Umělá inteligence ovládla mítinky ve firmách

28. 7. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Capgemini )
AI je tématem číslo jedna v 96 % mítinků ve firmách. A manažeři firem se domnívají, že právě umělá inteligence posune jejich zaměstnance dál. Tomuto trendu věří podle průzkumu společnosti Capgemini celkem 70 % z nich.

Navzdory zjevným rizikům, jako je porušování autorských práv nebo kybernetická bezpečnost, se 74 % vedoucích pracovníků domnívá, že přínosy generativní AI převažují nad souvisejícími obavami. A velká část společností již pracuje na tom, aby umělou inteligenci zakomponovala do svých pracovních procesů. Zatímco 21 % z nich očekává narušení jejich odvětví, 40 % organizací napříč odvětvími již vytvořilo týmy a rozpočet pro tuto technologii a dalších 49 % o tom uvažuje do 12 měsíců.

Klíčová zjištění průzkumu:

  • Firmy věří, že největší potenciál pro využití umělé inteligence mají platformy jako chatboti, kteří zautomatizují zákaznický servis (83 %) a ty, která zefektivní shromažďování a sumarizaci dat (75 %).
  • Většina manažerů se domnívá, že umělá inteligence zefektivní navrhování produktů a služeb (78 %) a zpřístupní je zákazníkům (76 %).
  • Dále lidé ve vedoucích pozicích uvedli, že díky umělé inteligenci bude zákaznická zkušenost interaktivnější a poutavější (71 %) a že se zlepší služby zákazníkům díky automatizované a personalizované podpoře (67 %).

Řada dalších výhod během tří let

Od zavedení umělé inteligence si vedení firem slibuje i rychlou návratnost díky pozitivům, které by měla přinést. Věří tak, že do tří let její integrace povede k 8% nárůstu tržeb a 7% snížení nákladů. Vedle toho dotázaní uvedli, že mohou očekávat 9% zlepšení jak v oblasti zapojení a spokojenosti zákazníků, tak v oblasti provozní efektivity.

Průmysl využívající špičkové technologie je lídrem v oblasti integrace umělé inteligence

O tom, že celkový dopad generativní umělé inteligence bude pozitivní, jsou nejvíce manažeři v odvětví hi-tech technologií (84 %). Téměř 70 % vedoucích pracovníků z tohoto segmentu uvedlo, že v jejich organizacích probíhají pilotní projekty. Které využívají generativní AI. Osmnáct procent uvedlo, že již využití AI na některých místech nebo v některých obchodních funkcích zavedli. Dva nejčastější případy použití jsou 3D modelování detailních tvarů a prediktivní údržba.

Většina (67 %) vedoucích pracovníků napříč odvětvími vidí největší potenciál umělé inteligence v oblasti IT. To platí zejména v odvětví špičkových technologií, kde je největší procento vedoucích pracovníků (86 %), kteří tvrdí, že jejich organizace využívá nebo plánuje AI v blízké době využívat. Dalšími oblastmi, kde manažeři přínos těchto nových technologií, jsou prodej (54 %) a marketing a komunikace (48 %).

Nástup umělé inteligence vytvoří nové pozice

Podle 69 % podniků začne generativní umělá inteligence poskytovat koncepty a počáteční návrhy projektů, a proto se role zaměstnanců přesune od vymýšlení a tvorby k přezkumu a zdokonalování. Tento názor podpořili i spotřebitelé, kteří v 70 % uvedli, že se domnívají, že generativní AI jim zefektivní práci, osvobodí je od rutinních úkolů a umožní jim prozkoumat strategičtější aspekty jejich práce.

Dále průzkum odhalil, že 69 % vedoucích pracovníků věří, že umělá inteligence povede ke vzniku nových pozic, jako jsou auditoři AI a etici AI. Díky tomu se podle 68 % oslovených manažerů domnívá, že integrace této technologie v rámci pracovní síly bude vyžadovat značné investice do zvyšování kvalifikace a křížového vzdělávání talentů.

Většina organizací chápe potřebu udržitelné umělé inteligence

Téměř 80 % organizací si uvědomuje, že je důležité zavádět a rozšiřovat generativní AI udržitelným způsobem. Vedle toho 78 % podniků chápe, že umělá inteligence může mít větší uhlíkovou stopu než tradiční IT programy. Nicméně z organizací, které plánují trénovat vlastní modely (8 %), zhruba polovina podnikla kroky ke zmírnění dopadu na životní prostředí, což zdůrazňuje potřebu konkrétnějšího úsilí o udržitelnost.

Údaje pocházejí z výzkumu Využití hodnoty generativní AI: Nejlepší případy využití napříč odvětvími společnosti Capgemini.

Podobné články

Devět z deseti spotřebitelů se zajímá o technologii metaverza

10. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Capgemini )
Aktuální studie společnosti Capgemini odhalují řadu trendů, které budou v roce 2023 ovlivňovat vývoj nových technologií a změny obchodních modelů. Patří k nim především nutnost opětovně si získat důvěru zákazníků, rychlejší zavádění nových služeb a požadavek na vysokou úroveň personalizace, dosahovanou díky analýze dat. Drtivá většina spotřebitelů se zajímá rovněž o interaktivní, pohlcující zážitky v prostředí metaverza. Čtěte více
Foto: Sxc.hu

Elektronické platby rostou

12. 12. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Capgemini)
Debetní karty nadále zvětšují podíl na trhu na úkor kreditních karet a počet elektronických a mobilních plateb exponenciálně roste. Vyplývá to ze studie World Payments Report 2012 vydané společnostmi Capgemini, Royal Bank of Scotland a asociací Efma. Čtěte více
Zdeněk Přibyl, generální ředitel společnosti Capgemini

Capgemini: Zdeněk Přibyl

26. 8. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Capgemini)
Novým generálním ředitelem společnosti Capgemini se stal Zdeněk Přibyl. V nové roli využije své zkušenosti z oblasti IT a finančnictví. Čtěte více