Novinky

Seznam.cz slaví 16 let a rekapituluje český internet

Za uplynulých 16 let se razantně proměnil nejen samotný Seznam.cz, ale také čeští uživatelé internetu. Kam se internet u nás posunul a jak vlastně začínal?

Petra Piscová
Zdroj: Seznam.cz
  • 8. 6. 2012
  • 4 min
Seznam.cz slaví 16 let a rekapituluje český internet

Teprve několik měsíců před vznikem Seznam.cz přestal být český internet přísně univerzitní sítí a umožnil připojení běžných uživatelů. Jejich počet se počítal stěží na desetitisíce. Z historických dat poskytovatelů připojení je patrné, že se většinou připojovali vytáčeným spojením o rychlosti 0,0096 Mbps. Spolu s příchodem nových uživatelů se objevovaly první internetové stránky, internetové verze deníků jako Neviditelný pes Ondřeje Neffa nebo jednoduché prezentace firem.

Dnes si začátky českého internetu už vybaví jen málokdo. V této vskutku průkopnické době, kdy osobní počítač nevlastnila ani desetina domácností, založil student ČVUT Ivo Lukačovič první katalog českých internetových stránek Seznam.cz. Zpočátku obsahoval 1 000 stránek roztříděných podle zaměření do 12 kategorií. Vyhledávat bylo možno postupným procházením kategorií nebo zadáváním klíčových slov.

V říjnu roku 1996 byla návštěvnost domovské stránky Seznam.cz průměrně 10 000 uživatelů denně. Dnes představuje značka Seznam.cz přes 30 různých služeb a jen domovskou stránku www.seznam.cz navštíví denně přes 2,5 milionu lidí. Měsíčně se stránky Seznam.cz, včetně všech jeho služeb, zobrazí v prohlížečích více než 1,1 miliardkrát.

Podíl domácností s připojením k internetu v ČR

Rok

2001200220032004200520062007200820092010
Domácnosti s připojením k internetu5,8 %7,9 %11 %12,4 %19,1 %26,7 %32 %41,7 %49,2 %56 %

Milníky českého internetu:

• Zatímco ještě koncem devadesátých let bylo k internetu připojeno méně než pět procent domácností, dnes Internet podle statistik Českého statistického úřadu (ČSÚ) pravidelně využívá 55 % obyvatel ČR (včetně seniorů a nemluvňat). Z pohledu domácností je podíl téměř stejný, 56 %. Přes 60 % uživatelů internetu má nastavený Seznam.cz jako svou domovskou stránku. Téměř 50 % Čechů navíc svou každodenní práci s internetem začíná na stránkách Seznam.cz, kterou v průběhu dne navštíví průměrně pětkrát.

• S vývojem technologií, propracovanosti a velikosti internetových stránek se mění také náročnost uživatele na rychlost, kterou se připojuje. V roce 1996 to bylo jen zhruba
9,6 kbps, což v té době bohatě postačovalo. Podle nejnovějších statistik pravidelného reportu State of the Internet od analytické společnosti Akamai je průměrná rychlost připojení v ČR téměř 700 krát vyšší, přesněji 6,7 Mbps.

• Internet zásadně změnil formu komunikace lidí, která se z papíru přesunula do formy jedniček a nul. Zatímco Česká pošta uvádí, že každý den přes ni projde průměrně 1,8 milionu dopisů, jen přes schránky na Seznam.cz odešlou 5 milionů e-mailů denně , a to nepočítáme další miliony, které se do uživatelských schránek nedostanou, protože jsou detekovány jako nevyžádaná pošta.

• Hitem dneška jsou ale sociální sítě, kde i Češi tráví stále více času. Výzva „Podívej se na internetu na fotky z naší dovolené“ se dnes stala synonymem ještě před deseti lety běžnějšího „Přijďte zítra na večeři a ukážeme vám, jak jsme se měli v Chorvatsku“.

• V začátcích českého internetu bylo takřka nemyslitelné, abyste na něm našli kontakty na nejbližší prodejnu potravin nebo řemeslníky v okolí, dnes už si jen málokdo dokáže představit hledání malých i velkých firem bez internetu.
 
• Co se naopak nezměnilo, je touha internetových uživatelů po informacích z médií. Ta se drží mezi top službami téměř od prvních dnů existence Seznam.cz, kdy byl jedním z nejčtenějších zdrojů agregátor zpráv z MF Dnes, Lidových novin nebo Týdne. A co dnes? Novinky.cz, které jsou neoblíbenějším zpravodajským portálem v ČR, navštíví denně více než desetina obyvatel.

• Český internet se z původně akademické sítě vyvinul v zábavní médium. Mezi pěti nejhledanějšími slovy na Seznam.cz najdete Facebook, YouTube, Google, Freevideo
a Superhry.

• Z 5,5 milionu Čechů, kteří jsou dnes připojeni k internetu, podle NetMonitoru naprostá většina alespoň jednou měsíčně navštíví Seznam.cz – více než 5 milionů. Tři čtvrtiny všech připojených Čechů pak přes Seznam.cz posílají e-maily, přibližně polovina plánuje své cesty s využitím Mapy.cz a stejně velké množství sleduje videa na Stream.cz.