V e-shopech se nejvíce podvádí s elektronikou
Největší pokles podvodných nabídek elektroniky na internetu od roku 2012 zaznamenala kategorie počítače. Poměr podvodných nabídek se u tohoto segmentu zboží snížil z 29 % na 14 %. Méně se podvádí i s mobilními telefony (z 26 % na 20 %). Opatrnost je ale stále na místě, právě elektronika totiž internetové podvodníky láká nejvíce.
Typickým podvodníkem je zpravidla mladší muž, nabízí mobilní telefony a počítače a zboží zákazníkovi po zaplacení nezašle. Vyplývá to z analýzy trhu a profilu podvodníka, kterou připravilo Aukro.cz díky dlouhodobé spolupráci s Policií ČR a Celní správou.
„Ačkoliv jsou právě počítače a mobilní telefony pro podvodníky nejvýnosnějším zbožím, přestávají se jim postupně vyplácet. Zákazníci jsou totiž mnohem informovanější než před třemi lety. Proto odhadujeme, že poměr podvodných nabídek bude u elektroniky i nadále rychle klesat,“ řekl Dominik Jambor, vedoucí oddělení bezpečnosti transakcí na portálu Aukro.cz.
Odlišná situace je podle něj v případě online podvodů s oblečením: „Na rozdíl od elektroniky, se s oblečením na internetu podvádí hlavně v menších částkách, což zákazníci obvykle nechtějí řešit. I proto podvodů přibývá.“
| Kategorie | Poměr zaznamenaných podvodných nabídek při nakupování na internetu | |
| 2012 | 2014 | |
| Mobily | 26 % | 20 % |
| Počítače | 29 % | 14 % |
| Oblečení | 8 % | 14 % |
Profil typického podvodníka
Za typickým podvodem při nakupování na internetu stojí mladší muž ve věku okolo 30 let, který prodává nejčastěji mobilní telefony a počítače. Své zboží nabízí výrazně levněji než je jeho tržní hodnota a při prodeji trvá na platbě předem bez možnosti osobního převzetí. „Podvodníci se snaží vystupovat profesionálně a jejich e-shop není na první pohled ničím podezřelý. Produkty jsou kvalitně nafoceny, mají i podrobný popis atd. Varovat zákazníka proto může hlavně nebývale výhodná cena, časově omezený prodej a doba dodání delší, než bývá u podobného druhu zboží obvyklé,“ doplnil Dominik Jambor.
Nejobvyklejším typem podvodu je, že podvodník nedodá zákazníkovi zboží. Takto vypadá až 95 % všech podvodů se spotřebním zbožím na internetu.
Pokud už se zákazník při nákupu na internetu s podvodem setká, nebo dokonce o své peníze přijde, je podle Dominika Jambora nejdůležitější, nenechat situaci jen tak: „Podvedení se často stydí, že naletěli, a nic nehlásí, což dopadení podvodníka často komplikuje,“ dodal Dominik Jambor.