Zákazníci si stále častěji pletou e-shopy s půjčovnami. Lze se bránit?

24. 6. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Období dovolených je pro české e-shopaře svým způsobem rizikové. Stále více lidí totiž využívá možnost vrácení zboží ve čtrnáctidenní lhůtě bez udání důvodu jako příležitost si vypůjčit potřebné vybavení na dovolenou. Nejčastěji přitom jde o elektroniku, fotoaparáty či navigace, často pak také o sportovní vybavení.
Foto: Freeimages.com

Možnost vrácení zboží do čtrnácti dnů od zakoupení bez udání důvodu láká mnohé zákazníky k tomu, aby e-shop využili jako bezplatnou půjčovnu. Nejvíce se tento trend projevuje v období dovolených. Lidé zpravidla chtějí mít s sebou do zahraničí co nejlepší vybavení, ať už jde o fotoaparát, navigace nebo sportovní vybavení.

V období letních a zimních dovolených dochází k razantnímu nárůstu těchto nákupů. I když se jedná o poměrně nízké procento, pohybuje se kolem 5‒7 % všech nákupů, tak pro menší e-shopy to představuje poměrně citlivou ztrátu. Dle našich informací, počet těch, kdo si pletou e-shop s bezplatnou půjčovnou, každoročně roste,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Podle občanského zákoníku je možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. To v praxi znamená, že kupující vrátí ve stanovené době zakoupené produkty a prodávající pak do 14 dnů musí zaslat zpět peníze. Cenu je ale možné snížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním. „To je asi jediný způsob, jak se mohou provozovatelé internetových obchodů částečně bránit. Na dálku opravdu nelze odhadnout, jestli zákazník si věci kupuje s tímto záměrem. Zatím neexistuje žádná černá listina,“ řekl Miroslav Uďan.

Štítky: 

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více