Od výrobců a distributorů

Praha 2 je v oblasti IT průkopníkem, říká Josef Listík

Zkušenosti získával v řadě státních a městských podniků. Pracoval v Technické správě komunikací, v Dopravním podniku hlavního města Prahy nebo třeba v CzechInvestu. Teď nabyté zkušenosti zúročuje v městské části Prahy 2, kde vede odbor informatiky. Josef Listík usiluje o to, aby byla řešení, jež aplikuje, inovativní. A daří se mu to. Jeho kroky inspirují nejen další městské části.

IBM

  • 1. 6. 2016
  • 10 min
Praha 2 je v oblasti IT průkopníkem, říká Josef Listík

Čím vás státní sektor oslovil?

V prostředí státní správy se pohybuji už od vojny, kdy jsem nastupoval na policejní prezídium. Pracoval jsem však i v soukromém sektoru, kde u realizací projektů velmi záleží na náladě majitele společnosti. U státní správy mi vyhovuje, že má nějaká pravidla. A když je dodržujete, tak vše funguje. Moje práce je závislá na spolupráci s nejvyšším vedením, kde musí fungovat určitá symbióza, jinak se to nedá dělat. Mezi vedením a mou pozicí musí být naprostá důvěra.

Proč mají tedy IT zakázky ve státní správě tak špatnou pověst, když tam existují, jak říkáte, jasná pravidla?

Protože v mnoha případech se IT ve státní správě věnují lidé, kteří tomu nerozumí a nejsou odborníky. Většinou je to tím, že je státní sektor nezaplatí. Často se tedy bohužel této práci věnují lidé, kteří se v soukromém sektoru neuchytí a jsou rádi, že získají uplatnění ve státním. Pak jsou závislí na tom, co jim dodavatelé de facto nadiktují. Neumějí si definovat, co by sami chtěli.

Jsou potom dodavatelé překvapeni, když s nimi komunikuje někdo, kdo se nenechá ošálit?

Stává se, že si obchodní zástupci myslí, že když přijdou, něco málo vám k produktu řeknou a předají vám spoustu letáků, je pro ně obchod uzavřený a vaší povinností je si jejich produkt koupit. Když však člověk na druhé straně ví, co přesně chce, jsou překvapení, že to pro ně není tak snadná práce. Na rozdíl od soukromých firem sice nemám možnost vybrat si rovnou dodavatele, nicméně když vím, co chci, existují cesty, jak se ke kvalitní technologii dostat za dodržení zákonných podmínek a vnitřních pravidel úřadu.

Požadavky přesně specifikujete do výběrového řízení?

Ano, své požadavky na danou technologii specifikujeme do zadávací dokumentace výběrového řízení. Jedině tak je možné ve výsledku dosáhnout na technologii, kterou poptáváte, v požadované kvalitě a za rozumnou cenu. Pokud by v dokumentaci nebyla přesně daná specifikace požadovaného zboží či služeb, mohlo by se stát, že sice dostanete levnější zboží či služby, avšak v nevyhovující kvalitě. Ve výběrových řízeních se vyhodnocují zakázky prostřednictvím multikriteriálního hodnocení, výsledné hodnocení je tak transparentní, závislé na více faktorech. 

Jedním z velkých projektů, které se na Praze 2 odehrály, bylo spuštění virtualizovaného a záložního řešení pro servery městské části. Jak byl nákladný a jak probíhal?

Investice do IT se v naší městské části pohybují průměrně mezi dvěma až čtyřmi miliony korun. Stejně to bylo i u tohoto projektu. Postup projektu je takový, že odborná komise daného výběrového řízení ve spolupráci s komisí informatiky připraví zadávací dokumentaci. Tato dokumentace je následně předložena ke schválení Radě městské části Praha 2. Na základě schválení Radou je pak možné vypsat výběrového řízení. U některých výběrových řízení je možné v závěru realizovat ještě aukci. V aukci ti zadavatelé, kteří odevzdali kvalitní nabídku, která postoupila do dalšího kola hodnocení, mají prostor mezi sebou zabojovat o cenu. Tento postup nám přijde vůči soutěžícím férový a zároveň nám zajišťuje nejlepší cenové podmínky.

