SMSka oslavila 20. narozeniny

4. 12. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Ericsson)
Technologie SMS zpráv byla vyvinuta v rámci standardizace GSM. První zpráva obsahovala sezonní pozdrav „Veselé Vánoce“ a byla odeslána z počítače na mobilní zařízení prostřednictvím sítě GSM britského operátora Vodafone 3. prosince 1992.
Foto: Sxc.hu

Jelikož však byly samotné mobilní telefony stále ještě novinkou, jen málo lidí si tehdy uvědomilo potřebu komunikovat pomocí textových zpráv. Za skutečně revoluční nabídku se považovaly mobilní hlasové přenosy. S růstem počtu uživatelů se však smsky staly oblíbenou alternativou volání, zejména mezi teenagery a mladými lidmi.

Příchod řešení k účtování služeb v reálném čase na přelomu tisíciletí (první řešení Ericssonu pro SMS zprávy byla spuštěna v roce 1999) byl skutečným katalyzátorem pro přerod smsek v nabídku určenou nejširšímu trhu. Nová řešení umožňovala operátorům nabízet cenově dostupné předplacené balíčky služeb. Využití smsek silně vzrostlo i díky možnosti posílat textové zprávy mezi různými operátory. Stručně řečeno, oblíbenost smsek prudce vzrostla.

Omezení 160 znaků na jednu zprávu rovněž vedlo k vynalezení nové formy jazyka zvaného txt-speak nebo textese, který tvoří zkratky, akronyma a kombinace písmen a čísel, která často popírají gramatická pravidla. Speciální skupiny znaků rovněž umožnily sdělovat emoce v podobě zvané smiles, česky smajlíci.

Například anglická zpráva: „CU 2nite. OMG hv I gr8 nws for u!!! LOL! BFF ☺,“ dává smysl všem, kdo znají základní pravidla smskového jazyka. Tyto zkratky se stále častěji používají i v českém jazyce, před dvaceti lety bychom všichni takovou zprávu považovali za žert nebo prazvláštní šifru.

Štítky: 

Podobné články

Telekomunikační trh ve střední Evropě roste

26. 12. 2016. (redaktor: Ondřej Kosnar, zdroj: Ericsson)
Telekomunikační trh ve střední a východní Evropě podle průzkumu společnosti Ericsson roste, a to zejména díky vzrůstajícímu používání smartphonů a mobilních aplikací. Důraz na telekomunikační sektor se přesouvá ze základních služeb, jako jsou hlasové služby a SMS, na okamžité zprávy, internetové telefonování (VoIP), přehrávání hudby nebo videí a mobilní platby. Čtěte více

Deset spotřebitelských trendů pro rok 2017

21. 12. 2016. (redaktor: Ondřej Kosnar, zdroj: Ericsson)
Podle průzkumu společnosti Ericsson budou důležitými tématy následujícího roku AI a virtuální realita. Spotřebitelé očekávají přerod umělé inteligence z asistentů na manažerské pozice a podle průzkumu chce AI poradce při práci 35 % pokročilých uživatelů. Virtuální realita je na vzestupu dlouhodbě, zájem by se měl zvyšovat i o doplňky komunikující s virtuálními objekty. Čtěte více

Internet věcí předběhne telefony v počtu připojených zařízení

13. 6. 2016. (redaktor: Ondřej Kosnar, zdroj: Ericsson)
Stále více skloňovaný fenomén Internetu věcí by měl do roku 2021 navýšit počet připojených zařízení až na 16 miliard. Do roku 2018 navíc předběhne i mobilní telefony. Čtěte více

Data pravidelně sdílí 70 % uživatelů, přestože se obává jejich úniku a zneužití

30. 9. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Ericsson)
Přes 70 % uživatelů smartphonů pravidelně sdílí osobní fotografie, 69 % uživatelů chytrých telefonů si prohlíží a sdílí mnohem více osobního obsahu než před dvěma lety. Více než polovina (53 %) uživatelů se domnívá, že mají kontrolu nad informacemi, které sdílí. Čtěte více