Projektory v roce 2023: Nejen laser a 4K

21. 6. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Projektory tvoří nedílnou součást portfolia mnoha výrobců. A právě jejich zástupce jsme vyzpovídali ohledně aktuálních trendů v tomto segmentu. Zabývali jsme se také otázkami, proč projektory preferovat před televizory či LED panely (a proč ne) nebo jak v současné době z pohledu prodejců maximalizovat šance na udržení a rozvoj svého byznysu.

O aktuálním dění v oblasti projekční techniky jsme hovořili se zástupci společností BenQ (Vladimír Dzuriček, produktový manažer pro ČR a SR), Optoma (Josef Kočica, territory manager), Panasonic (Zdeněk Krýsl, sales manager pro Českou republiku a Slovensko), Samsung (Martin Huba, TV product manager) a Sharp/NEC (Radek Pospíšil, sales & marketing manager Czech/Slovak).

Konkrétně jsme se pak zabývali následujícími otázkami:

  • Jaké nejdůležitější trendy aktuálně vnímáte ve spotřebitelském segmentu?
  • Jaké nejdůležitější trendy aktuálně vnímáte ve firemním/profi segmentu?
  • Proč preferovat projektory před obrazovkami (TV, LED panely apod.)?
  • Co byste v současné době poradil prodejcům projektorů, aby maximalizovali šance na udržení a rozvoj svého byznysu?

Takže pojďme na to…

Nejdůležitější trendy ve spotřebitelském segmentu

Nástup rozlišení 4K

„Obraz ve 4K UHD kvalitě se stává stále populárnější, a ani projektory nezůstávají pozadu. Nárůst prodejů projektorů v tomto rozlišení nám rok od roku roste. Mezi lety 2020 a 2022 vzrostl podle průzkumu PMA Research ve spotřebitelské kategorii v České republice prodej projektorů se 4K UHD rozlišením a jasem menším než 4 000 ANSI lumenů přibližně o polovinu. Tento trend je patrný zejména s rostoucí popularitou streamovacích služeb, které nabízejí stále více filmových titulů a seriálů ve vysokém rozlišení včetně HDR. Dále tomu nahrává i fakt, že za poslední dva roky klesla cena 4K UHD projektorů přibližně o 25 %,“ uvedl Josef Kočica. Zároveň však dodal, že tuzemskému spotřebitelskému trhu stále vévodí projektory s Full HD rozlišením, kterých se (podle výše zmiňovaného průzkumu) za minulý rok prodalo přibližně čtyřikrát více než 4K modelů. Dalším obecným trendem, který začíná pomalu zasahovat i do spotřebitelského segmentu, je přechod z lampového zdroje světla na laserový. V roce 2020 tvořily laserové projektory dvě procenta z výše uvedených produktů, dnes jde již o devět procent.

Vladimír Dzuriček doplnil, že aktuálně vnímá dva hlavní trendy: „V první řadě jde o přechod na technologie s dlouhou životností, tedy LED a laserové zdroje. Dále také sledujeme růst poptávky po chytrých řešeních.“

S tím souvisí i postřehy Martina Huby ze Samsungu: „Spotřebitelé vyžadují maximální kvalitu a flexibilitu pro použití přístrojů, snadné ovládání, rychlost nastavení a svobodu ve výběru obsahu. Zákazník je velmi náročný, ale díky současné nabídce na trhu jsou to stále relevantní požadavky. Příkladem jsou funkce jako automatické ostření a key stone usnadňující instalaci nebo stojánek umožňující otočení, který umožňuje obraz dostat třeba na strop.“

Laserové zdroje a chytré funkce

Radek Pospíšil ze společnosti Sharp/NEC potvrdil, že ve spotřebitelském segmentu je možné vnímat čím dál intenzivnější přechod z klasických lampových projektorů na laserové: „Svým zákazníkům v této kategorii navíc u vybraných modelů laserových projektorů nabízíme zcela bezfiltrové modely, které díky své konstrukci navíc vykazují nejnižší hlučnost na trhu v dané výkonnostní kategorii od 22 do 27 dB. Ano, při takto nízké hladině hluku uslyšíte tikat i svoje hodinky. Nové projektory tak neruší při práci a zábavě, navíc nevyžadují další servisní úkony, jako například výměnu nebo čištění filtru.“

„Moderní projektor už navíc nepotřebuje spoustu kabelů, dodatečné ozvučení ani zkušenosti s instalací. Navíc má integrované tunery, VOD aplikace, soundbar a velmi snadné ovládání,“ upozornil Martin Huba.

