V roce 2014 Češi utratili na internetu opět více

12. 1. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
V roce 2014 české e-shopy zaznamenaly ve srovnání s rokem 2013 nárůst tržeb o 16 %. Nejvíce Češi utratili během druhého a třetího prosincového pondělí, kdy vyvrcholily nejen vánoční, ale také celoroční internetové nákupy.
Foto: Freeimages.com

Mezi sortimentem, který byl letos nejoblíbenější, opět vévodila elektronika, jejíž podíl tvořil téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku nerostl. „Naopak nejdynamičtěji se zvedal zájem o kategorie Kosmetika a zdraví (+ 29 %) nebo Oblečení a móda (+ 15 %). Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou potraviny,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Díky posilování pozic silných hráčů na trhu a naopak úzce specializovaných prodejců se také zmírnilo tempo růstu počtu e-shopů, kterých aktuálně na českém trhu působí 37 200.

Klíčovou oblastí byly, a pro letošní rok i nadále budou, mobilní nákupy. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Čísla obchodníků, kteří jsou na mobilní návštěvníky připraveni, mluví za vše, což potvrdila Alice Krásná, marketingová manažerka z obchodního portálu Aukro: „Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu byl i letos velmi silný, zhruba okolo 13 %. Jen v předvánoční sezóně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o 18% nárůst. Průměrná výše objednávky byla letos 601 Kč, což je o téměř 100 korun více než na klasickém webu.“ Nejčastěji kupovali zákazníci přes mobilní zařízení menší zboží, např. hry, menší spotřební elektroniku, různé druhy příslušenství apod. Naopak bílé zboží či nábytek se přes mobilní zařízení téměř nenakupují.

Z hlediska plateb byl rok 2014 významný hlavně rostoucí důvěrou tradičně skeptičtějších českých zákazníků v online platební metody. Podle ředitele platební brány PayU v ČR, Gabriela Kalapoše, dosáhl podíl online platebních metod na všech platbách za zboží a služby v české e-commerce až 20 %. Za své nákupy platili zákazníci nejčastěji kartami, které tvoří více než polovinu objemu online plateb v české e-commerce. 

Nejsilnějším obdobím pro online platby byla podle dat PayU v ČR vánoční sezóna, a zejména pak třetí prosincové pondělí, kdy objem plateb zaplacených online narostl až o 40 %. „Předvánoční sezóna se projevila zejména na našem obratu, který vzrostl během listopadu a prosince oproti stejnému období v loňském roce o 40 % na 1,3 miliardy korun. Stoupl ale i počet aktivních klientů, a to o 45 % oproti stejnému období loňského roku,“ zhodnotil Gabriel Kalapoš.

Údaje vyplývají z hodnocení nákupního portálu Heureka.cz, platební brány PayU v ČR a obchodního portálu Aukro.cz.

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více