Trendy v oblasti tiskáren pro byznysovou klientelu

30. 3. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Trh s tiskárnami patřil dlouhá léta mezi ty stabilnější segmenty. Obzvláště pak u modelů pro byznysové zákazníky. Nic však netrvá věčně a s příchodem covidu-19 se situace z různých výrobních, logistických i socio-ekonomických důvodů výrazně změnila. Co nás tedy letos čeká?

Abychom vám zprostředkovali co nejvěrnější pohled na trendy z oblasti tiskáren a multifunkcí pro firemní zákazníky, oslovili jsme největší výrobce působící na českém a slovenském trhu. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s predikcemi firem Canon CZ (odpovídal produktový manažer Aleš Dvorák), Epson (branch office manager Marcel Divín), HP Inc. (produktový manažer Robert Šárik), Konica Minolta (produktový manažer Jiří Hráček), Oki (channel manager Miroslav Pávek), Ricoh (senior product manager Lukáš Seiler) a Xerox (generální ředitel Peter Halmo).

 

Primárně se na následujících řádcích budeme zabývat dvěma klíčovými tématy:

  • Které trendy budou letos v segmentu podnikových tiskáren a multifunkcí dominovat?
  • Jak se vyvíjejí nároky a požadavky zákazníků? Mění se oproti minulosti?

Ve spolupráci s výrobci jsme pro vás zároveň připravili přehled těch nejzajímavějších produktů z jejich portfolií, který jistě využijete při přípravě nabídek pro své menší i větší klienty.

 

Stále důležitější je optimalizace nákladů i ekologie a udržitelnost

Marcel Divín ze společnosti Epson vnímá, že stále zásadnějším trendem je optimalizace nákladů spojených s vlastnictvím tiskárny. Tedy nejenom kalkulace přímých a nejvíce viditelných nákladů na tisk, ale také nutnost započtení dodatečných nákladů. Zde jde hlavně o poplatky za elektrickou energii, servisní a údržbové služby nebo časové prostoje spojené s odstávkou zařízení. Právě dodatečné náklady v posledních měsících raketově rostou a tvoří již zásadní část celkových nákladů na vlastnictví (TCO). „Očekáváme také větší důraz na ekologicky šetrné technologie v kombinaci s ekonomickou šetrností. I proto náš dlouhodobý vývoj zaměřujeme na inkoustovou technologii tisku, která přináší správná řešení pro tuto složitou dobu,“ doplnil Divín.

Skutečnost, že si firmy čím dál více zakládají na udržitelnosti a snižování dopadu na životní prostředí potvrdil Robert Šárik z HP: „Při výběru podnikových tiskáren hraje stále větší roli šetrnost daného zařízení a tisku vůči přírodě. Důležitá je tedy například i spotřeba energie.“

„V uplynulých dvou letech se prodloužila obvyklá doba obměny kancelářských tiskových zařízení o více než rok. Nedostatek čipů, pandemie, globální logistika a nejnověji situace na Ukrajině ovlivňují celou ekonomiku, nejen IT sektor. Období nejistoty bude v nejbližších měsících pravděpodobně pokračovat, což se ve firemním tisku i v celém IT podepíše na udržení delšího intervalu obměny zařízení a může ovlivnit i dodávky nových zařízení či spotřebního materiálu. Stručně řečeno, trend určí dostupnost zboží a jeho ceny, silný vliv bude mít také kurz koruny a míra inflace. Někdy je tedy z pohledu zákazníka lepší tisknout dál na stávajícím zařízení,“ poznamenal k současné situaci na trhu Miroslav Pávek z Oki.

S trendem udržitelnosti úzce souvisí také všestrannost zařízení, což dokládá i Jiří Hráček ze společnosti Konica Minolta: „Díky posunu směrem k digitalizaci je určitě výhodou špičkový vestavěný skener, který ušetří peníze za pořízení speciálního dokumentového skeneru. Skenery multifunkcí dnes běžně zvládají nejrůznější média již od gramáže 35 g/m2 a skenují rychlostí přes 200 str/min. Uživatel ocení zejména ultrazvukový senzor dvojitého podání papíru, který zamezí tomu, že by došlo k vynechání některé strany při skenování z důvodu například „slepení“ vysoce přilnavých médií, typicky projektových fólií nebo natíraného papíru.“

