Třetině českých firem hrozí datový kolaps

11. 2. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Outsorcing Solution)
Každá třetí malá a střední firma (35 %) podnikající v Česku nemá kontrolu nad firemními daty. V případě havárie nejsou tyto firmy schopny informace včas a řádně obnovit. Vyplývá to z analýzy společnosti Outsourcing Solution.

Třetina firem není schopna data obnovit do 24 hodin od výpadku. To už představuje vážné ohrožení provozu a reputace společnosti. Navíc jen necelých 10 procent firem má vypracovaný a odzkoušený plán obnovy,“ rekapituloval závěry analýzy Jiří Jakeš, ředitel technologické společnosti Outsourcing Solution.

Analýza se zaměřuje na způsob nakládání s daty ve 200 malých a středně velkých firmách (50–300 zaměstnanců) působících v různých sektorech.

Za neslavným skóre stojí nejen liknavost firem, ale také závratné tempo růstu objemu ukládaných dat. V malých a středních firmách se množství dat každoročně zvýší o 18 procent. „Tento nárůst se ročně zvyšuje o zhruba 2 procentní body, takže příští rok to bude již 20 procent,“ dodal Jiří Jakeš.

Firmy jednoduše nezvládají data správně ukládat a hlavně nemají vyzkoušeno, jak rychle obnovu ve skutečnosti zvládnou. „Ve více než polovině firem si nikdy neověřili, jak rychle zvládnou data zprovoznit. V případě havárie jsou pak velmi zaskočeni délkou výpadku, která je obvykle dvojnásobná oproti tomu, co firma předpokládá,“ varoval Jakeš.

Zatímco běžná firma si může dovolit i několikahodinovou nedostupnost dat, některé firmy musí mít v případě havárie zajištěnu okamžitou obnovu dat – například banky, elektrárny či internetové obchody. „Průměrná česká firma si vystačí s dobou obnovy v řádu hodin. Současné technologie umějí tohoto času obnovy spolehlivě dosáhnout a jsou navíc cenově dostupné,“ řekl Lukáš Gallina ze společnosti George Engineering zabývající se vývojem cloudových aplikací. 

Firmy ukládají data hromadně na internet

Příval digitálních informací prodražuje nákup úložného prostoru, a proto se začínají prosazovat jiné než klasické způsoby zálohování (pevné disky uložené v sídle firmy). Po počáteční nedůvěře firmy ukládají data přes internet do virtuálních on-line úložišť (takzvaná cloudová úložiště).

„Nakupovat stále nové pevné disky a další zálohovací technologie by bylo příliš nákladné, proto si potřebný prostor zákazník pronajímá u poskytovatele cloudových služeb, který se o provoz stará,“ vysvětlil Jakeš.

Ve firemním sektoru se z cloudových služeb prosazuje nejen ukládání a zálohování dat, ale také využívání elektronické pošty a provoz účetních a podnikových systémů. 

Meziroční nárůst poptávky o cloudové služby je 50procentní. Firmy zejména oslovuje flexibilita řešení a pružná cena, která se odvíjí od množství ukládaných dat či využívaných služeb. Firmy nemusí kupovat nový hardware ani sledovat nejnovější technologické trendy,“ uzavřel Jiří Jakeš, ředitel technologické společnosti Outsourcing Solution.