Výdaje na AR a VR se v Evropě do roku 2027 vyšplhají na 8,4 miliardy dolarů

30. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Evropské výdaje na rozšířenou a virtuální realitu podle prognózy IDC dosáhnou do roku 2027 výše 8,4 miliardy USD, což představuje 22,4% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Po uvedení zařízení Apple Vision Pro a nového Meta Quest 3 se předpokládá, že VR poroste o něco rychleji než AR a bude ve světě tvořit většinu výdajů na AR/VR.

„Evropské společnosti zůstávají skeptické ohledně ekonomického výhledu, protože přetrvávající vysoká inflace, nedostatek pracovních sil v některých odvětvích a dlouhodobý dopad na ceny nadále ohrožují jejich výkonnost,“ uvedla Barbora Pavlíková, analytička společnosti IDC. „Přesto organizace ve snaze o překonání ekonomických nejistot navyšují rozpočty na IT. Mnoho společností tak plánuje i vyčlenění rozpočtů na AR a VR technologie s cílem odlišit se od konkurence, přinést inovativní produkty vhodné pro hybridní pracoviště a nabídnout zákazníkům technologicky orientovanou zkušenost.“

V roce 2024 budou za rozšířenou realitu nejvíce utrácet odvětví diskrétní (kusové) výroby, dopravy a průmyslu. Výrobně zaměřená průmyslová odvětví budou AR využívat pro údržbu majetku, vzdálenou komunikaci nebo školení. Tím, že AR umožňuje zefektivnit i ty nejsložitější úkoly v reálném čase, přispívá k optimalizaci procesů v celém hodnotovém řetězci. V oblasti B2B budou v příštím roce nejrychleji růst výdaje na AR v sektoru ústřední státní správy, a to díky nasazení řešení AR v projektech chytrých měst. Rozšířená údržba je nejoblíbenějším případem použití AR, ale díky rostoucí poptávce po hrách AR ve spotřebitelském segmentu bude toto využití AR do roku 2027 nejrychleji rostoucí.

Na straně VR bude nejvýdělečnějším komerčním odvětvím maloobchod. Předváděcí online akce způsobily v maloobchodu revoluci v nakupování zákazníků a znovu se dostanou do popředí zájmu poté, co se maloobchodníci v předchozím roce přesunuli od zákaznické zkušenosti (CX) k ziskovosti a omezení nákladů. Zájem zákazníků výrazně zvýšily i inovace, jako je umožnění interakce s virtuálními 3D produkty před jejich nákupem nebo přizpůsobení produktů z pohodlí domova.

Výdaje v oblasti VR posílí i nedávné představení zařízení Apple Vision Pro a zahájení prodeje modelu Meta Quest 3 a dalších. Všechna odvětví zahrnutá v analýze IDC zaznamenají v pětiletém období dvouciferný růst. V komerčním segmentu bude v příštím roce nejoblíbenějším případem použití školení. Technologický pokrok, potřeby vzdálených týmů a hybridní pracoviště budou ve VR tlačit na oblast týmové spolupráce, která se do roku stane 2027 nejrychleji rostoucím případem využití VR.

Podobné články

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Prodej serverů raketově roste

4. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle IDC dosáhl trh se servery v prvním čtvrtletí letošního roku rekordních tržeb 95,2 miliardy USD a vykázal tak vůbec nejvyšší meziroční kvartální tempo růstu v historii (134,1%). V souladu s dosavadním vývojem IDC odhaduje, že za celý rok se hodnota trhu vyšplhá až na 366 miliard USD (meziroční nárůst o 44,6%). Hlavním tahounem růstu jsou GPU servery. Čtěte více