Zálohování nedostačuje – řešte dostupnost
Pro mnohé možná překvapující věta na úvod, tím spíše že „zálohování“ je jedna z manter IT. Zálohujte, zálohujte, zálohujte – slyšeli jsme a slýcháváme často ještě i dnes.
- 1. 8. 2016
- 6 min
Technologie a požadavky na IT se mění a sami zákazníci dnes připouštějí, že zálohování jim nestačí a nic nového jim nepřinese. Co je zajímá a co je požadováno, je dostupnost. A to jak dat, tak aplikací. Nedávný průzkum, jehož součástí byli i zákazníci z České republiky, zjistil, že 84% CIO přiznává, že jejich organizace trpí „mezerou v dostupnosti“. To je propast mezi tím, co požadují uživatelé a tím, co dokáže IT poskytnout.
Nespokojenost! Ztráty!
Mít zálohu je super, ale na co je vám záloha, kterou nedokážete obnovit? Kolik zákazníků má jistotu, že záloha je plně spustitelná? Konzistentní? Kolik zákazníků ví a má vyzkoušeno, jak dlouho mu bude obnova ze zálohy trvat? Uživatelé, ať už interní nebo externí, chtějí mít k datům i aplikacím přístup. Nejlépe non-stop. To je zajímá. Chtějí s daty i aplikacemi pracovat. A pokud nemohou, nejsou spokojeni. Ti interní remcají, ti externí jdou často k jinému dodavateli. Nedostupnost má tedy dopad finanční, ale i nefinanční.
Trh se mění
S novými technologiemi se současně mění i trh uživatelů. Těch, kteří jsou připojeni on-line roste. Studie ukazují, že v roce 2015 bylo k síti připojeno 3,4 miliardy obyvatel. Tedy 42 % populace. V roce 2020 se očekává, že k síti bude připojeno 21 miliard zařízení. Veliký růst. Interakce v reálném čase, přístup 24x7 odkudkoli a z jakéhokoli typu zařízení. To je trend. A to není vše. Počet aplikací, které jsou nezbytné pro fungování společnosti, roste. Již dnes zákazníci potvrzují, že 48 % aplikací je kritických. Do konce roku 2017 očekávají nárůst na 52%. Jak zajistit jejich vysokou dostupnost?
Blýská se na lepší časy?
Zákazníci chtějí investovat do technologií a řešení, které jim dávají smysl. 68 % z nich má klíčový záměr, kterým je podpora a umožnění „nepřetržitého podnikání“. Dvě třetiny plánuje změnit řešení dostupnosti v příštích 12 měsících. Jak? Modernizací datových center, virtualizací, řešením pro obnovu v případě havárie (disaster recovery), ochranou dat. Klíčovými požadavky na řešení dostupnosti
jsou pro ně vysokorychlostní obnova kratší než 15 minut pro libovolný server, virtuální server či aplikaci, a prevence ztráty dat – méně než 15 minut.
Vliv nových technologií
Technologický pokrok jde stále kupředu, a i v IT máme několik držáků, které výrazným způsobem ovlivňují, co se děje. A moderní datová centra tyto nové standardy přirozeně přijímají a poskytují zákazníkům možnosti, které dříve nebyly.
Virtualizace – je dnes již považována za naprostý standard a kde to jde, mají zákazníci zvirtualizováno. Pokud ne vše, pak naprostou většinu. A i poslední „bašty“ fyzického světa podléhají technologickému pokroku a novým aplikacím či řešením. Virtualizovaným. Cloudovým.
Cloud – z přirozenosti využití v osobních životech, konzumací služeb poskytovaných „tam odněkud“, fenomén cloudu postupně prorůstá i firemním IT bez ohledu na velikost zákazníka či jeho segmentové zaměření. Tak nějak si na něj zvykáme a ať už si to uvědomujeme nebo ne, stal se cloud v mnoha oblastech rovněž standardem a příležitostí k dalšímu růstu. Ne nadarmo významné analytické společnosti predikují cloudu exponenciální růst a konzumaci služeb považují za obchodní potenciál budoucnosti.
Aplikace – přístup k datům kdykoliv, odkudkoliv, z jakéhokoliv zařízení aneb uživatelské svoboda je motorem nových aplikací, nahrazovaní a přepisování těch starých, migrací do aplikací cloudových... Vždyť nebýt aplikací, k čemu by nám byla naše data?
Datová úložiště – objemy dat neustále rostou, rychlost přístupu k nim, jejich bezpečnost, dostupnost, obnovitelnost... to vše dělá z dat samostatnou komoditu neodmyslitelně ji zařazující mezi standardy IT.
A co to má všechno společného se „zálohováním a dostupností“?
Ať zákazník akceptoval jakoukoli formu moderních technologií, pro svá data a aplikace by měl mít stále na mysli základní odpověď týkající se možného výpadku.
Jak dlouho budou IT, aplikace a data nedostupné? A kolik to bude stát?
Anglicky se tento úsek nazývá RTPO (Recovery Time and Point Objective).
Recovery Point Objective je časový úsek, ve které přicházím o data od poslední obnovitelné a konzistentní zálohy, tedy o data, které nemám jak a odkud obnovit.
Recovery Time Objective je časový úsek, ve které musím onu poslední konzistentní a obnovitelnou zálohu dat a aplikací dostat zpět do ostrého provozu a zpřístupnit ji uživatelům.
Součet těchto dvou hodnot mi teprve dává skutečnou dobu nedostupnosti mých dat, aplikací, systémů.
Tady se ukazuje, jak je důležité maximálně zkrátit čas nejen obnovy, ale i zálohy celého prostředí. Tady se ukazuje, jak je důležité mít garanci, že moje záloha je skutečně konzistentní a spustitelná. Na úrovni virtuálního serveru, operačního systému, aplikace… Tady se ukazuje, jak je důležité mít okamžitý přehled o „zdravosti“ a výkonnosti celého prostředí.
Je překvapivé, kolik zákazníků na otázku „jaké je vaše RTPO pro jednotlivé aplikace a vaše data“ nezná odpověď. Mnoho zákazníků používá starší technologie, které jim nenabízejí možnosti dostupné s používáním moderních technologií. Mnoho zákazníků pouze „Zálohuje“. Zálohování nefunguje. Přejděte na vysokou dostupnost. Veeam just works.
Veeam Software
Veeam rozpoznává nové výzvy, kterým společnosti po celém světě čelí při zajištění Always-On Enterprise - obchodní činnosti, jež musí být k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 365 dní v roce. K řešení tohoto se Veeam stal průkopníkem nového trhu Řešení dostupnosti pro velké podniky (Availability for the Always-On Enterprise), aby pomohl organizacím dosáhnout času a bodu obnovy nižších, než 15 minut pro všechny aplikace a data.
Toho dosahuje prostřednictvím nového typu řešení, které poskytuje vysokorychlostní obnovení, zamezení ztrátě dat, ověřenou obnovitelnost a zmírnění rizik i transparentnost. Řešení Veeam Availability Suite, jež obsahuje Veeam Backup & Replication, využívá virtualizační, ukládací a cloudové technologie, jenž umožňují moderním datovým centrum šetřit organizacím čas, zmírnit rizika a snižovat investiční a provozní náklady.
Použito dat ze studie Veeam Availability Report: https://go.veeam.com/2016-availability-report-cz.html
Autor pracuje jako channel manager společnosti Veeam pro Česko, Slovensko a Maďarsko.