Jak vznikl požadavek na realizaci tohoto projektu?

Požadavek na virtualizaci a rozšíření úložného prostoru na datových polích vzešel z předchozí realizace projektu digitalizace stavebního úřadu a dalších potřeb úřadu. Digitalizací enormně narostl objem dat, která bylo třeba bezpečně uložit. Zároveň tím, že jsme jednou z centrálních městských částí, a například na Czech Pointech jsme mezi prvními v množství ověřených dokumentů, přispělo i toto k nutnosti řešit nárůst objemu dat i v dalších oblastech činnosti úřadu. Musela se tedy pořídit nová datová pole, s vysokokapacitním úložným prostorem a s rychlým přístupem k uloženým datům. Samozřejmě takový projekt klade na odbor informatiky nároky týkající se provozuschopnosti všech systémů. Virtualizace serverů a rozšiřování úložného prostoru nám umožňuje částečně předcházet možným výpadkům těchto systémů.

Šli jste cestou virtualizace. Data ale nemáte v cloudu, že?

Ano, virtualizace vlastního prostředí pro nás byla z možných variant nejvhodnější. Data nejsou uložena na cloudu z toho důvodu, že tato technologie prozatím neumožňuje tak rychlý přístup k takovému množství uložených dat, což je pro chod úřadu nezbytné. Data tedy nadále máme uložena v naší serverovně.

Používáte SSD disky, z důvodu rychlosti?

Ano používáme SSD disky, s ohledem na rychlost zápisu i čtení dat. V momentě, kdy vám více serverů zapisuje data na datová (disková) pole najednou, potřebujete obrovskou rychlost zápisu, aby nedocházelo ke zpomalování aplikací. Projekt nákupu diskových polí byl realizován v roce 2013. V té době nebylo moc městských částí, které by do takovéto technologie investovalo. Pro Úřad městské části Praha 2 je důležité, aby byl v oblasti informačních technologií na velmi vysoké úrovni, slouží i jako inspirace pro další městské části.

Něco jako best practise pro státní správu?

Ano. V Praze je 57 městských částí, z toho 22 (velkých částí – Praha 1 – 22) má vlastní odbor či oddělení informatiky. Vedoucí informatiků městských částí spolu velmi intenzivně komunikují a spolupracují.  Jak již bylo zmíněno, pro některé městské části můžeme být inspirací. U některých technologií patříme mezi jedny z prvních, kteří danou technologii zavádějí a zkouší ve svém provozu. Pokud se tato technologie osvědčí, nemáme problém ostatním úřadům, které přemýšlejí o nasazení dané technologie, poskytnout reference.

Řešení Vám dodala IBM. Čím vás oslovila?

Ano, současné řešení je IBM technologie, ale toto řešení nedodala přímo společnost IBM, nýbrž její partnerská společnost. Se službami a dodávkou IBM technologie jsme spokojeni, konfigurace jejich diskových polí a technologií je na velmi vysoké úrovni. Úroveň a kvalita poskytovaných technologií a služeb byla jedním z kritérií výběrového řízení. Vítězný dodavatel IBM technologie splnil i ostatní kritéria výběru nejlépe. U každého vypsaného výběrového řízení platí, že nemůžeme preferovat určitého dodavatele či výrobce, podmínky musí být transparentní a nediskriminační, výběrového řízení se tak může zúčastnit více firem. Na základě vyhodnocení všech kritérií je pak vybrána nejvhodnější technologie a její dodavatel.

V čem spatřujete hlavní výhody IBM Storvize V7000?

