Novinky

Zákazníci si stále častěji pletou e-shopy s půjčovnami. Lze se bránit?

Období dovolených je pro české e-shopaře svým způsobem rizikové. Stále více lidí totiž využívá možnost vrácení zboží ve čtrnáctidenní lhůtě bez udání důvodu jako příležitost si vypůjčit potřebné vybavení na dovolenou. Nejčastěji přitom jde o elektroniku, fotoaparáty či navigace, často pak také o sportovní vybavení.

František Doupal
Zdroj: Shoptet.cz
  • 24. 6. 2015
  • 1 min
Zákazníci si stále častěji pletou e-shopy s půjčovnami. Lze se bránit?

Možnost vrácení zboží do čtrnácti dnů od zakoupení bez udání důvodu láká mnohé zákazníky k tomu, aby e-shop využili jako bezplatnou půjčovnu. Nejvíce se tento trend projevuje v období dovolených. Lidé zpravidla chtějí mít s sebou do zahraničí co nejlepší vybavení, ať už jde o fotoaparát, navigace nebo sportovní vybavení.

V období letních a zimních dovolených dochází k razantnímu nárůstu těchto nákupů. I když se jedná o poměrně nízké procento, pohybuje se kolem 5‒7 % všech nákupů, tak pro menší e-shopy to představuje poměrně citlivou ztrátu. Dle našich informací, počet těch, kdo si pletou e-shop s bezplatnou půjčovnou, každoročně roste,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Podle občanského zákoníku je možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. To v praxi znamená, že kupující vrátí ve stanovené době zakoupené produkty a prodávající pak do 14 dnů musí zaslat zpět peníze. Cenu je ale možné snížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním. „To je asi jediný způsob, jak se mohou provozovatelé internetových obchodů částečně bránit. Na dálku opravdu nelze odhadnout, jestli zákazník si věci kupuje s tímto záměrem. Zatím neexistuje žádná černá listina,“ řekl Miroslav Uďan.