Třetina podniků ze střední a východní Evropy je na cestě k digitální transformaci

14. 11. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Oracle)
Podniky z regionu střední a východní Evropy hlavní fáze digitální transformace většinou teprve čeká. Digitální transformace není totiž pouze záležitostí technologií, ale i samotných obchodních modelů. Podle společnosti IDC se do konce roku 2017 digitální transformace stane součástí obchodní strategie dvou třetin nejvýznamnějších světových firem.

Digitální transformace vytváří novou kategorii podniků, které fungují pružněji než konkurence, dokáží efektivně vytvářet inovativní služby a lépe reagují na aktuální požadavky zákazníků. Tradiční organizace stále více čelí nové konkurenci, což je nutí k přijímání nových technologií. Inovují nejen své produkty, ale i vlastní procesy a celé obchodní modely; všechny tyto změny pak vytváří nové digitální strategie.

Společnosti Oracle a IDC provedly vůbec první průzkum, který mapuje úroveň digitální transformace mezi podniky z regionu CEE. V průzkumu bylo dotazováno 251 členů nejvyššího vedení (C-level) firem podnikajících v řadě různých oborů.

Průzkum ukazuje, že většina podniků z regionu CEE stále digitální transformaci nevnímá jako svou prioritu. Až 32 % respondentů připouští, že jejich podniky nemají v tomto ohledu žádné plány. Aktuálně proces digitální transformace probíhá ve 35 % firem z regionu, 34 % firem se tento proces teprve chystá zahájit.

Technologie využívané při digitální transformaci zahrnují nejčastěji cloud, mobilní aplikace, zpracování velkých objemů dat (big data) a sociální média. Ve střední Evropě nasazování těchto technologií stále zaostává za Evropou západní, ale i zde jejich implementaci plánuje nebo alespoň zvažuje čím dál více podniků.

Z průzkumu vyplývá, že míra přijetí těchto technologií v Evropě je následující:

  • 34 % respondentů průzkumu vyžívá cloudové technologie;
  • 39 % plánuje cloudové technologie implementovat;
  • 41 % využívá mobilní technologie;
  • 25 % využívá řešení pro zpracování velkých objemů dat (big data).

Další hlavní závěry studie:

  • 72 % podniků z regionu CEE považuje pro příštích 12 měsíců za svou prioritu vylepšení zákaznické zkušenosti (CX);
  • 41 % respondentů uvádí, že IT je pro ně podpůrným nástrojem zvyšujícím efektivitu podnikání;
  • 40 % respondentů považuje IT za nástroj pro konkurenceschopnost, který vytváří příjmy;
  • Pouze 18 % respondentů vnímá IT primárně jako nákladovou položku (nezbytný výdaj).

Důležité je, že ze studie společností Oracle a IDC vyplývá jednoznačný vztah mezi procesem digitální transformace a ekonomickými výsledky podniků. Implementace strategie pro digitální transformaci s sebou nese růst příjmů.

Podobné články

Firmy nezvládají digitální transformaci. Co jim činí největší problémy?

22. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano Solutions)
Využívání nových technologií pomáhá firmám zlepšit mnoho věcí od obchodních procesů přes vývoj nových produktů nebo služeb, péči o zákazníky až po řízení lidských zdrojů. Téměř v každé společnosti již digitální transformace probíhá, mnoho z nich však stále dělá chyby, kvůli kterým přichází jejich snaha o digitalizaci a efektivní fungování často vniveč. Čtěte více

Pět trendů, které pohání digitální transformaci firem v roce 2023

9. 6. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Zastaralé způsoby komunikace se zákazníky a zdlouhavé manuální procesy, které by se daly jednoduše automatizovat, připravují společnosti o řadu obchodních příležitostí a konkurenceschopnost. Které další trendy v současné chvíli nejintenzivněji ovlivňují digitální transformaci podniků? Čtěte více

Infomatic: Konference Digitalizace 2023

5. 6. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Společnost Infomatic uspořádala již šestý ročník své konference zaměřené na digitalizaci podniků. Letošní setkání proběhlo v brněnském hotelu Noem Arch a účastníkům umožnilo nasbírat cenné informace o novinkách z oblasti hardwaru a softwaru i o trendech z oblasti digitální transformace jako takové. Čtěte více

Pět největších mýtů o digitální transformaci v průmyslové výrobě

2. 12. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Ness Czech)
Digitální transformace patří mezi prioritní věci managementu řady výrobních firem a diskutuje se o ní bez ohledu na průmyslové odvětví. Podniky tuší, že se bez digitální transformace v budoucnu neobejdou. Neví však, kde začít a jak vlastně vypadá celková koncepce přeměny podniku. Co vlastně digitální transformace znamená? Které otázky je třeba si položit a zodpovědět, než se podnik do této iniciativy pustí? Čtěte více