Novinky

Tři hlavní nedostatky v digitálních dovednostech

Nastal digitální věk. Nebo snad ne? Většina současných i budoucích zaměstnanců si totiž podle Indexu digitálních dovedností společnosti Salesforce pro rok 2022 myslí, že jim chybí odpovídající digitální dovednosti, které by je připravily na onu „digitální“ budoucnost.

František Doupal
Zdroj: Salesforce
  • 9. 3. 2022
  • 3 min
Tři hlavní nedostatky v digitálních dovednostech

V 19 zkoumaných zemích získali pracovníci v indexu připravenosti na digitální dovednosti 33 bodů ze 100 možných v oblastech, jako je připravenost, přístup ke vzdělávání, úroveň dovedností a účast na školeních. Pracovníci ve Spojených státech dopadli o něco lépe, když získali 36 bodů ze 100.

Obecně se předpokládá, že vyspělé země a mladší generace se cítí lépe připraveny na digitální dovednosti, které vyžadují dnešní pracovní pozice. Zjištění společnosti Salesforce však tyto předpoklady zpochybňují. Mnoho respondentů totiž uvádí, že se necítí být vybaveni a připraveni na některé z nejdůležitějších digitálních dovedností potřebných na pracovišti.

Téměř tři ze čtyř respondentů na celém světě uvádějí, že nemají k dispozici zdroje potřebné k osvojení digitálních dovedností, které potřebují k tomu, aby uspěli na současném i budoucím pracovním trhu. Důvěra také výrazně klesá v zemích, jako je Itálie a Jižní Korea, kde jsou respondenti méně aktivní ve vzdělávání a odborné přípravě a mají horší přístup ke zdrojům pro získávání dovedností.

 

Tři hlavní nedostatky v dovednostech identifikované v novém globálním indexu

1. Nedostatek každodenních dovedností

„Dvě třetiny respondentů tvrdí, že nejsou připraveni na dovednosti v oblasti sociálních médií, které bude pracovní prostředí vyžadovat v příštích pěti letech.”

Naprostá většina respondentů (83 %) tvrdí, že jejich každodenní dovednosti v oblasti sociálních médií jsou „pokročilé” nebo „středně pokročilé”, a 76 % respondentů tvrdí totéž o každodenních dovednostech v oblasti digitální komunikace. Pouze třetina se však cítí být připravena na dovednosti v oblasti sociálních médií na pracovišti, které budou v příštích pěti letech zapotřebí.

Více než 6 z 10 globálních respondentů uvedlo, že dovednosti v oblasti technologií pro spolupráci, jako je Slack, jsou považovány za nejdůležitější dovednosti, které podniky potřebují dnes i v příštích pěti letech. Navzdory tomu, že respondenti jsou zdatní v technologiích pro každodenní spolupráci, jako jsou sociální sítě, pouze 25 % z nich se označilo za „pokročilé” v dovednostech v oblasti technologií pro spolupráci potřebných právě na pracovišti.

 

2. Generační rozdíl v dovednostech

„Pouze 17 % baby boomerů se domnívá, že jsou velmi dobře vybaveni pro digitální zaměstnání.”

Pouze 31 % respondentů z generace Z, první skutečně digitálně nativní generace, se cítí být “velmi dobře vybaveno” pro práci v digitální oblasti již nyní. Málo respondentů z generace Z se ale domnívá, že má „pokročilé” digitální dovednosti v oblastech, jako je kódování (20 %), šifrování dat, kybernetická bezpečnost (18 %) a umělá inteligence (7 %). Ostatní generace uvádějí v této oblasti ještě větší problém.

 

3. Nedostatky v dovednostech vedoucích pracovníků a pracovní síly

„Pokud jde o připravenost a vzdělávání v oblasti digitálních dovedností, vrcholový management a jeho zaměstnanci nejsou na stejné vlně.”

Většina respondentů z řad vrcholového managementu (54 %) totiž uvedla, že jsou připraveni s potřebnými digitálními dovednostmi již nyní. S tím však souhlasí méně než polovina manažerů a jednotlivých spolupracovníků, což signalizuje nesoulad uvnitř organizací.