Hlavní výhoda této technologie pro úřad spočívá v celkové kapacitě diskového pole. Na diskové pole je možno uložit mnohonásobně více dat, než na předešlou technologii, kterou měl úřad k dispozici. Další výhodou je rychlost zápisu a čtení dat z diskového pole a propojitelnost pole se serverovým prostředím. Pro zachování chodu úřadu je neméně důležitou výhodou i opravitelnost pole bez nutnosti výpadku celého systému.

A Easy Tier?

Easy Tier je funkce IBM Storvize V7000. Tato funkce zajišťuje přesun často používaných dat na disková pole. Zároveň umožňuje bez narušení chodu technologie přesouvat celé svazky dat, zajišťuje tak velkou flexibilitu a plnou kontrolu tohoto procesu.

Projekt byl nasazen od roku 2014, jste v polovině životnosti toho řešení. Jak ho hodnotíte?

Za uplynulou dobu od nasazení této technologie jsme nyní opět v situaci, kdy se zvýšila potřeba rozšíření úložného prostoru. Objem dat narůstá a je třeba je někam efektivně ukládat. Máme propočteno, že po pěti letech od nasazení původního projektu budeme muset nasadit novou technologii, která bude naše požadavky na zvýšení úložného prostoru splňovat. Znamená to, že v současné době se chystáme na přípravu nového výběrového řízení na dodávku potřebné technologie.

Nespolupracujete přímo s IBM, ale s jejich partnery. Vnímáte to jako výhodu, nebo nevýhodu?

IBM, až na výjimečné projekty velkého rozsahu, nedodává napřímo, ale přes své partnery. Je ale zároveň schopna zaručit jeden z nejlepších produktů na trhu. Tím, že sama nedodává napřímo, disponuje velkým množstvím partnerů, jejichž prostřednictvím je možné dosáhnout na její technologie za zajímavých a výhodných podmínek.

Jak široká je vaše spolupráce s IBM?

Na základě vyhraných výběrových řízení je nyní úřad z větší části pokryt IBM technologií. Na IBM technologiích je postavena celá serverovna – tedy servery i disková pole, zároveň i většina koncových stanic je IBM.

Jak máte data zabezpečena?

Zabezpečení dat je důležitou součástí činnosti odboru informatiky. Na úřadě pracujeme s množstvím osobních údajů a dat, u kterých je třeba zajistit jejich bezpečné uložení a eliminovat jejich možnou ztrátu či zcizení. Úřad městské části splňuje běžné standardy na bezpečnost, zároveň z tohoto důvodu není možné specifikovat bližší informace. V případě havárie systému máme veškerá data zálohována na discích v datovém (diskovém) poli. Systém uložení umožňuje obměnit jednotky disků při jejich výpadku bez ztráty uložených dat. Zároveň jsou všechna data vždy zálohována na dalším diskovém poli, včetně verzí těchto dat. Data jsou uložena s možností jejich obnovy po 365 dní zpětně.

Zálohujete data na denní bázi?

Ano, data se zálohují denně, vždy v nočních hodinách. Záloha probíhá tzv. inkrementální metodou, kdy systém rozpozná sebemenší změnu dat a zálohuje jen ta, u kterých ke změně došlo. Záloha je tedy přírůstková.

Kolik lidí se o IT ve vašem týmu stará?

Odbor informatiky v současnosti čítá 6 osob, včetně mě. Na zajištění bezproblémového chodu úřadu a potřebných běžných činností tento počet dostačuje. Když máme rozsáhlý projekt, hledáme partnera, který nám s ním pomůže. Nebylo by efektivní mít pro tyto účely stálé zaměstnance.

Jaký projekt vás čeká v nejbližší době?

Prvním velkým projektem, který nás čeká, je pokračování digitalizace našeho úřadu. Tentokrát se chystáme na digitalizaci dokumentace odboru školství a odboru dopravy. Dalším logickým krokem je vybudování systému elektronické komunikace s našimi občany. Občanům to umožní vyřídit některé záležitosti bez nutnosti navštívit úřad osobně.