Za zboží se více platí při osobním odběru, dobírka naopak klesá

14. 7. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Heureka.cz)
Zájem o platbu na dobírku v českých e-shopech dlouhodobě klesá. I když jde stále o nejrozšířenější způsob platby mezi českými zákazníky, aktuálně ji v českých e-shopech využívají méně než dvě pětiny zákazníků. Oslabila i oblíbená platba bankovním převodem.
Foto: Freeimages

Fenoménem je naopak platba za zboží až při osobním odběru a roste také zájem o online platby. Vyplývá ze statistik Heureka.cz, předních českých e-shopů a platební brány PayU v ČR.

Dobírka sice patří mezi českými zákazníky dlouhodobě k nejoblíbenějším způsobům platby v e-shopech, její obliba však klesá. Oproti loňsku oslabila o 6 procentních bodů. „Dobírka má několik nevýhod, které její tradičně silnou pozici dlouhodobě oslabují. Mezi ty největší patří vysoká cena za dobírku a nutnost mít po ruce často nemalou hotovost. Ne všichni dopravci totiž nabízí možnost zaplatit dobírku přes platební terminál kartou,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.

V platebních preferencích Čechů je však vidět i jiný zajímavý trend. „Masivní nárůst počtu odběrných míst nebo kamenných výdejen způsobil, že se druhou nejoblíbenější platbou staly platby na odběrných místech. Ty už aktuálně využívá 29 % zákazníků. „Lidé mají o tento způsob platby zájem, protože mají zboží, které nakoupili online, pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Navíc je způsob nákupu velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je lidem blízké,“ dodal Tomáš Braverman.

Poklesu zájmu zákazníků čelí i platby za zboží bankovními převody. Ty meziročně ztratily několik procent, a to na úkor rychlých online plateb. Ty totiž naopak zaznamenávají nárůst zájmu, což dokládá Gabriel Kalapoš, ředitel platební brány PayU v ČR.

Objem transakcí za zboží přes platební bránu PayU vzrostl meziročně na dvojnásobek. Velká výhoda online plateb je v jejich jednoduchosti a bezpečí, které poskytují. Podle Kalapoše jsou online platby velkým trendem budoucnosti a to především proto, že zákazníkům poskytují komfort při nákupu a e-commerce obchodníkovi možnost jak zvyšovat konverzi i celkový objem prodeje. „Vzrůstající zájem o tyto metody pozorujeme nejen mezi zákazníky, ale také mezi obchodníky. Ti si postupně uvědomují, že rozšíření nabídky platebních metod může být na malém českém trhu nejen důležitou konkurenční výhodou, ale i způsobem jak přetavit investice do návštěvnosti v dokončený nákup,“ řekl Klapoš.

Štítky: 

Podobné články

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více

Pětina Čechů se stala v posledních třech letech obětí kyberútoku

11. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: UniCredit Bank)
Pětina Čechů v posledních třech letech zaznamenala pokus o kyberútok na svou osobu, ukázal nejnovější průzkum UniCredit Bank. Škoda, kterou kyberútočníci napáchají, se neustále zvyšuje spolu s tím, že kyberútoky jsou čím dál častější. Loni celková škoda na klientech všech bank přesáhla miliardu korun a přesáhne ji i letos, uvádí Česká bankovní asociace. Čtěte více