V e-shopech se nejvíce podvádí s elektronikou

20. 11. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Aukro)
Největší pokles podvodných nabídek elektroniky na internetu od roku 2012 zaznamenala kategorie počítače. Poměr podvodných nabídek se u tohoto segmentu zboží snížil z 29 % na 14 %. Méně se podvádí i s mobilními telefony (z 26 % na 20 %). Opatrnost je ale stále na místě, právě elektronika totiž internetové podvodníky láká nejvíce.

Typickým podvodníkem je zpravidla mladší muž, nabízí mobilní telefony a počítače a zboží zákazníkovi po zaplacení nezašle. Vyplývá to z analýzy trhu a profilu podvodníka, kterou připravilo Aukro.cz díky dlouhodobé spolupráci s Policií ČR a Celní správou.

„Ačkoliv jsou právě počítače a mobilní telefony pro podvodníky nejvýnosnějším zbožím, přestávají se jim postupně vyplácet. Zákazníci jsou totiž mnohem informovanější než před třemi lety. Proto odhadujeme, že poměr podvodných nabídek bude u elektroniky i nadále rychle klesat,“ řekl Dominik Jambor, vedoucí oddělení bezpečnosti transakcí na portálu Aukro.cz.

Odlišná situace je podle něj v případě online podvodů s oblečením: „Na rozdíl od elektroniky, se s oblečením na internetu podvádí hlavně v menších částkách, což zákazníci obvykle nechtějí řešit. I proto podvodů přibývá.“ 

Kategorie

Poměr zaznamenaných podvodných nabídek při nakupování na internetu

2012

2014

Mobily

26 %

20 %

Počítače

29 %

14 %

Oblečení

8 %

14 %

Profil typického podvodníka

Za typickým podvodem při nakupování na internetu stojí mladší muž ve věku okolo 30 let, který prodává nejčastěji mobilní telefony a počítače. Své zboží nabízí výrazně levněji než je jeho tržní hodnota a při prodeji trvá na platbě předem bez možnosti osobního převzetí. „Podvodníci se snaží vystupovat profesionálně a jejich e-shop není na první pohled ničím podezřelý. Produkty jsou kvalitně nafoceny, mají i podrobný popis atd. Varovat zákazníka proto může hlavně nebývale výhodná cena, časově omezený prodej a doba dodání delší, než bývá u podobného druhu zboží obvyklé,“ doplnil Dominik Jambor.

Nejobvyklejším typem podvodu je, že podvodník nedodá zákazníkovi zboží. Takto vypadá až 95 % všech podvodů se spotřebním zbožím na internetu.

Pokud už se zákazník při nákupu na internetu s podvodem setká, nebo dokonce o své peníze přijde, je podle Dominika Jambora nejdůležitější, nenechat situaci jen tak: „Podvedení se často stydí, že naletěli, a nic nehlásí, což dopadení podvodníka často komplikuje,“ dodal Dominik Jambor.

Štítky: 

Podobné články

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více