 

Nástup cloudových technologií a služeb nezpomalí

„Pandemie zrychlila tempo zavádění cloudových řešení. Organizace přešly na modely vzdálené práce mnohem dříve, než se předpokládalo, a to jen díky dostupné technologii a síťové infrastruktuře. Vzhledem k přetrvávající potřebě přístupu k důležitým aplikacím a personální nejistotě se do popředí dostanou cloudová řešení,“ uvedl generální ředitel společnosti Xerox Peter Halmo, který se zároveň domnívá, že další dynamicky se rozvíjející oblastí budou samotné aplikace: „Typicky hardwarově orientovaní poskytovatelé tiskových řešení se budou muset zaměřit na aplikace a řešení, která pomohou pracovníkům na dálku zvýšit efektivitu a budou bezproblémově napojena na automatizovaný systém pracovních postupů.“

Další příležitosti pro poskytovatele tiskových řešení podle reprezentanta Xeroxu přináší model práce na dálku: „Snadno proveditelným příkladem rozšíření nabídky budou analýzy a přehledy o efektivitě a propojení zaměstnanců prostřednictvím povinných tiskových aplikací a softwaru na kancelářských i osobních zařízeních.“

Jednoznačný trend přechodu od on-premise verzí ke cloudovým vnímá v oblasti softwarových tiskových řešení rovněž firma Canon. „Zákazníci stále více oceňují jednoduchost implementace a správy takového řešení i jeho bezpečnost a flexibilitu. S tím souvisí další vylepšování v kategorii multifukčních zařízení, které se týká posílení bezpečnosti vycházející z provozu zařízení. Velmi podstatná je jednoduchost integrace do firemního informačního prostředí tak, aby zařízení i další nástroje byly uživatelem využívány a placeny jako služba, jak nám potvrzuje i zvyšující se zájem zákazníků,“ zamyslel se Aleš Dvorák.

Růst zájmu o nadstavbové služby očekávají také v Ricohu. Firmy si podle Lukáše Seilera už nepořídí pouze multifunkční zařízení, na kterém budou tisknout a skenovat do složky, ale pro optimalizaci budou čím dál víc využívat komplexnější tisková řešení. Ne, aby mohli své zaměstnance omezovat a kontrolovat, ale hlavně kvůli optimalizaci a možnosti využívání doplňkových služeb.

 

Bezpečnost a snadné ovládání musí být samozřejmostí

„Trendem bude i nadále zabezpečení tisku, protože kybernetické hrozby jsou vyšší než dříve. Na bezpečnost používání tiskových služeb však v případě zařízení od HP dbá komplexní technologie HP Wolf Security,“ upozornil Robert Šárik z HP a dodal, že na důležitosti bude nabývat i propojenost dokumentů s dalšími prvky v podniku či úřadu: „Procesy, které již sledujeme, by měly v příštích letech pokročit. Stále citelnější je digitalizace oběhu dokumentů. Častěji než nyní se tak budou na výtiscích objevovat nejrůznější QR kódy, čárové kódy a tak dále.“

V dnešním přetechnizovaném světě lidé požadují co možná nejjednodušší ovládání, ideálně podobné tomu z mobilů a tabletů, se kterými pracují neustále. Uživatelé tedy podle Jiřího Hráčka z Konica Minolta ocení, že se nemusí učit nic nového a na nic si znovu a znovu zvykat.

„Spolu s rozšířením práce z domova došlo k nárůstu požadavků na Wi-Fi připojení a tisk z mobilních zařízení. Při využití pro firemní účely je nutno dbát na zabezpečení tiskových dat, zejména při práci z domova,“ dále k tématu uvedl Miroslav Pávek z Oki.

 

Od centralizace k decentralizaci aneb od formátu A3 k A4

V následující části článku se blíže zaměříme na otázky zabývající se vývojem nároků a požadavků zákazníků a jejich změnám oproti minulosti.

