V roce 2014 Češi utratili na internetu opět více

12. 1. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
V roce 2014 české e-shopy zaznamenaly ve srovnání s rokem 2013 nárůst tržeb o 16 %. Nejvíce Češi utratili během druhého a třetího prosincového pondělí, kdy vyvrcholily nejen vánoční, ale také celoroční internetové nákupy.
Foto: Freeimages.com

Mezi sortimentem, který byl letos nejoblíbenější, opět vévodila elektronika, jejíž podíl tvořil téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku nerostl. „Naopak nejdynamičtěji se zvedal zájem o kategorie Kosmetika a zdraví (+ 29 %) nebo Oblečení a móda (+ 15 %). Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou potraviny,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Díky posilování pozic silných hráčů na trhu a naopak úzce specializovaných prodejců se také zmírnilo tempo růstu počtu e-shopů, kterých aktuálně na českém trhu působí 37 200.

Klíčovou oblastí byly, a pro letošní rok i nadále budou, mobilní nákupy. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Čísla obchodníků, kteří jsou na mobilní návštěvníky připraveni, mluví za vše, což potvrdila Alice Krásná, marketingová manažerka z obchodního portálu Aukro: „Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu byl i letos velmi silný, zhruba okolo 13 %. Jen v předvánoční sezóně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o 18% nárůst. Průměrná výše objednávky byla letos 601 Kč, což je o téměř 100 korun více než na klasickém webu.“ Nejčastěji kupovali zákazníci přes mobilní zařízení menší zboží, např. hry, menší spotřební elektroniku, různé druhy příslušenství apod. Naopak bílé zboží či nábytek se přes mobilní zařízení téměř nenakupují.

Z hlediska plateb byl rok 2014 významný hlavně rostoucí důvěrou tradičně skeptičtějších českých zákazníků v online platební metody. Podle ředitele platební brány PayU v ČR, Gabriela Kalapoše, dosáhl podíl online platebních metod na všech platbách za zboží a služby v české e-commerce až 20 %. Za své nákupy platili zákazníci nejčastěji kartami, které tvoří více než polovinu objemu online plateb v české e-commerce. 

Nejsilnějším obdobím pro online platby byla podle dat PayU v ČR vánoční sezóna, a zejména pak třetí prosincové pondělí, kdy objem plateb zaplacených online narostl až o 40 %. „Předvánoční sezóna se projevila zejména na našem obratu, který vzrostl během listopadu a prosince oproti stejnému období v loňském roce o 40 % na 1,3 miliardy korun. Stoupl ale i počet aktivních klientů, a to o 45 % oproti stejnému období loňského roku,“ zhodnotil Gabriel Kalapoš.

Údaje vyplývají z hodnocení nákupního portálu Heureka.cz, platební brány PayU v ČR a obchodního portálu Aukro.cz.

Štítky: 

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více