Trh s elektrem v ČR a SR ve 2. čtvrtletí 2011

22. 8. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK Temax)
Podle výzkumu GfK Temax se celková hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice ve druhém čtvrtletí roku 2011 snížila o 2,5 procenta oproti stejnému období předcházejícího roku. Na Slovensku trh rostl o více než 13 procent.

Tento pokles v ČR byl způsoben negativním vývojem sektorů spotřební elektroniky, fotoaparátů, velkých domácích spotřebičů a kancelářské techniky. Díky pozitivnímu prvnímu čtvrtletí je ale půlroční vývoj trhu technického zboží stále mírně pozitivní.

K nárastu trhu došlo v SR vo väčšine sektorov, najvýraznejšie u spotrebnej elektroniky a informačných technológiách. Pokles bol zaznamenaný iba v kancelárskej technike.

Malé domácí spotřebiče

Trh malých domácích spotřebičů v ČR zaznamenal ve druhém čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 1,8 %. Je to především díky klíčovým produktovým skupinám, které si udržely rostoucí trend. Konkrétně se jedná o vysavače, kávovary, kuchyňské roboty a mixéry a také fritézy. Nepatrný nárůst zaznamenala i kategorie zastřihovače vlasů. Všechny ostatní produktové skupiny vykázaly pokles, přičemž nejvyšší propad byl zaznamenán u holicích strojků a rychlovarných konvic.

Trh malých domácich spotrebičov v SR zaznamenal v porovnaní s minulým rokom v druhom štvrťroku nárast o 6,3 %. V oblasti kľúčových skupín zostávajú najsilnejšou skupinou vysávače, a to hlavne vďaka robotickým vysávačom, nasledujú kuchynské roboty, mixéry a kávovary. Mierne negatívny vývoj mali holiace strojčeky, žehličky a elektrické kanvice.

  

Velké domácí spotřebiče

Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zaznamenal sektor malých domácích spotřebičů v ČR pokles o 3 %. Za tímto vývojem je hlavně rostoucí váha levnějších spotřebičů. Ve druhém čtvrtletí všechny rozhodující skupiny stagnují nebo lehce klesají, nadále klesá prodej vestavěných spotřebičů. Rostoucí trend zaznamenaly jen malé skupiny, mezi něž řadíme mrazáky a sušičky. Zvyšuje se prodej přes internet.

V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zaznamenal trh veľkých domácich spotrebičov v SR nárast o 3,2 %. Za týmto nárastom stojí hlavne rastúci predaj cez reťazce. Naopak predaje cez nezávislé predajne zaznamenali pokles. Segment vstavaných spotrebičov rástol mierne vyššou dynamikou ako segment voľne stojacich spotrebičov. Rozhodujúcim faktorom je aj slabý porovnávací základ z minulého roka.

  

Informační technologie

Oproti stejnému období v minulém roce pokračoval IT sektor v ČR v mírném růstu. Tempo růstu z obratového hlediska v tomto období dosáhlo hodnoty 0,3 %. Celý IT trh je tažen zejména pokračujícím pozitivním trendem v prodeji přenosných počítačů. Naopak prodeje monitorů bez TV tuneru a stolní počítače zaznamenaly v meziročním srovnání značný pokles v řádech několika desítek procent. Vývoj na trhu je dále doprovázen cenovou erozí napříč všemi produktovými skupinami. Jedinou výjimkou jsou v tomto ohledu stolní počítače, u kterých cena dlouhodobě neklesá.

Z hľadiska medziročného porovnania zaznamenal celý IT sektor v SR pomerne razantný rast. Aktuálne tento rast dosahuje 26,6%. Pozitívny trend sa prejavuje najmä v oblasti mobilných a stolných počítačov. Naopak monitory vykazujú červené čísla v množstve, hodnote aj priemernej cene. Pokles priemernej ceny je však spoločný pre všetky produktové skupiny.

  

Spotřební elektronika

V sektoru spotřební elektroniky došlo v ČR ve druhém čtvrtletí roku 2011 k prohloubení poklesu trhu. V porovnání s mírným snížením v prvním čtvrtletí byl pokles ve druhém čtvrtletí daleko výraznější, meziročně se trh propadl o víc než 10 %. Do negativních čísel se dostala i klíčová kategorie plochých televizorů. V rámci televizorů roste pouze LED segment. Z hlediska dalších technických parametrů se zvyšuje podíl 3D televizorů a přístrojů s přístupem na internet. U ostatních produktových kategorií roste trh určitých segmentů jako Blu-ray přehrávače nebo domácí kino s Blu-ray. Nicméně váha těchto segmentů je relativně malá a nedokáže kompenzovat propady zbytku trhu.