Marcel Divín ze společnosti Epson uvedl, že základní požadavek zákazníků je vždy v podstatě stejný – poptávají univerzální tiskové zařízení pro dlouhodobé použití s nízkými náklady na tisk, což jsou nároky, které byly v minulosti primárně spojovány s A3 kopírkami, a tedy i centrálním tiskovým řešením. Zároveň ale dodal, že v posledních dvou letech se požadavky zásadně změnily: „Mezi požadavky přibyla již zmiňovaná komplexní kalkulace nákladů (TCO) v kombinaci s využitím decentralizovaných kompaktních tiskových zařízení ve formátu A4, které se dají využít jak v kanceláři, tak i doma a snižují (nebo alespoň nezvyšují) náklady na tisk. Ideálem jsou tak konstrukčně jednodušší řešení s minimem vyměnitelných dílů, jednoduchým ovládáním a uživatelským komfortem. Věřím, že tento trend bude pokračovat i nadále a Epson ho podpoří inovovanou nabídkou nových kompaktních výkonných inkoustových zařízení A4 i A3 s liniovou hlavou, které uvede na trh v tomto a příštím roce.“

Podobný trend potvrdil i Jiří Hráček z Konica Minolta: „Zákazníci si dnes už častěji vystačí i s multifunkcí formátu A4, která je kompaktnější než A3 stroj, a vyjma menšího formátu papíru je z 99 % funkčně zcela shodná.“

Aleš Dvorák z Canonu ke změnám zákaznických preferencí uvedl, že od (softwarových) tiskových řešení je v současnosti požadováno více než jen tisk a kopírování: „Hledají se možnosti chytrého skenovaní ve spojení s cloudovými úložišti či moderními DMS systémy. To vše samozřejmě při maximální možné bezpečnosti a v souladu s platnými nařízeními pro ochranu dat.“

Miroslav Pávek z Oki se zamýšlí nad tím, že tisková zařízení pro kanceláře v posledních letech dosáhla tzv. hodnotové hranice, kdy zákazník za rozumnou cenu dostane tiskárnu s parametry, které vyhovují většinovým potřebám: „Samozřejmě, že vše se dá zlepšovat, ale otázkou je, jakou cenu, respektive hodnotu pro zákazníka, takové zlepšení má. Z tohoto pohledu je typický požadavek na nízké provozní náklady, v širším pohledu na TCO. Například vloni jsme na trh uvedli zcela novou barevnou tiskárnu C650, a právě u ní nabízíme špičkové parametry – rychlost, kvalitu tisku, skvělé náklady, robustnost a výrazně menší rozměry. Takováto kombinace s sebou ale přináší i vyšší cenu.“

 

Rostoucí význam digitalizace a příležitost pro partnery

Nejtěžší výzvy, kterým zákazníci čelí, se týkají bezpečnosti, digitální transformace a správy služeb. Zajištění bezpečnosti tisku a dokumentů a současné urychlení transformace papírových procesů na pokročilé pracovní postupy jsou podle Petera Halma z Xeroxu pro zákazníky i nadále hlavními tématy, protože se snaží o co nejefektivnější a nejinteraktivnější hybridní práci: „Ruku v ruce se svými zákazníky pracujeme na řešení, která tyto potřeby splňují, přičemž naším nejnovějším pomocníkem je Workflow Central. Tato zabezpečená softwarová platforma založená na cloudu poskytuje přístup k nástrojům pro automatizaci pracovních postupů a digitalizaci odkudkoli a kdykoli.“

Podle Lukáše Seilera ze společnosti Ricoh se zákazníci čím dál víc zajímají o komplexní službu digitalizace dokumentů. Zákazníkům již nestačí dokument jen naskenovat a poslat do e-mailu, ale chtějí jej maximálně vytěžit a pracovat s ním uvnitř společnosti: „Příkladem může být poptávka po OCR nebo napojení na interní systémy. Řada tiskových řešení nabízí tyto funkce ve svém základním nastavení. Zákazníci se začínají více otevírat cloudovým službám, už je kategoricky neodmítají, ale sami zjišťují, že cloudové služby jsou dnes pro jednodušší a rychlejší práci nutností. Další cestou je využití mobilních aplikací pro tisk.“

Důležitým sdělením pro partnery je vzhledem k většímu rozptylu firem zcela jistě nárůst obliby spravovaných tiskových služeb (Managed Print Services): „MPS je komplexní řešení kombinující software, dodávku spotřebního materiálu a samozřejmě zařízení včetně následné údržby. Služba také usnadňuje sledování počtu vytištěných stránek a usnadňuje tak optimalizaci využití zdrojů,“ podotkl Robert Šárik z HP.