Trendy ve firemním a profi segmentu

Laser, 4K i vysoká svítivost

Zdeněk Krýsl všímá, že u firemních zákazníků je vidět pokles poptávky po přístrojích s malým světelným výkonem: „Vidíme jasný růst poptávky po výkonných strojích s vyšším než Full HD rozlišením. Obecně roste zájem o 4K rozlišení, kde máme v nabídce víc jak deset modelů s výkonem 5 000 až 50 000 lumenů.“

Obecně se dá říci, že i v této kategorii postupuje trend laserového zdroje světla, je zde ale více kladen důraz na vzájemnou kompatibilitu zařízení, kde během životního cyklu dojde pouze k výměně staršího projektoru za nový. Zákazníkům se v našich novinkách snažíme tuto operaci maximálně zjednodušit, aby nemuseli řešit kompletně novou instalaci včetně držáků atd.,“ dodal Radek Pospíšil a doplnil, že zákazníci oceňují možnost zjednodušení instalace díky množství funkcí včetně mechanického nebo elektronického lens shiftu s dostatečným rozsahem vertikálního i horizontálního nastavení. U projektorů s pevným objektivem je pak samozřejmostí i velký rozsah nastavení. V případě instalačních projektorů Sharp/NEC garantuje možnost použití totožných objektivů.

Josef Kočica potvrdil, že v profi segmentu je posun v oblasti zdroje světla velmi razantní: „Lampové projektory se svítivostí nad pět tisíc ANSI dnes již téměř vymizely a jsou nahrazeny laserovými projektory, které jsou pro profesionální instalace, hlavně v muzeích a zasedačkách, mnohem lepší volbou. Dlouhá živostnost laserového zdroje světla, bezúdržbovost (Optoma DuraCore laser) a nižší spotřeba elektrické energie, je to, na co investoři slyší. Velký rozmach zaznamenávají projektory s jasem nad 7 000 ANSI lumenů, jejichž dostupnost dramaticky vzrostla díky projektorům s fixní optikou, které se svou cenou stávají pomalu mainstreamovými produkty v této kategorii.“

Nové formáty, krátká projekční vzdálenost a udržitelnost

Novým trendem se podle Krýsla stávají také spojené širokoúhlé projekce nebo přímo projektory podporující rozlišení 2 560 x 1 080 (21 : 9) nebo 3 240 x 1 080 (27 : 9).

„V neposlední řadě lze rovněž vnímat potřebu snížení provozních nákladů, nejen s ohledem na nižší příkon zařízení díky laserovému zdroji světla, ale rovněž ve snížení nákladů na údržbu, jako například čištění, nebo výměny filtrů. U vybraných produktů tak platí, že s jejich provozem již není spojena žádná další investice na údržbu,“ podotkl Kočica.

Proč preferovat projektory před obrazovkami (TV, LED apod.)?

Radek Pospíšil upozornil, že každá ze jmenovaných technologií má jak své výhody, tak i nevýhody a zároveň dodal, že společnost Sharp NEC je schopna nabídnout kompletní portfolio produktů čítající jak projektory, tak právě i LFD panely a dvLED moduly/stěny. „Touto širokou nabídkou je zajištěna naše objektivita, že zákazníkovi nabízíme skutečně nejlepší řešení pro konkrétní případ a zadání jeho poptávky. Nejsme omezeni limitovanou nabídkou produktů, kde bychom nutně museli jako naše konkurence zákazníka manévrovat do konkrétního produktu. Zkrátka nabídneme takový produkt, jaký je pro danou poptávku nejlepší bez ohledu na technologii,“ dodal Pospíšil.

„Všechny zmíněné technologie mají své benefity a nelze zcela říct, že by jedna technologie mohla nahradit druhou. Vždy musíme mít na paměti typ instalace, a hlavně prostředí, do kterého daný produkt vybíráme, ať už je to domácí kino, kinosály, muzea, zasedací místnosti apod. Tam projektory naleznou své opodstatnění, jako levnější alternativa kvalitního velkoplošného obrazu vůči displejům, jejichž cena a někdy i spotřeba elektrické energie spolu s úhlopříčkou roste,“ navázal Kočica.

Záleží na ploše i na ceně

O tom, že každá varianta zobrazovače (projektor, LED stěna, profesionální displej) má své výhody i nevýhody, mluvil také Krýsl z Panasonicu, který je rovněž schopný dodat jak projektory, tak profesionální displeje. „Záleží na konkrétní zakázce a konkrétním místě instalace, světelných podmínkách atd. Obecně lze říci, že tam, kde jsou pro projekci dobré světelné podmínky a je požadována zobrazovací plocha od 100“ a větší, je výhodnější místo profesionálního displeje (případně videostěny, LED) použít projekci. Ať už z pohledu nákladů na pořízení, tak i z pohledu nákladů a času potřebného na instalaci. Jedním z hlavních rozdílů a výhod projektorů oproti LED stěnám je i nižší spotřeba elektrické energie a menší vytváření provozního tepla.“

