Zkreslení dat má dopad na 65 % firem

17. 4. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress Flowmon)
Je známo, že předsudky jsou často dané kulturními a osobními zkušenostmi. Je proto pochopitelné, že při sběru dat a jejich použití k trénování modelů strojového učení se dědí i předsudky těch, kteří informace vytvářejí. To bývá důvodem, proč často vedou k neočekávaným a potenciálně škodlivým výsledkům. Právě na tuto problematiku se zaměřila ve svém průzkumu firma Progress.

Navzdory možným právním a finančním problémům spojeným se zkreslením dat však neexistují jasné zásady týkající se školení, procesů a technologií, které jsou potřebné k úspěšnému řešení této problematiky.

Průzkum ukázal, že 78 % pracovníků s rozhodovacími pravomocemi v oblasti obchodu a IT se domnívá, že s rostoucím využíváním AI/ML bude problém zkreslení dat narůstat. Ale jen 13 % z nich se tímto problémem v současné době zabývá a má zavedený proces jeho vyhodnocování. Největší překážky spatřují v nedostatečném povědomí o možných chybách, v pochopení toho, jak identifikovat zkreslení, a také v nedostatku dostupných odborných zdrojů, například v přístupu k datovým specialistům.

Z průzkumu také vyplývá, že:

  • 66 % firem očekává, že se v následujících letech bude při rozhodování více spoléhat na AI/ML.
  • 65 % respondentů se domnívá, že se jejich firma v současnosti potýká s problematikou zkreslení dat.
  • 77 % uvádí, že by měli pro řešení problematiky zkreslení dat dělat více.
  • 51 % považuje za jednu z překážek při odstraňování této problematiky nedostatečné povědomí a její bagatelizaci.

„Opakované problémy se zkreslením dat mohou mít negativní dopad na činnost firmy i procesy rozhodování. Ať už mluvíme o ztrátě důvěry zákazníků, finanční dopady až po potenciální právní a etické hledisko,“ vysvětlil Jiří Mazal, Sales Director CZ/SK ve společnosti Progress. „S vědomím toho, jaký potenciál i rizika představuje oblast AI/ML, se neustále snažíme o to, aby zákazníci v Česku měli vždy v maximální možné míře k dispozici relevantní informace, které jim umožní přijímat ta nejlepší rozhodnutí a posouvat tak své podnikání kupředu.“

Průzkum „Data Bias: The Hidden Risk of AI“ vypracovala pro společnost Progress britská výzkumná firma Insight Avenue, která se specializuje na B2B technologie. Výsledky jsou založeny na rozhovorech s profesionály z oblasti obchodu a IT z regionu Severní a Jižní Ameriky, Evropy a Asie z firem s více než 500 zaměstnanci. Mají tedy vhodné povědomí o problematice zkreslení dat, jak ovlivňuje jejich byznys a co všechno tyto firmy zkoušejí, aby problém eliminovaly.

Kompletní průzkum je k dispozici zde.

Štítky: 

Podobné články

Agentní AI firmám nepomůže sama. CIO ji musí vést s jasným cílem

4. 8. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Salesforce)
Agentní AI přináší firmám nový typ digitálních kolegů. Jde o samostatné systémy, které zvládnou řešit úkoly, rozhodovat a dosahovat výsledků bez neustálého dohledu člověka. Pokud ji firmy dokáží správně uchopit, může jim agentní AI výrazně zrychlit provoz, zlepšit zákaznickou zkušenost a ušetřit náklady. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více
Martina Vlčková, CCO v SWS

Martina Vlčková (ALSO/SWS): Naše nabídka se výrazně rozšířila

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ALSO/SWS)
S Martinou Vlčkovou, CCO v SWS, jsme při příležitosti letošního ALSO Cloud Summitu v Hradci Králové hovořili o aktuálním dění v této společnosti. Z rozhovoru se třeba dozvíte, jak se firmě aktuálně daří, jaké má plány do budoucna, kam by se chtěla posouvat a jak by se chtěla profilovat směrem k resellerům. Čtěte více
Ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník

Konecta: Globální hráč s technologickým přesahem

4. 6. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Konecta )
Jak dnes vypadá moderní outsourcing zákaznické péče? O proměnách oboru, přínosech automatizace i výzvách více uvedl ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník. Čtěte více