Z jiné perspektivy se na problematiku MSP dívá generální ředitel společnosti Xerox Peter Halmo: „Jako hlavní výzvu pro zákazníky a partnery vnímáme v souvislosti s oblastí řízení služeb nedostatek pracovních sil, vysoký počet odchodů do důchodu a výpovědí. Optimalizovat služby v terénu a zákaznické služby umožní rozšířená realita a technologie umělé inteligence, jako je CareAR, i v oblasti tisku. Tento přístup může zlepšit výsledky a zkušenosti zaměstnanců i koncových zákazníků.“

Na závěr pak Peter Halmo dodává, že s řešením složitých problémů, kterým zákazníci čelí, nejvíce pomáhá vzájemné naslouchání a spolupráce. Současně jsou to faktory, které pozitivně přispívají k zajištění produktivity v jakémkoli prostředí v roce 2022 i ve vzdálenější budoucnosti.

Tipy výrobců na vhodná zařízení pro firemní zákazníky
VýrobceZákazníkDoporučené zařízení
CanonMenší firmyzařízení řady i-SENSYS X / imageRUNNER C3226i (A3)
Větší firmyzařízení řady imageRUNNER ADVANCE DX
EpsonMenší firmyEcoTank L6580 (A4), L15180 (A3)
Větší firmyWF Pro RIPS WF-C579R (A4), WF Pro RIPS WF-C878Rxxxxx/C879Rxxxxx (A3)
Konica MinoltaMenší firmybizhub C3350i 
Větší firmybizhub C250i 
HP Inc.Menší firmyHP OfficeJet Pro 9010e, HP LaserJet Enterprise MFP M430f (proo MPS)
Větší firmyHP Color LaserJet Pro MFP M283fdw, HP LaserJet Enterprise MFP M635 (pro MPS)
OKIMenší firmyOKI C650
Větší firmyOKI MC883 
RicohMenší firmyIM C2000 + RSI 
Větší firmyIM C3000 + Streamline NX 
XeroxMenší firmyB230/B235,C230/C235
Větší firmyVersalink B405, C7120/7125/7130, B7125/B7130/B7130
Štítky: 
Tiskárny, Multifunkce, Canon, Epson, HP Inc., Konica Minolta, Oki, Ricoh, Xerox

Podobné články

Epson: multifunkční tiskárny AM-C400 a AM-C550

20. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Epson pokračuje v zavádění inkoustové technologie Heat-Free Line Inkjet do svých kancelářských tiskáren. Nejnovějšími přírůstky v nabídce takto vybavených zařízení jsou multifunkční modely AM-C400 a AM-C550 formátu A4, které přináší řadu vylepšení včetně úspornějšího chodu a kompaktnějších rozměrů. Čtěte více

Marcel Divín (Epson): Reselleři jsou partneři na celý život

16. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: dcd)
Marcel Divín, branch office manager společnosti Epson Europe CZ & SK, prozradil, jak se společnosti Epson daří a které novinky v dohledné době můžeme očekávat. Řeč přišla také na udržitelnost, která je pro Epson jednou z priorit. Čtěte více

Klára Janečková: OKI staví na osobním kontaktu s dealery

11. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Klára Janečková se v české pobočce OKI Europe stala obchodní manažerkou se zodpovědností za sektor open channel. Rozšířila tak zdejší obchodní tým OKI, který tvoří obchodní ředitel Jan Denkstein a obchodní manažeři Miroslav Pávek, Jiří Sojka a Pavel Míka. Janečková má v OKI zároveň na starosti marketingové aktivity v ČR, SR a Maďarsku. S marketingem, obchodem i tiskovým segmentem má bohaté zkušenosti, působila například v CzechTrade či JVM Computers. Čtěte více

Pantum: Výrobce s bohatou nabídkou

9. 4. 2024. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Pantum)
PANTUM, výrobce tiskových technologií, spotřebního materiálu a dodavatel souvisejících služeb, vstoupil na trh v České a Slovenské republice na konci roku 2022, respektive na začátku roku 2023. Stála před námi velká výzva v podobě uvedení značky na trh, vybudování distribučního a prodejního kanálu a zajištění servisních služeb. Čtěte více