Trh spotrebnej elektroniky na Slovensku zaznamenal v druhom štvrťroku roku 2011 nárast o viac ako 16 %. Tento nárast generujú hlavne televízory s plochou obrazovkou, pričom pozitívny vývoj vykazujú takmer všetky veľkosti obrazoviek. Dynamicky sa zvyšuje podiel televízorov vybavených LED technológiou. Vďaka digitalizácii televízneho signálu rastie dopyt i po set-top boxoch. Predaje ďalších hlavných produktových kategórií ako sú audio systémy, DVD prehrávače/rekordéry a videokamery sa i naďalej držia v mínusových číslach. V rámci týchto kategórií sú však i rastúce segmenty ako napríklad Blu-ray prehrávače.

Trh s fotoaparáty

Trh digitálních fotoaparátů v ČR v druhém čtvrtletí roku 2011 udržel pozitivní vývoj v kusech, ale v hodnotě kvůli cenové erozi poklesl meziročně o víc než 7 %. Zatímco kompaktní fotoaparáty jsou v hodnotě stále v negativních číslech, u zrcadlovek je obrat srovnatelný s minulým rokem. Vývoj segmentu kompaktních přístrojů s výměnným objektivem je i nadále pozitivní, ale jeho váha na trhu je zatím nízká.

I v druhom štvrťroku si digitálne fotoaparáty na Slovensku udržali pozitívne hodnoty. Medziročný dvojciferný nárast zaznamenali zrkadlovky, kompakty s pevným objektívom rástli iba v kusoch, v hodnote zaznamenali slabý pokles. Segment kompaktných prístrojov s vymeniteľným objektívom sa i naďalej drží vo veľmi pozitívnych číslach, ale jeho váha na trhu je zatiaľ stále veľmi nízka.

Telekomunikace

Trh telekomunikací v ČR ve druhém čtvrtletí letošního roku udržel pozitivní vývoj v hodnotě. Může za to především zvýšená poptávka po chytrých telefonech, které tak meziročně zvyšují svůj tržní podíl na úkor mobilních telefonů. Nadále se zvyšuje podíl zařízení s integrovaným dotykovým displejem. Do obliby se dostávají také zařízení s otevřeným operačním systémem.

Trh sa dostáva do kladných čísel trh telekomunikácií na Slovensku sa v druhom štvrťroku 2011 dostal do červených čísel. Dopyt po chytrých telefónoch pokračuje a zachováva si tak dvojciferný medziročný nárast. Obľúbenými sa stávajú tiež zariadenia s dotykovým displejom, ktoré neustále zvyšujú svoj trhový podiel.

Kancelářská technika

Podobně jako v předchozím čtvrtletí pokračoval vývoj prodejů kancelářské techniky v ČR dalším poklesem prodané hodnoty. V porovnání se stejným obdobím předchozího roku se tempo poklesu dále prohloubilo a dosahovalo téměř 18 %. Kromě dlouhodobého poklesu prodejů samostatných tiskáren se na celkovém poklesu tržeb projevuje i další snížení průměrné prodejní ceny zboží. V meziročním porovnání přitom nejrychleji klesaly průměrné ceny laserových multifunkčních zařízení. Multifunkční zařízení jsou zároveň produktovou kategorií, která se na výsledcích celého sektoru podílí největší měrou.

Dvojciferný pokles tržieb v SR aj v tohtoročnom druhom štvrťroku zaznamenal sektor kancelárskej techniky ďalší pokles tržieb v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku. Tempo poklesu sa od začiatku roka prehĺbilo a dosiahlo už 21 %. Okrem sezónneho poklesu predaja sa na celkovom poklese tržieb prejavuje tiež pokračujúci pokles priemernej predajnej ceny tovaru. V porovnaní s minulým rokom pritom najrýchlejšie klesali najmä ceny laserových multifunkčných zariadení. Podiel multifunkčných zariadení na celkových predajoch kancelárskej techniky v tomto období takisto klesal.