Jedním z aspektů je cena – pokud chce zákazník řešení se skutečně velkou zobrazovací plochou (tedy přibližně tři metry a víc), je projektor dle Dzurička levnější. „Důležitá je také jednodušší instalace, protože LCD s úhlopříčkou tři metry nebo více často do požadovaného interiéru skrze dveře (či okna) prostě nedostanete. A jde i o přenositelnost – i projektory s velkou úhlopříčkou bývají relativně snadno přenosné, na rozdíl od LCD či LED panelů. Benefitem může být i výsledný zážitek a atmosféra, protože projektory jsou synonymem pro kinosál,“ dodal Dzuriček.

„Jednoznačně kvůli velikosti projekční plochy,“ potvrdil Martin Huba ze Samsungu a dodal: „Zatímco největší televizory dnes mají úhlopříčku 98", tak projekční plocha domácích projektorů je až 130". Například laserový projektor s ultra krátkou projekční vzdáleností vytvoří 130" obraz ze vzdálenosti pouhých 25 cm.“

Co byste v současné době poradil prodejcům projektorů, aby maximalizovali šance na udržení a rozvoj svého byznysu?

Krýsl z Panasonicu se domnívá, že klíčová je komunikace se zákazníkem: „Prodejce musí vědět, co přesně zákazník chce, tedy kde a jak bude zařízení používat, jak ho chce ovládat, co bude obsahem promítaného obrazu, jak a z jakých zařízení chce obsah do projektorů distribuovat…Bez detailních informací na začátku, nebude zákazník nikdy spokojen a prodejce nesplní jeho očekávání.“

„Neslibujte zákazníkovi nesplnitelné,“ doporučil Pospíšil a dodal: „Jak jsem již zmínil, každá technologie má své limity a pokud zákazník bude tlačen pouze do jediného řešení bez alternativy, s největší pravděpodobností osloví další dodavatele. Vyberte pro svůj byznys dodavatele, na kterého se můžete spolehnout a buďte připraveni diverzifikovat svoji nabídku. Když si nebudete vědět rady, požádejte o odbornou pomoc.“

Důležitá je reálná zkušenost

„Nejlepší je ukázat současným uživatelům televizorů či panelů, že se projektoru nemusí bát. Jednoduchá instalace, flexibilita použití a často i mobilita přinášejí mnoho výhod. I v domácím prostředí tak lze získat, například při sledování filmů nebo sportovních přenosů, zážitky srovnatelné s návštěvou kina,“ poradil Huba ze Samsungu.

„Osobně bych doporučoval zákazníkům prakticky předvést reálnou úhlopříčku obrazu, kterou mohou pořízením projektoru získat. Důležitým argumentem mohou být také systémy pro bezdrátový přenos obrazu, který výrazně usnadní využívání všech možností projektoru,“ potvrdil Dzuriček.

Štítky: 

Podobné články

Epson předváděl unikátní technologie z oblasti projekční techniky

24. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Společnost Epson uspořádala v prostorách Home of AV v Říčanech u Prahy pro své resellery PQ launch & HBR training. Akce byla zaměřena především na představení nových 4K HBR projektorů řady PQ. Nechyběly workshopy doplněné praktickými ukázkami užitečných funkcí projektorů včetně edge blandingu, stackingu a videomappingu. Čtěte více

Marcel Divín (Epson): Reselleři jsou partneři na celý život

16. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: dcd)
Marcel Divín, branch office manager společnosti Epson Europe CZ & SK, prozradil, jak se společnosti Epson daří a které novinky v dohledné době můžeme očekávat. Řeč přišla také na udržitelnost, která je pro Epson jednou z priorit. Čtěte více

Herní projektory BenQ ze série X se soustředí na kvalitu projekce

13. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: BenQ)
Společnost BenQ uvedla na trh nové 4K HDR projektory X3100i a X500i určené konzolovým hráčům. Oba modely jsou optimalizované pro hraní nejnovějších AAA herních titulů a soustředí se na kvalitu projekce audiovizuálních detailů. Čtěte více

ISE 2024 a trendy z oblasti audia, videa a systémové integrace

9. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Veletrh Integrated Systems Europe (ISE) patří mezi největší události v oboru audiovizuální technologie a systémové integrace na světě. Setkávají se zde přední světoví výrobci, kteří zde prezentují své nejnovější technologie, distributoři, integrátoři i koncoví zákazníci. Jde tak o skvělou příležitost pro poodhalení budoucnosti AV technologií (a třeba i získání nových obchodních kontaktů nebo dokonce kontraktů). Čtěte více