Snadná reklamace služeb a zboží v cizině

11. 8. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Na dovolené v zahraničí se často stává, že spotřebitel vyřizuje reklamaci služeb nebo zboží rukama nohama, protože místní jazyk neovládá. Rychlou pomoc pro tyto situace nabízí nová mobilní aplikace sítě Evropských spotřebitelských center „ECC-Net Travel“, která uživatele informuje o jeho právech.
Foto: Freeimages

Aplikace nazvaná „ECC-Net Travel“ je dostupná na Google Play, v App Store a Windows Phone Store. „Když si aplikaci stáhnete do chytrého mobilního zařízení, v češtině si přečtete, co můžete požadovat v konkrétních situacích, jako je např. zpoždění a zrušení letu nebo problém při ubytování, a když budete chtít vůči obchodníkovi vznést požadavek, aplikace vám nabídne její text v jazyce země EU, ve které se nacházíte,“ představil aplikaci Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které je členem uvedené sítě ESC (ECC-Net).

Dalšími oblastmi jsou nákup v obchodě, železniční, lodní a autobusová doprava, pronájem vozidla, lékařské ošetření. V sekci „Dobré vědět“ uživatelé najdou i číslo tísňového volání v EU, tedy 112, kontaktní údaje ambasády v dané zemi EU a obecnou informační službu EU Europe Direct. Jsou zde také informace poukazující na maximální ceny roamingu v rámci EU i varování před neuváženým podpisem smlouvy o timeshare či účastí v tzv. holiday klubech.

„Informace o právech v uvedených oblastech vycházejí z evropských nařízení a směrnic, nereagují tedy na případné mírné odlišnosti v jednotlivých státech. Samotný základ daný evropskými předpisy ale nabízí slušnou míru ochrany,“ upřesnil Ondřej Tichota a podotýká, že společný projekt sítě ECC-Net vedlo ESC Německo, které také nechalo aplikaci vytvořit.

Může se stát, že se člověk ve sporu s obchodníkem z jiné země EU, Norska či Islandu dostane do situace, kterou nebude možné vyřešit s pomocí aplikace, a tak je v ní uveden i kontakt na Evropské spotřebitelské centrum, které v takových případech bezplatně asistuje.

Štítky: 

Podobné články

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více

Nedopouštíte se při vyřizování reklamací následujících chyb?

31. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Obchodníci se při přijímání a vyřizování reklamací dopouštějí mnohých nešvarů, které však běžný spotřebitel snadno neodhalí. To však neznamená, že by toho měli obchodníci zneužívat, nebo že zákazník nemá žádnou možnost ochrany. Ve kterých situacích se vyplatí zpozornět? Čtěte více

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

Poplatky za neoprávněnou reklamaci si účtovat nemůžete

10. 11. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Za neoprávněnou reklamaci se nejčastěji považují případy, kdy není prokázána oznámená vada nebo pokud jde o vadu, za kterou jako prodávající neodpovídáte. V těchto ani jiných případech však nelze za reklamaci po zákazníkovi vymáhat jakýkoli poplatek, protože byste se dopouštěli nezákonného jednání. Čtěte více