Z plného potenciálu umělé inteligence těží jen pětina firem. Ostatním chybí odvaha

5. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: AI Excellence )
Skutečné přínosy AI zatím dokáže vytěžit pouze minimum podniků. Podle studie konzultační společnosti McKinsey z března 2025 sice používá některý z nástrojů umělé inteligence přes 50 % světových firem, k přelomovým změnám se ale odhodlá pouze menšina. V Česku táhnou implementaci umělé inteligence především sektory bankovnictví, pojišťovnictví nebo e-commerce.

AI revoluce v byznysu nabírá na obrátkách, alespoň jeden z dostupných nástrojů používá více než polovina firem na světě. Monetizovat výhody, které umělá inteligence nabízí, dokážou pouze společnosti, které se nebojí změnit vše. Vyplývá to ze zahraniční studie konzultační společnosti McKinsey. Podle ní ale jen 21 % společností skutečně přepracovalo vnitřní procesy kvůli využití umělé inteligence, a právě ty vidí největší finanční přínosy.

V českém prostředí je adopce umělé inteligence zatím pomalejší. Přitom se v něm pohybuje víc než dost firem, pro které by AI znamenala výrazné úspory. Největší příležitost mají společnosti působící na vysoce konkurenčních trzích. „V praxi se mohou úspory při tom nejjednodušším využití AI pohybovat v řádu pěti až deseti procent. Pro firmu, která má miliardové obraty, ale poměrně malou marži ve výši dvou až pěti procent, může tato úspora v nákladech znamenat obrovský dopad na hospodářský výsledek,“popsal Vojtěch Komenda, zakladatel společnosti AI Excellence.

Licence ChatGPT ke změně nestačí

Firem, které s podobným profilem působí na vysoce konkurenčních trzích, je v Česku podle Komendy obrovské množství. Umělou inteligenci ale využívá jen minimum z nich. „Pokud management firmy koupí dvě licence ChatGPT, nějaké úspory může zajistit, ale určitě ne ty rozdílové. Je to jako kdybyste do domácnosti přivedli elektrickou energii, kterou byste používali pouze k rozsvícení žárovky a k ničemu jinému,“ řekl expert na umělou inteligenci s tím, že firmy se většinou obávají udělat první velký krok, který vyžaduje určitou dávku byznysové odvahy. „V opačném případě to udělá jejich konkurence. Jestli teď vnímají velcí hráči na domácím trhu umělou inteligenci jako novou příležitost, za několik měsíců se z ní pro ty, kteří ji včas nezačnou využívat, může stát hrozba,“ dodal Komenda.

Umělá inteligence nabízí desítky cest k úsporám

Možností, jak využít umělou inteligenci ve firmě pro zvýšení zisku, existuje celá řada. „V každé části jednotlivého procesu, který firma během své činnosti realizuje, se nachází nějaká možnost zlepšení či zjednodušení. A právě tam se skrývají finanční úspory nebo zvýšení výnosů,“ přibližuje Komenda. Konkrétních forem využití je několik – například, identifikace obchodních příležitostí, snazší reporting nebo AI procurement, tedy centrální nákup řízený umělou inteligencí. „V každé firmě je minimálně třicet, ale i padesát či sto příležitostí k využití generativní AI, z toho zhruba třetina je podle našich zkušeností velmi ziskových a stojí za to se na ně zaměřit,“ uvedl Komenda a dodal, že s identifikací těchto oblastí pomáhá AI audit takových příležitostí.

AI usnadní expanzi na nové trhy

Důležitým faktorem je také rozsah, ve kterém firma umělou inteligenci implementuje. „Není u nás mnoho firem, které by ji začlenily do více než tří dílčích procesů. Existují samozřejmě i výjimky, například Tomáš Čupr z Rohlíku, který se do těchto řešení zamiloval a implementuje je do firmy ve velkém,“ poznamenal šéf společnosti AI Excellence. Mezi další představitele české scény patří sektor bankovnictví, například Česká spořitelna a ČSOB, nebo segment pojišťovnictví. Například v pojišťovně YOUPLUS pomáhá umělá inteligence automaticky likvidovat škodní události nebo odhalovat pojistné podvody.

Umělá inteligence dnes prostupuje téměř do každého oboru, jehož součástí je administrativní práce. Potenciál pro využití generativní AI je podle odborníků ukrytý ve stavebnictví, výrobě nebo v obchodu. „AI umožní dělat více věcí za stejnou námahu jako dříve. Takže pokud se firmy včas naučí využívat umělou inteligenci, výrazně je to posílí a umožní jim snáze expandovat na další trhy. Ať už u nás nebo v zahraničí,“ uzavřel Komenda.

Podobné články

Martina Vlčková, CCO v SWS

Martina Vlčková (ALSO/SWS): Naše nabídka se výrazně rozšířila

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ALSO/SWS)
S Martinou Vlčkovou, CCO v SWS, jsme při příležitosti letošního ALSO Cloud Summitu v Hradci Králové hovořili o aktuálním dění v této společnosti. Z rozhovoru se třeba dozvíte, jak se firmě aktuálně daří, jaké má plány do budoucna, kam by se chtěla posouvat a jak by se chtěla profilovat směrem k resellerům. Čtěte více
Ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník

Konecta: Globální hráč s technologickým přesahem

4. 6. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Konecta )
Jak dnes vypadá moderní outsourcing zákaznické péče? O proměnách oboru, přínosech automatizace i výzvách více uvedl ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník. Čtěte více

Celosvětové výdaje na GenAI letos dosáhnou 644 miliard dolarů

7. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
IT ředitelé musí v roce 2025 počítat s rostoucími výdaji na GenAI, které budou podpořeny lepšími základními modely i všeobecně rostoucí poptávkou po produktech AI. Čtěte více
Zleva Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová

Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová (Samsung): Je důležité nezaspat dobu

13. 3. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing a Samsung)
Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová patří do marketingového a PR týmu společnosti Samsung. Z rozhovoru se například dozvíte, jak všestranná je integrace AI v podání Samsungu, jaké jsou nejnovější funkce v jejich produktech a také se seznámíte s trendy v přijetí AI mezi zákazníky v Česku a na Slovensku. Čtěte více