Spamu ve 2. čtvrtletí 2013 přibylo

7. 8. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Kaspersky Lab)
Ve druhé čtvrtině roku 2013 se podíl spamu na celkové e-mailové komunikaci zvýšil v porovnání s předchozím čtvrtletím o 4,2 % na 70,7 %. Phishing přitom představoval 0,0024 %, tedy pokles o 0,0016 %. Vyplývá to z analýzy Kaspersky Lab.

Mnoho z e-mailů se škodlivou přílohou byly určeny firemním uživatelům. Tyto e-maily se tvářily jako automatické odpovědi, například oznámení o nedoručení, nebo jako oznámení o doručení e mailu, faxu či skenu. Jejich odesílatelé spoléhají na to, že zaměstnanci nebudou mít čas zabývat se detaily zprávy a budou ji považovat za pravou, otevřou přílohu a škodlivý program tak spustí.

Jedním z neobvyklých druhů škodlivých příloh za minulé čtvrtletí byla elektronická přání. V minulosti se objevovala kolem hlavních svátků, ale v poslední době jejich množství ubývalo. Nicméně v období letošního dubna až června zaznamenali analytici Kaspersky Lab jejich nárůst – tentokrát se útočníci zaměřili na americkou firmu vyrábějící slavnostní přání Hallmark.

Elektronická přání ale nebyla jediným návratem zapomenuté taktiky spammerů. Tak jako v první čtvrtině roku i v té druhé využívali takzvaný „white text“ – náhodný text (v tomto případě části novinových zpráv o Hugo Chávezovi, bostonském maratonu nebo konfliktu v Koreji) v našedlém odstínu na šedém pozadí přidávají do těla e-mailu. Tyto texty jsou od hlavního obsahu v e-mailu oddělené množstvím zalomení řádků. Útočníci předpokládají, že tyto e-maily spamové filtry považují za newslettery, a navíc náhodnost textů dělá každý takový e-mail unikátním a tedy těžko odhalitelným.

Pořadí zemí, odkud spamy pocházejí, se prakticky nezměnilo. Podobné zůstaly i jejich podíly na něm. Čína (s 23,1 %) a Spojené státy (se 16,8 %) zůstávají na špici zemí, z nichž spamy pocházejí. Jižní Korea se umístila na třetím místě (s 12,6 %).

Stále méně se spammeři spoléhají jen na lidský faktor a na to, že jim uživatelé omylem sdělí svá data. Místo toho stále častěji posílají škodlivé e-maily poseté trojskými koni a odcizují uživatelské údaje a hesla, včetně těch k internetovému bankovnictví.

Štítky: 
Bezpečnost, Kaspersky

Podobné články

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více