Trh s technickým zbožím klesá

18. 11. 2009. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice se v první třech čtvrtinách roku 2009 snížila o 9 % v porovnání se stejným obdobím roku loňského. Ve třetím kvartálu se negativní vývoj ještě prohloubil, došlo k poklesu o 12%.

Obrat meziročně klesá u všech sledovaných sektorů (spotřební elektronika, malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT, kancelářská technika a telekomunikace).

Malé domácí spotřebiče: Trh i ve 3.čtvrtletí klesá

Ve třetím čtvrtletí trh meziročně klesl o 6,2 %, meziroční propad trhu je vyšší než tomu bylo ve druhém čtvrtletí (pokles o 4,7 %). Pokles zaznamenáváme u všech produktových skupin kromě kávovarů a presovačů, které jako jediné zaznamenaly meziroční nárůst. Nejvyšší propad je u fritéz, které se propadly o více než čtvrtinu a u výrobků pro zubní hygienu, které se meziročně propadly o pětinu.

Velké domácí spotřebiče: Pokles trhu pokračuje

Meziroční pokles na trhu velkých domácích spotřebičů dosáhl za první tři kvartály roku 2009 6,7%, zatímco za první půlrok tohoto roku to bylo 5,5%. Pokles prodejů zasáhl především volně stojící spotřebiče, zatímco tržby za vestavné spotřebiče meziročně o 1% vzrostly. Pokles trhu velkých domácích spotřebičů jde na vrub především hodnotově nejdůležitějším produktovým segmentům v tomto sektoru. Pokles tržeb u vaření, myček a automatických praček přesáhl 10%, u chlazení byl zaznamenán 9% pokles tržeb. Naopak pozitivně se vyvíjely tržby u menších produktových skupin, jako jsou mrazáky, varné desky, mikrovlnné trouby a sušičky. Pokles trhu byl zaznamenán u všech druhů prodejců s výjimkou kuchyňských a nábytkových studií, v jejichž prodejnách tržby meziročně vzrostly o 28%, a to především díky výraznému snižování cen. Celková cena na trhu naopak mírně vzrostla o 1%, a to skoro ve všech produktových skupinách. Nejvíce rostly ceny mik-rovlnných trub, jejichž průměrná cena se meziročně zvýšila o více než 13%.

Informační technologie: zmírnění poklesu trhu pokračuje

Ve třetím čtvrtletí letošního roku došlo k poklesu tržeb v sektoru informač-ních technologií o 8 % jdoucí napříč všemi jednotlivými kategoriemi. Tato skutečnost tak potvrzuje trend snižování negativních růstů sektoru, viditelný v předchozích čtvrtletích. Z pohledu prodaných kusů stále zůstávají, díky neustále poptávce po malých netboocích, jedinou rostoucí kategorií note-booky a tato skutečnost tak jen potvrzuje zvyšující se podíl této kategorie na úkor stolních počítačů. Nejhůře postiženou kategorií, jak do počtu kusů tak i celkové hodnoty, zůstávají i nadále monitory.

Spotřební elektronika: výrazný pokles obratu ve třetím čtvrtletí U spotřební elektroniky došlo ve třetím čtvrtletí k výraznému poklesu obra-tu, meziročně o více než 20 %. Hlavním důvodem byla změna trendu u plochých televizorů, hodnota tohoto trhu začala meziročně klesat zatímco v první polovině roku byl ještě zaznamenán solidní růst. Je ovšem nutné zmínit že třetí čtvrtletí loňského roku bylo u televizorů nadprůměrné díky digitalizaci TV signálu v některých regionech. K obdobnému vývoji došlo i u set top boxů. Navíc negativní vývoj u ostatních hlavních kategorií jako jsou audiosystémy, DVD přehrávače/re­kordéry nebo videokamery se ve třetím čtvrtletí ještě více prohloubil. Ploché televizory jsou klíčovou kategorií s více než polovičním podílem na trhu spotřební elektroniky. V jejich rámci se vý-znamně zvyšuje podíl Full HD přístrojů. U ostatních kategorií také existují rostoucí subsegmenty jako např blu-ray přehrávače, domácí kina 2+1 nebo videokamery se záznamem na paměťovou kartu. Jejich prodeje však nedokážou kompenzovat poklesy obratu zbylého trhu.

Foto trh: negativní vývoj pokračuje

Foto trh vykazuje ve třetím čtvrtletí obdobně negativní vývoj jako v předcházejících kvartálech roku. K poklesu obratu začíná docházet i u dříve rostoucího segmentu digitálních zrcadlovek. V rámci kompaktních přístrojů je patrný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.

Telekomunikace: prodej mobilních telefonů výrazně oslabil

V třetím čtvrtletí 2009 zaznamenal trh mobilních telefonů ve srovnání se stejným obdobím roku 2008 pokles o 18,8 %. Ve srovnání s druhým čtvrtletím letošního roku tak došlo k výraznému oslabení prodejů. Oproti předcho-zímu čtvrtletí je již vidět i pokles v kategorii smartphonů a tato skutečnost tak pouze potvrzuje současnou nasycenost trhu a neustálé snižování zájmu o koupi produktů v tomto sektoru.

Kancelářská technika: snížení poklesu tržeb

Pokles prodeje kancelářské techniky si mírně polepšil a v poslední čtvrtletí klesal o 7,5 %, ve srovnání s předchozím čtvrtletím, které bylo na úrovni 10,2%. Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů i co do objemu tržeb zůstávají v roce 2009 i nadále scannery. Tento segment však není dostatečně velký na to, aby dokázal citelně ovlivnit vývoj celé kategorie.