konkurence?

Hlavním benefitem je určitě kvalita našich panelů. Samsung patří v tomto mezi špičku. To platí pro LCD monitory, profesionální displeje, televizory i chytré telefony. V kombinaci s jedinečným designem jsou naše produkty velmi oblíbené u spotřebitelů. Gamingové monitory Samsung Odyssey nabízejí oproti konkurenci jedinečné prohnutí displeje s poloměrem 1 000R, kdy je hráč doslova součástí hry. Zážitek z hraní je tak ještě silnější. Minimální obnovovací frekvence pro herní monitory je 144 Hz. My jdeme ovšem ještě dále a u většiny produktů nabízíme 240 Hz a 1ms odezvu pro bezkonkurenční výkon.

Jako jediní také nabízíme letos představené Smart monitory s integrovaným prostředím Smart Hub a rozšířenou konektivitou, což z nich dělá opravdu nejuniverzálnější monitor na práci, studium i zábavu. Řadou technických benefitů disponují také nedávno představené profesionální monitory s rozlišeními QHD (2 560 × 1 440 a 3 440 × 1 440) a 4K (3 840 × 2 160) s pokročilou ergonomií, špičkovým IPS displejem s 99% pokrytím sRGB i funkcí Power Sharing pro nabíjení připojeného zařízení.

Poznamenaly nějak vaši činnost globální problémy s nedostupností klíčových komponent, potažmo logistikou? Jak jste na tom se skladovou dostupností?

V tomto ohledu nebyl Samsung bohužel výjimkou, a i u nás jsme se v některých měsících potýkali se zhoršenou dostupností. Tím, že si ovšem vyrábíme většinu komponent sami, jsme na tom byli ve srovnání s našimi konkurenty o dost lépe. Samsung má velmi propracovaný systém plánování a logistiky. My jsme se na nastávající hlavní sezónu navíc velmi dobře připravili, takže zboží máme dostatek.

Často se v poslední době v mnoha IT oblastech hovoří také o zdražování. Je tato obava oprávněná?

Může se stát, že cena některých modelů půjde lehce nahoru. Nepůjde však o skokové zdražení v řádech desítek procent. Dlouhodobě se snažíme, aby naše monitory byly cenově dostupné a budeme v tom pokračovat i nadále. Pečlivě monitorujeme i ceny v zahraničí, tak aby zákazníci mohli bez starostí nakupovat v naší oficiální distribuci za nejlepší ceny.

 

Připravujete si pro nadcházející – dalo by se říci klíčovou – část roku na své monitory i nějakou marketingovou či prodejní podporu?

Jako každý rok plánujeme se všemi přímými distributory (AT Computers, eD system, ASBIS SK) podpůrné a motivační aktivity. Navíc se dlouhodobě snažíme prostřednictvím vlastních marketingových aktivit vyvolávat poptávku po našich produktech, tak aby je spotřebitelé chtěli kupovat. To se nám dlouhodobě daří a investujeme sem nemalé prostředky. Díky tomu je ovšem následný prodej pro naše obchodní partnery snazší.

Samsung je dobře známý také díky své práci s partnerskou bází. Nedávno např. inovoval i svůj partnerský program. Jaké změny se zde odehrály? Chystáte i něco do budoucna? Nabíráte stále i nové partnery? Jak se mohou partneři do programu zapojit?

V polovině roku jsme inovovali náš partnerský program STEP. Nyní se chceme mnohem více zaměřit na rozvoj B2B segmentu a odměnit za to i naše partnery.

V programu lze registrovat obchodní případy, zajistit si přístup k projektovým cenám, získat pre-sales podporu ze strany Samsungu a moci využívat speciální marketingové aktivity. Partnery také odměňujeme zpětným bonusem za jejich podporu. Další benefity pro členy programu připravujeme a určitě se tedy vyplatí být jeho součástí.

Tímto bych rád pozval všechny partnery k registraci. Budeme moc rádi za jejich podporu.

Profilová karta firmy

Samsung

Samsung

Samsung inspiruje svět a tvoří budoucnost svými transformačními myšlenkami a technologiemi. Společnost nově definuje svět televizorů, smartphonů, tabletů, nositelných chytrých zařízení a digitálních spotřebičů, síťových a paměťových prvků, LSI systémů, polovodičů a LED displejů.

Pro nejnovější informace navštivte Samsung Newsroom.

Více informací na profilové kartě společnosti