David Kordík (Samsung): Ani přes potíže současnosti nepřestáváme inovovat
Stejně jako mnoho jiných firem, i společnost Samsung za poslední měsíce prodělala velké množství změn. Šéf prodeje a IT B2C marketingu David Kordík nám pověděl o tom, co k některým změnám vedlo, jak se společnosti dařilo v uplynulé době, a představil nové produkty v portfoliu monitorů, které dokazují, že ani přes virová omezení firma nijak nezpomaluje.
Trh s displeji v posledních měsících prodělal výrazné změny. Například v březnu vaše společnost oznámila, že končí s výrobou klasických LCD. Co k tomuto kroku vedlo? Jaký podíl na tom měla pandemická opatření?
Samsung oznámil, že do konce letošního roku ukončí výrobu LCD panelů. Neznamená to ovšem, že s monitory končíme. Tato zpráva nebyla v médiích úplně přesně publikována. Přestože prodáváme stále více monitorů, některé panely, které se dosud používaly v LCD monitorech, jsou již zastaralou technologií. Z pohledu efektivity budeme tedy jako naprostá většina konkurentů panely do základních řad nakupovat od ověřených dodavatelů.
Hlavním důvodem je plánovaná modernizace. Chceme se do budoucna zaměřovat více na QLED technologii, která je velmi úspěšná u našich prémiových televizorů, ale i u vybraných modelů LCD monitorů.
Na rozhodnutí o uzavření výrobních linek neměla pandemie žádný vliv. Jedná se o dlouhodobý plán společnosti nabídnout zákazníkům kvalitnější technologii. Přestože prodáváme stále více monitorů, základní LCD panely jsou již zastaralou technologií. Z pohledu efektivity budeme tedy jako naprostá většina konkurentů panely do základních modelových řad nakupovat od ověřených dodavatelů. Na kvalitu našich přístrojů to nebude mít žádný vliv. Do vybraných základních modelů nakupujeme panely od ověřených dodavatelů již několik měsíců a na kvalitu našich produktů změna nebude mít žádný vliv. Ve vyšších pak nabídneme vlastní modernizované panely.
Nyní se ale zdá, že poptávka po LCD panelech se zase zvyšuje. Je tomu tak, že se trh tak rychle vzpamatovává a stabilizuje, nebo je tomu podle vás jinak?
V první polovině letošního roku objem prodejů monitorů Samsung dosáhl meziročního růstu téměř 50 %. Už od ledna jsme prodávali více než v loňském roce a díky tomu se i letos držíme na vedoucích pozicích. Pandemie bohužel negativně ovlivnila vše kolem nás a nepříjemné následky přetrvávají i nyní. Prodejům monitorů to ovšem přirozeně pomohlo a v průběhu druhého čtvrtletí letošního roku jsme prakticky prodali vše, co jsme měli. Průběžně jsme po celé Evropě poptávali zboží i od dalších poboček Samsung, které ho nepotřebovaly. Díky tomu se nám v druhém čtvrtletí podařilo významně navýšit tržní podíl v ČR i na Slovensku.

Zvýšená poptávka po zařízeních, která umožňují a usnadňují práci na dálku i zábavu, se projevila i u nás a v nejsilnějších týdnech jsme prodávali několikanásobně vyšší počty kusů než v předchozím roce.
Monitory se tak z elektroniky společně s notebooky, tiskárnami nebo webkamerami staly velmi žádaným zbožím.
Jaké trendy panují na trhu s LCD monitory nyní, když se situace uklidňuje? Tušíte, kam by mohl směřovat v následujícím období do konce roku? Kde vidíte možné příležitosti?
Zajímavé je, že zákazníci nekupovali pouze základnější modely. Myslím, že vzniklá situace pomohla oživit větší zájem o celý segment monitorů. Na rozdíl od mobilních telefonů, které průběžně většina populace se zájmem o technologie sleduje, se monitorům tolik pozornosti nedostává.
A je to škoda, protože už dávno to není pouze zařízení pro práci. Rozdíly v obrazové kvalitě jsou velmi patrné. A právě Samsung se snaží tuto kategorii průběžně inovovat. Pokud je průběžný životní cyklus telefonů dva roky, u televizí je to pět let, pak v případě monitorů je to ještě mnohem více. Podle posledních průzkumů až sedm let.
Za tak dlouhou dobu dojde tedy ke spoustě inovací a zejména v kvalitě obrazu, ergonomii a celkových vlastnostech je to opravdu velmi znát. Dá se tedy říct, že zákazníci zjistili, že je opravdu z čeho vybírat. Dnes už i střední segment monitorů s QHD (2 160 × 1 440 obrazových bodů) a 4K (3 840 × 2 160 bodů) rozlišením je opravdu velmi kvalitní. A například pro hraní počítačových her jsou monitory díky vysoké obnovovací frekvenci panelů vhodnější než televize.

