Vánoce v e-shopech s obratem až 13 miliard Kč

6. 1. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK, Kasa.cz)
Nakupování na webu je stále populárnější a loni opět předčilo očekávání řady odborníků. Za kolik Češi na Vánoce v průměru nakupili a jaký byl obrat za celý rok? Přidáme i prognózu nákupů na internetu pro letošní rok.
Foto: Sxc.hu

Zatímco původní odhad Asociace pro elektronickou komerci (APEK) u vánočního obratu byl 11 miliard korun, vše nasvědčuje tomu, že celkový výsledek se bude blížit 13 miliardám. Průměrný nárůst obratu je tak přibližně 40procentní oproti Vánocům roku 2009. „V některých případech však evidujeme nárůst i o 100 procent a více, a to včetně velkých e-obchodů,“ komentuje první čísla výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Naše předpoklady o vánočních obratech tak byly ještě překonány, a to v celkovém objemu přibližně o dvě miliardy,“ hodnotí dále Vetyška.

Během letošních Vánoc na internetu došlo k rekordnímu počtu objednávek, avšak průměrná hodnota jednotlivých nákupů spíše klesala. Jejich výše samozřejmě závisela na druhu pořizovaného zboží, nejčastěji ale spotřebitelé pořizovali zboží přibližně za 2 500 Kč.

Tento trend potvrzuje, že Češi již na internetu nehledají pouze elektroniku za výhodné ceny, ale využívají internet i k nákupu klasických Vánočních dárků. Zákazníci si zvykli na další výhody webového nakupování – dodání zboží až domů, jednoduché srovnání nabízených výrobků a vyhnutí se stresu z přeplněných nákupních center.

U většiny prodejců začala vánoční sezona během druhé poloviny listopadu. Nejvíce objednávek potom e-obchody zaznamenaly v týdnu od 13. do 17. prosince. „Naprostým vrcholem co do počtu objednávek bylo pondělí 13. prosince.  Nakupovalo se ale až do posledních dní před Štědrým dnem,“ přidal informace Jan Vetyška.

Další nárůst objemu prodaného zboží přes internet, a to jak během Vánoc tak i celého roku 2010, potvrdil, že čeští zákazníci si tento druh nákupu oblíbili. „Podle údajů, které máme k dispozici, se na internetu v roce 2010 prodalo zboží za 33 miliard korun. V roce 2011 se dá očekávat další nárůst prodeje, především díky většímu počtu nákupů spokojených zákazníků,“ zhodnotil Jan Vetyška.

Trh internetového nakupování v roce 2011

Dle nejnovějších předpovědí analytiků z přední finanční skupiny J.P. Morgan vzrostou v roce 2011 tržby internetových obchodů o 19,8 procent. V USA tržby porostou na úrovni 13,2 procent. Podobný předpoklad má i internetový prodejce v České republice, Kasa.cz.

„Rok 2010 na českém internetu lze charakterizovat jako boj o zákazníka, kdy se všichni snažili za každou cenu držet růst objemu prodejů, a to často i na úkor zisku. Rok 2011 by podle našich očekávání měl být ještě lehce krizový, ne však kvůli globálním ekonomickým ukazatelům, které se pravděpodobně budou nadále zlepšovat, ale kvůli obecně pomalejší reakci lidí v ČR – ti uvěří, že není krize, až budou mít v peněžence peníze navíc. Český internetový trh tak bude pravděpodobně pokračovat v nastoleném trendu – prodeji na hranici rentability, či dokonce pod ní, avšak při zachování růstu,“ uvedl Tomáš Richter, generální ředitel holdingu Kasa.cz a Obchodní-dům.cz, který pro rok 2011 očekává růst tržeb internetového byznysu na úrovni 15 procent. Češi představují poměrně hodně vyspělý internetový národ, proto zde již není tak silný potenciál k růstu jako v předchozích letech. Růst však udrží své tempo díky novým segmentům, či rozšíření aukcí a slevomatů.

J.P. Morgan rovněž zmiňuje rozšiřování velkých hráčů typu Amazon na úkor malých prodejců, kteří jim jen stěží mohou konkurovat. Stejnou situaci vnímá i Kasa.cz na českém trhu: „Velcí hráči budou mít kvůli své cenové politice problém udržet se v černých číslech a menší hráči budou bojovat o přežití, protože přijdou o svoji jedinou výhodu, totiž nižší cenu,“ komentuje Tomáš Richter.

Analytici z J.P. Morgan poukazují i na rostoucí počet pravidelných zákazníků online obchodů. Alespoň jedenkrát za měsíc v e-shopech nakoupí 38 procent internetových uživatelů. Stejně tak klesá počet těch, kteří online nenakupují vůbec. Zatímco v roce 2007 jich bylo 20 procent, v roce 2010 jen 12 procent. V Čechách dle posledních průzkumů agentury Gemius nakoupilo na internetu alespoň jedenkrát celých 81 procent uživatelů, což je nejvíce ze států Vyšegrádské čtyřky.