V roce 2014 Češi utratili na internetu opět více

12. 1. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
V roce 2014 české e-shopy zaznamenaly ve srovnání s rokem 2013 nárůst tržeb o 16 %. Nejvíce Češi utratili během druhého a třetího prosincového pondělí, kdy vyvrcholily nejen vánoční, ale také celoroční internetové nákupy.
Foto: Freeimages.com

Mezi sortimentem, který byl letos nejoblíbenější, opět vévodila elektronika, jejíž podíl tvořil téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku nerostl. „Naopak nejdynamičtěji se zvedal zájem o kategorie Kosmetika a zdraví (+ 29 %) nebo Oblečení a móda (+ 15 %). Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou potraviny,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Díky posilování pozic silných hráčů na trhu a naopak úzce specializovaných prodejců se také zmírnilo tempo růstu počtu e-shopů, kterých aktuálně na českém trhu působí 37 200.

Klíčovou oblastí byly, a pro letošní rok i nadále budou, mobilní nákupy. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Čísla obchodníků, kteří jsou na mobilní návštěvníky připraveni, mluví za vše, což potvrdila Alice Krásná, marketingová manažerka z obchodního portálu Aukro: „Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu byl i letos velmi silný, zhruba okolo 13 %. Jen v předvánoční sezóně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o 18% nárůst. Průměrná výše objednávky byla letos 601 Kč, což je o téměř 100 korun více než na klasickém webu.“ Nejčastěji kupovali zákazníci přes mobilní zařízení menší zboží, např. hry, menší spotřební elektroniku, různé druhy příslušenství apod. Naopak bílé zboží či nábytek se přes mobilní zařízení téměř nenakupují.

Z hlediska plateb byl rok 2014 významný hlavně rostoucí důvěrou tradičně skeptičtějších českých zákazníků v online platební metody. Podle ředitele platební brány PayU v ČR, Gabriela Kalapoše, dosáhl podíl online platebních metod na všech platbách za zboží a služby v české e-commerce až 20 %. Za své nákupy platili zákazníci nejčastěji kartami, které tvoří více než polovinu objemu online plateb v české e-commerce. 

Nejsilnějším obdobím pro online platby byla podle dat PayU v ČR vánoční sezóna, a zejména pak třetí prosincové pondělí, kdy objem plateb zaplacených online narostl až o 40 %. „Předvánoční sezóna se projevila zejména na našem obratu, který vzrostl během listopadu a prosince oproti stejnému období v loňském roce o 40 % na 1,3 miliardy korun. Stoupl ale i počet aktivních klientů, a to o 45 % oproti stejnému období loňského roku,“ zhodnotil Gabriel Kalapoš.

Údaje vyplývají z hodnocení nákupního portálu Heureka.cz, platební brány PayU v ČR a obchodního portálu Aukro.cz.

Štítky: 

Podobné články

Z-BOXy od Zásilkovny jsou nově v obchodech Žabka, dostupné i o svátcích

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Nakoupit si pečivo a rovnou vyzvednout balíček? Ano. Zásilkovna a Žabka propojují své služby a přinášejí zákazníkům pohodlí 21. století – výdejní Z-BOX uvnitř prodejny. A to i ve svátky nebo pozdě večer. Čtěte více

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více