Z plného potenciálu umělé inteligence těží jen pětina firem. Ostatním chybí odvaha

5. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: AI Excellence )
Skutečné přínosy AI zatím dokáže vytěžit pouze minimum podniků. Podle studie konzultační společnosti McKinsey z března 2025 sice používá některý z nástrojů umělé inteligence přes 50 % světových firem, k přelomovým změnám se ale odhodlá pouze menšina. V Česku táhnou implementaci umělé inteligence především sektory bankovnictví, pojišťovnictví nebo e-commerce.

AI revoluce v byznysu nabírá na obrátkách, alespoň jeden z dostupných nástrojů používá více než polovina firem na světě. Monetizovat výhody, které umělá inteligence nabízí, dokážou pouze společnosti, které se nebojí změnit vše. Vyplývá to ze zahraniční studie konzultační společnosti McKinsey. Podle ní ale jen 21 % společností skutečně přepracovalo vnitřní procesy kvůli využití umělé inteligence, a právě ty vidí největší finanční přínosy.

V českém prostředí je adopce umělé inteligence zatím pomalejší. Přitom se v něm pohybuje víc než dost firem, pro které by AI znamenala výrazné úspory. Největší příležitost mají společnosti působící na vysoce konkurenčních trzích. „V praxi se mohou úspory při tom nejjednodušším využití AI pohybovat v řádu pěti až deseti procent. Pro firmu, která má miliardové obraty, ale poměrně malou marži ve výši dvou až pěti procent, může tato úspora v nákladech znamenat obrovský dopad na hospodářský výsledek,“popsal Vojtěch Komenda, zakladatel společnosti AI Excellence.

Licence ChatGPT ke změně nestačí

Firem, které s podobným profilem působí na vysoce konkurenčních trzích, je v Česku podle Komendy obrovské množství. Umělou inteligenci ale využívá jen minimum z nich. „Pokud management firmy koupí dvě licence ChatGPT, nějaké úspory může zajistit, ale určitě ne ty rozdílové. Je to jako kdybyste do domácnosti přivedli elektrickou energii, kterou byste používali pouze k rozsvícení žárovky a k ničemu jinému,“ řekl expert na umělou inteligenci s tím, že firmy se většinou obávají udělat první velký krok, který vyžaduje určitou dávku byznysové odvahy. „V opačném případě to udělá jejich konkurence. Jestli teď vnímají velcí hráči na domácím trhu umělou inteligenci jako novou příležitost, za několik měsíců se z ní pro ty, kteří ji včas nezačnou využívat, může stát hrozba,“ dodal Komenda.

Umělá inteligence nabízí desítky cest k úsporám

Možností, jak využít umělou inteligenci ve firmě pro zvýšení zisku, existuje celá řada. „V každé části jednotlivého procesu, který firma během své činnosti realizuje, se nachází nějaká možnost zlepšení či zjednodušení. A právě tam se skrývají finanční úspory nebo zvýšení výnosů,“ přibližuje Komenda. Konkrétních forem využití je několik – například, identifikace obchodních příležitostí, snazší reporting nebo AI procurement, tedy centrální nákup řízený umělou inteligencí. „V každé firmě je minimálně třicet, ale i padesát či sto příležitostí k využití generativní AI, z toho zhruba třetina je podle našich zkušeností velmi ziskových a stojí za to se na ně zaměřit,“ uvedl Komenda a dodal, že s identifikací těchto oblastí pomáhá AI audit takových příležitostí.

AI usnadní expanzi na nové trhy

Důležitým faktorem je také rozsah, ve kterém firma umělou inteligenci implementuje. „Není u nás mnoho firem, které by ji začlenily do více než tří dílčích procesů. Existují samozřejmě i výjimky, například Tomáš Čupr z Rohlíku, který se do těchto řešení zamiloval a implementuje je do firmy ve velkém,“ poznamenal šéf společnosti AI Excellence. Mezi další představitele české scény patří sektor bankovnictví, například Česká spořitelna a ČSOB, nebo segment pojišťovnictví. Například v pojišťovně YOUPLUS pomáhá umělá inteligence automaticky likvidovat škodní události nebo odhalovat pojistné podvody.

Umělá inteligence dnes prostupuje téměř do každého oboru, jehož součástí je administrativní práce. Potenciál pro využití generativní AI je podle odborníků ukrytý ve stavebnictví, výrobě nebo v obchodu. „AI umožní dělat více věcí za stejnou námahu jako dříve. Takže pokud se firmy včas naučí využívat umělou inteligenci, výrazně je to posílí a umožní jim snáze expandovat na další trhy. Ať už u nás nebo v zahraničí,“ uzavřel Komenda.

Podobné články

Konference Bezpečnost a dostupnost dat 2025: Jak AI proměňuje bezpečnost dat i firemní odpovědnost

7. 10. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Exponet)
Rychlý nástup umělé inteligence, nové legislativní rámce včetně nařízení DORA a směrnice NIS2, a narůstající závislost organizací na externích dodavatelích – to jsou hlavní témata letošního, již osmnáctého ročníku odborné konference Bezpečnost a dostupnost dat, která se uskuteční 21. října 2025 v hotelu Lindner Gallery Central v Bratislavě. Čtěte více
Petr Ondráš, manažer komerční divize společnosti ASUS pro ČR a SR

Petr Ondráš: ASUS je značka, která chce s partnery skutečně růst

29. 9. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
ASUS už dávno není jen značka pro koncové uživatele – podle Petra Ondráše, šéfa komerční divize společnosti ASUS pro Českou republiku a Slovensko, dnes společnost nabízí kompletní portfolio pro školy, firmy i veřejnou správu a otevírá resellerům nové příležitosti v éře AI a digitalizace. V rozhovoru Petr Ondráš prozradil více o trendech i o výhodách partnerské spolupráce. Čtěte více

Počítače s AI budou do konce roku 2025 tvořit 31 % veškerých prodejů

5. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle společnosti Gartner budou počítače s nativní podporou umělé inteligence (AI) do konce roku 2025 představovat 31 % celosvětového trhu. Celkem by se jich mělo letos prodat 77,8 milionů kusů. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více