Využití AI v chytrých domácnostech brzdí obavy o soukromí

16. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Samsung)
Chytré technologie a umělá inteligence se stávají součástí každodenní reality, přesto aktuální průzkum společnosti Samsung ukázal, že skoro devět z deseti Evropanů vyjadřuje obavy o ochranu soukromí.

Podle průzkumu si většina lidí myslí, že se problémy s ochranou soukromí týkají v zásadě jen telefonů. Jenže osobní údaje sbírají i další domácí přístroje, které přitom stejně jako smartphony čelí nejrůznějším kybernetickým hrozbám.

Samsung se v novém průzkumu zaměřil na názory víc než 8 000 mileniálů a členů generace Z z celé Evropy – a ukázalo se, že víc než třetina mladých Evropanů (36 %) na zabezpečení chytrých spotřebičů vůbec nemyslí. Na rizika spojená s ochranou soukromí v telefonech přitom denně pomyslí téměř polovina z nich (49 %). Vzhledem k propojenosti chytrých zařízení všeho druhu jde o vážné podcenění – počet chytrých domácností v Evropě by měl už v roce 2028 přesáhnout 100 milionů.

Průzkum ukazuje, že péče o ochranu digitálního soukromí může být pro lidi z těchto generací opravdu náročná – 1 z 5 respondentů (20 %) uvedl, že je příliš obtížná, pro 75 % představuje dokonce stres. Tento úkol označovali za stresující hlavně respondenti ve Španělsku (88 %), v Řecku (87 %), ve Francii (75 %) a v Itálii (75 %).

Konkrétní příčiny obav ze ztráty soukromí se liší – od strachu z krádeže financí (67 %) až po obavy ohledně možné identifikace na základě metadat (56 %).

Průzkum naznačuje, že ohledně ochrany soukromí panují značné rozdíly v informovanosti. Většina uživatelů si přeje mít při používání technologických produktů data pod kontrolou. Pro 8 respondentů z 10 je to klíčová otázka při nákupu, podobně jako znalost značky. Povědomí o celé problematice se zlepšuje, přesto dokáže jen málo respondentů na tyto obavy adekvátně reagovat.

  • Jen 13 % respondentů uvádí, že mají o ochraně soukromí „rozsáhlé vědomosti“.
  • Jen cca polovina (48 %) chápe, jaká data se při práci s aplikacemi a přístroji shromažďují.
  • Tři respondenti z 10 (31 %) akceptují základní nastavení, i když mu nerozumí.
  • Téměř dvě třetiny (64 %) mají dojem, že nikdy nebudou mít u svých zařízení své osobní údaje pod kontrolou.
  • Přes dvě třetiny (67 %) respondentů by ocenilo lepší informovanost o datech i ochraně soukromí.
  • Jen 50 % uživatelů věří značkám, že berou ochranu osobních údajů dostatečně vážně.

Vinou těchto obav si nedokážou uživatelé vychutnat potenciál nejmodernější technologie naplno. Téměř pětina respondentů (18 %) kvůli obavám o soukromí odmítá sdílet data mezi jednotlivými chytrými přístroji, což znamená, že Evropané nedokážou využít naplno propojené systémy a unikají jim výhody, které tyto systémy přinášejí.

Zároveň víc než 6 respondentů z 10 (63 %) uvádí, že by rádi potenciál umělé inteligence a chytrých domácích technologií využili naplno, kdyby lépe rozuměli jejich výhodám a kdyby měli důvěru, že jsou jejich data v bezpečí. Mnozí uživatelé chápou, že se vinou této nejistoty a obav zbytečně připravují o každodenní výhody od personalizovaných slev při nákupech (17 %) přes aktualizace zařízení v chytré domácnosti (15 %) až po na míru šitá cestovní doporučení (15 %).

Ve světle těchto poznatků hodlá Samsung prohloubit své úsilí a plánuje uživatelům nabízet stále sofistikovanější zabezpečení a transparentní systém ochrany osobních údajů. V éře umělé inteligence je to nutnost.

Průzkum dále prokázal, že uživatelé nechtějí sliby, ale praktické nástroje – 29 % respondentů oceňuje stále lepší transparentnost týkající se využití dat. Často se také ozývají hlasy toužící po jasnějších a srozumitelnějších zásadách ochrany osobních údajů.

Profilová karta firmy

Samsung Electronics Czech and Slovak, s.r.o.

Samsung Electronics Czech and Slovak, s.r.o.

Samsung inspiruje svět a tvoří budoucnost svými transformačními myšlenkami a technologiemi. Společnost nově definuje svět televizorů, smartphonů, tabletů, nositelných chytrých zařízení a digitálních spotřebičů, síťových a paměťových prvků, LSI systémů, polovodičů a LED displejů. Pro nejnovější informace navštivte Samsung Newsroom na adrese: http://news.samsung.com..

Zobrazit detail firmy

Podobné články

Jaroslav Zeman (Somfy): Chytré domácnosti a kanceláře zvyšují komfort a šetří náklady

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Somfy)
S Jaroslavem Zemanem, který působí jako managing director Somfy CZ & SK, jsme hovořili o trendech v segmentu chytrých domácností a kanceláří. V rozhovoru se dozvíte více o technologiích a trendech, které aktuálně rezonují, i o možnostech, které vám mohou tyto segmenty nabídnout. Čtěte více
Prostory Messe Berlin

IFA 2025: Nejzajímavější novinky

12. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Berlínská IFA patří mezi jeden z posledních evropských technologických veletrhů s globálním přesahem. Výrobci zde představují své vize, plány, produktové novinky, ale třeba také designové koncepty z řady oblastí. Ačkoli IFA primárně cílí na spotřební elektroniku, dnes se zde setkáme i s počítači, telefony, audio a video produkty, chytrými domácnostmi, nositelnou elektronikou a mnoha dalšími obory. Čtěte více

TCL na veletrhu IFA 2025: Technologické inovace i olympijský duch

11. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: TCL)
Společnost TCL i letos v září představila své novinky na veletrhu IFA v Berlíně. Expozice nabídla pohled na propojený život na ploše více než 2 500 m² v hale 21A. K vidění zde byly nejrůznější řešení od nejnovějších zobrazovacích technologií a pohlcujícího audia přes chytré domácí spotřebiče až po inovace pro každodenní použití. Čtěte více

LG představilo svou vizi chytrého životního stylu založeného na umělé inteligenci

10. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: LG Electronics)
Společnost LG Electronics (LG) představila na veletrhu IFA 2025 v Berlíně svou vizi chytrého života s podporou umělé inteligence pro typicky evropské domácnosti. Za doprovodu „LG AI Appliances Orchestra“ bylo předvedeno, jak chytrá řešení pro domácnost harmonicky spolupracují, obohacují každodenní život a přinášejí větší pohodlí, personalizaci a energetickou účinnost. Čtěte více