Nemůžu nezmínit, že pro herní monitor je nejdůležitější právě frekvence, která musí být minimálně 144 Hz. Podle toho definujeme, jestli jde o herní monitor nebo běžný kancelářský. Už dávno to není doba odezvy, jak bohužel stále mnoho prodejců komunikuje. Gaming je silným trendem a jsme hrdí na to, že díky své dlouhodobé strategii jsme zde již druhý rokem lídrem na trhu. To potvrzují průběžné tržní průzkumy společnosti GfK. Letošní inovace a představení vlastního herního brandu Odyssey potvrzuje, že i globálně se Samsung na tento segment bude stále více zaměřovat.
Nechtěl bych ale mluvit pouze o herních monitorech. Významně rostou také prodeje klasických monitorů s větší úhlopříčkou než 24″ (tedy 60,9 cm). Přestože z pohledu prodaných kusů jde stále o největší segment, čím dál prodávanější jsou monitory s větší obrazovkou. Nejsilnější růst momentálně sledujeme v segmentech 27″ až 28″, 32″, 49” a v celém segmentu monitorů s prohnutou obrazovkou. Růst prodejů významně roste také u monitorů s vyšším rozlišením než Full HD. Zákazníci tak potvrzují, že větší obrazová plocha a jemnější rozlišení zvyšuje komfort i produktivitu.
Díky neustálému rozšiřování multimediálního obsahu dostupného ve vysokém rozlišení tak nákup takového monitoru dává smysl nejen pro sledování filmů nebo hraní ve vysokém rozlišení, ale také pro fotografy, grafiky, ale i běžné uživatele.
Jednou z hlavních novinek Samsungu jsou monitory Odyssey. Představte nám prosím jejich myšlenku obecně. Na jaké zákazníky směřuje? Povíte nám něco o technologiích monitorů?
V loňském roce jsme představili první monitor s 240 Hz. V letošním roce už bude většina našich herních monitorů splňovat tento parametr. Nedávno jsme uvedli na trh novou řadu herních monitorů Samsung Odyssey, která nabízí nekompromisní herní zážitek. Představená řada G7 nabízí dechberoucí prohnutí 1 000R, které odpovídá prohnutí s poloměrem jednoho metru. Frekvenci 240 Hz, 1 ms dobu odezvy, QLED panel, QHD rozlišení (2 160 × 1 440) a úžasný herní design. To vše ve dvou úhlopříčkách 27" (model LC27G75TQSUXEN) a 32" (model LC32G75TQSUXEN). Během následujících dvou týdnů slavnostně uvedeme svou vlajkovou loď Odyssey G9 (přesněji model LC49G95TSSUXEN). Ten kromě úhlopříčky 49″ a všech výše uvedených technologií nabízí navíc Double QHD rozlišení (5 120 × 1 440).

Ostatně, základní filozofií řady Odyssey je nabídnout bezkonkurenční zážitek. Současnými modely G7 a G9 cílíme převážně na náročné hráče. Nabízíme tak nejprve to nejlepší, co jsme dosud v herních monitorech vyvinuli. V následujících měsících představíme další dostupnější modelové řady a mohu prozradit, že to bude ještě letos. Myslím, že zákazníci budou nadšeni jak z produktů, tak i plánovaných cen. Čtenáři možná zaregistrovali, že jsme všechny současné herní monitory sloučili pod brand Samsung Odyssey. Tento krok usnadní efektivnější marketingovou komunikaci.
Čistě ze zvědavosti, jak situace posledních měsíců ovlivnila vaši samotnou práci a společnost Samsung?
Stejně jako ostatní společnosti jsme se i my museli přesunout na stoprocentní home office a prakticky ze dne na den se naučit fungovat v režimu bez osobního kontaktu. Stejně to měli i naši obchodní partneři, prodejci, ale také zákazníci. Díky tomu významně vyrostl objem online prodejů, který byl už v ČR a SR vysoký. Zrychlilo se tam postupné prolínání online a offline kanálů.
Jsem velmi zvědavý, jak se bude situace vyvíjet nadále. Celkové prodeje Samsungu celosvětově ve druhém čtvrtletí mírně meziročně poklesly, ale pouze v řádu jednotek procent. S ohledem na výsledky mnoha jiných firem to pro nás dopadlo velmi dobře. Ještě však není dobojováno. Rád bych zůstal optimistou, ale v posledních týdnech se situace s virem covid-19 opět zhoršuje. Z pohledu prodejů některých IT kategorií, jako jsou monitory, tiskárny nebo notebooky, to pravděpodobně pomůže.
Celkově je ale vliv pandemie na lokální i globální ekonomiku velmi špatný. Ještě budeme muset pravděpodobně pár týdnů vydržet, ale věřím, že se nám podaří vše přečkat a vrátit se brzy do normálního fungování.
Profilová karta firmy
Samsung
Samsung inspiruje svět a tvoří budoucnost svými transformačními myšlenkami a technologiemi. Společnost nově definuje svět televizorů, smartphonů, tabletů, nositelných chytrých zařízení a digitálních spotřebičů, síťových a paměťových prvků, LSI systémů, polovodičů a LED displejů.
Pro nejnovější informace navštivte Samsung Newsroom.
Více informací na profilové kartě společnosti