V e-shopech se nejvíce podvádí s elektronikou

20. 11. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Aukro)
Největší pokles podvodných nabídek elektroniky na internetu od roku 2012 zaznamenala kategorie počítače. Poměr podvodných nabídek se u tohoto segmentu zboží snížil z 29 % na 14 %. Méně se podvádí i s mobilními telefony (z 26 % na 20 %). Opatrnost je ale stále na místě, právě elektronika totiž internetové podvodníky láká nejvíce.

Typickým podvodníkem je zpravidla mladší muž, nabízí mobilní telefony a počítače a zboží zákazníkovi po zaplacení nezašle. Vyplývá to z analýzy trhu a profilu podvodníka, kterou připravilo Aukro.cz díky dlouhodobé spolupráci s Policií ČR a Celní správou.

„Ačkoliv jsou právě počítače a mobilní telefony pro podvodníky nejvýnosnějším zbožím, přestávají se jim postupně vyplácet. Zákazníci jsou totiž mnohem informovanější než před třemi lety. Proto odhadujeme, že poměr podvodných nabídek bude u elektroniky i nadále rychle klesat,“ řekl Dominik Jambor, vedoucí oddělení bezpečnosti transakcí na portálu Aukro.cz.

Odlišná situace je podle něj v případě online podvodů s oblečením: „Na rozdíl od elektroniky, se s oblečením na internetu podvádí hlavně v menších částkách, což zákazníci obvykle nechtějí řešit. I proto podvodů přibývá.“ 

Kategorie

Poměr zaznamenaných podvodných nabídek při nakupování na internetu

2012

2014

Mobily

26 %

20 %

Počítače

29 %

14 %

Oblečení

8 %

14 %

Profil typického podvodníka

Za typickým podvodem při nakupování na internetu stojí mladší muž ve věku okolo 30 let, který prodává nejčastěji mobilní telefony a počítače. Své zboží nabízí výrazně levněji než je jeho tržní hodnota a při prodeji trvá na platbě předem bez možnosti osobního převzetí. „Podvodníci se snaží vystupovat profesionálně a jejich e-shop není na první pohled ničím podezřelý. Produkty jsou kvalitně nafoceny, mají i podrobný popis atd. Varovat zákazníka proto může hlavně nebývale výhodná cena, časově omezený prodej a doba dodání delší, než bývá u podobného druhu zboží obvyklé,“ doplnil Dominik Jambor.

Nejobvyklejším typem podvodu je, že podvodník nedodá zákazníkovi zboží. Takto vypadá až 95 % všech podvodů se spotřebním zbožím na internetu.

Pokud už se zákazník při nákupu na internetu s podvodem setká, nebo dokonce o své peníze přijde, je podle Dominika Jambora nejdůležitější, nenechat situaci jen tak: „Podvedení se často stydí, že naletěli, a nic nehlásí, což dopadení podvodníka často komplikuje,“ dodal Dominik Jambor.

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více