Tablet vlastní 13 % českých domácností

12. 12. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Mediaresearch)
Plochý televizor je v českých domácnostech již standardem, vyšší sociální skupiny odlišuje vlastnictví tabletu či smartphonu. Vlastnictví dvou a více televizorů, video či DVD přehrávače/rekordéru je doménou především středních tříd. Vyplývá to z výzkumu Mediaresearch.

Vlastnictví televizoru s plochou obrazovkou (LCD, LED nebo plazmovou) se v ČR pomalu stává standardem. Podle výsledků Kontinuálního výzkumu, který Mediaresearch dělá pro Asociaci televizních organizací jako součást peoplemetrového měření, vlastní takový televizor bezmála 71 % českých domácností. Že televizor s plochou obrazovkou už není možné považovat za technologickou novinku, dokládá i pohled na novou socioekonomickou klasifikaci ABCDE – i v nejnižší kategorii E jej vlastní již bezmála polovina domácností.

Za zenitem nejen z hlediska časového vývoje penetrace, ale i socioekonomického profilu, se nachází video přehrávač/rekordér. Ten nalezneme nejčastěji v domácnostech řazených do řekněme „nižší střední třídy“ (C3 a D1), a to ve 20 % případů. V nejvyšší kategorii A již jen v 17 % domácností. O něco lépe je na tom DVD přehrávač/rekordér. Vlastnictví dvou a více televizorů také není znakem vyššího socioekonomického statusu, ale souvisí spíše s počtem osob žijících v domácnosti.

Aktuálním hitem na poli mediálních zařízení jsou mobilní zařízení, především smartphony a tablety. Procento českých domácností vlastnících tablet se za poslední rok zdvojnásobilo, z 6,4 % na více než 13 %. Chytrý mobilní telefon se nachází ve čtvrtině českých domácností. Právě vlastnictví tabletu nebo chytrého telefonu lze označit jako příznak příslušnosti k vyšší socioekonomické skupině. Tablet resp. smartphone vlastní ve skupině A celých 23 % resp. 53 % domácností, zatímco ve dvou nejnižších kategoriích D2 a E jen 4 % resp. 8 % domácností. Podobně strmý profil podle socioekonomického žebříčku má ještě vlastnictví televizorů s moderními funkcemi (Smart TV, 3D televize, time-shift). Nižší socioekonomické skupiny také stále zaostávají např. ve vlastnictví notebooků a digitálních fotoaparátů.

Technické novinky se vyznačují nejen v čase dynamicky rostoucí penetraci, ale také specifickou strukturou svých vlastníků (uživatelů). Jako první si je pořizují domácnosti s nejvyšším socioekonomickým statusem, tj. domácnosti nejvýše postavené z hlediska vzdělání, profesního postavení a příjmů. Proto u těchto předmětů pozorujeme nejvyšší penetraci v nejvyšších socioekonomických skupinách A a B (dle nové klasifikace ABCDE se skupinami A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E) a tato penetrace poměrně prudce klesá směrem k nejnižším skupinám D a E.

Poznámka:
Nová socio-ekonomická klasifikace ABCDE byla vyvinuta v roce 2012 společností MEDIARESEARCH ve spolupráci s ATO. Proměnná poskytuje segmentaci českých domácností do osmi stejně velkých skupin (A - nejvyšší, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E - nejnižší) dle jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního kapitálu. Používána je např. při cílení reklamních kampaní. Více informací o nové ABCDE klasifikaci naleznete zde.

Obrazová galerie:
Štítky: 

Podobné články

Microsoft představil „firemní“ edice počítačů Surface Pro 10 a Surface Laptop 6

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Microsoft představil své první počítače řady Surface s umělou inteligencí určené pro firemní segment: Surface Pro 10 for Business a Surface Laptop 6 for Business. Novinky disponují vlastnostmi a funkcemi důležitými pro firemní zákazníky, jako jsou adekvátní výkon, dlouhá výdrž baterie, široká konektivita, spolehlivé zabezpečení nebo odolné antireflexní displeje. Čtěte více

Nová aktualizace uživatelského rozhraní One UI 6.1 rozšiřuje technologii Galaxy AI do dalších zařízení

5. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Samsung)
Společnost Samsung nasazuje umělou inteligenci Galaxy AI do většího počtu zařízení prostřednictvím aktualizovaného uživatelského rozhraní One UI 6.1. Mobilní umělá inteligence se tak dostane k podstatně většímu počtu uživatelů – od konce března ji budou moci postupně využít i majitelé telefonů řady Galaxy S23, S23 FE, Z Fold5, Z Flip5 a tabletů řady Tab S9. Čtěte více
Panasonic Toughbook G2mk2

Panasonic: odolné tablety Toughbook G2 a 33mk3

17. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Panasonic)
Společnost Panasonic Connect představila inovované verze svých odnímatelných odolných tabletů. Jak 10,1" model G2mk2, tak 12" model 33mk3 přinášejí vysokou odolnost, dlouhou výdrž, široké možnosti přizpůsobení, bohatou konektivitu a vyvážený výkon, díky kterým je terénní pracovníci ocení bez ohledu na pracovní úkol, aplikaci nebo prostředí. Čtěte více

Tablety v roce 2024: Mají stále co nabídnout?

5. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Trend je neúprosný. Tablety se prodávají stále hůř. Vloni jejich prodej klesl o desítky procent. Drtí je jak konkurence ze strany chytrých telefonů a notebooků, tak i nasycení trhu a prodlužující se životní cyklus zařízení. I přesto jde o segment, který bude ještě nějakou dobu schopný ospravedlnit svou existenci. Navíc se očekává brzký příchod inovovaných iPadů Pro od Applu... Čtěte více