Prodej osobních počítačů letos vzroste o dvě procenta

11. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Spolu s postupně se zotavující globální ekonomikou svítá na lepší časy také prodejům osobních počítačů. Podle společnosti IDC by se tak mělo letos celosvětově prodat 265,4 milionu PC, což představuje meziroční zlepšení o dvě procenta.

Zatímco v roce 2023 se distributoři a prodejci soustředili spíše na vyprodávání zásob, v letošním roce IDC očekává expanzi počítačů s nativní podporou umělé inteligence. Projeví se také zahájení nového cyklu obnovy počítačů ve firmách. Díky těmto dvěma hlavním faktorům by měl prodej PC letos vykázat dvouprocentní meziroční nárůst.

V kombinaci s dalšími faktory IDC pro období let 2024-2028 odhaduje složenou roční míru růstu (CAGR) prodeje PC na 2,4 %. Na konci sledované periody by se tak mělo ročně prodat 292,2 milionu zařízení.

IDC očekává, že prodej PC se bude v průběhu letošního roku postupně zvyšovat spolu s lepší dostupností počítačů s umělou inteligencí, což se bude shodovat se začátkem cyklu obnovy komerčních PC v roce 2025.

„Cyklus obnovy počítačů komerčních zákazníků, jak těch podnikových, tak těch z oblasti vzdělávání, zintenzivní na konci roku a svého vrcholu dosáhne v roce 2025,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v oddělení IDC Worldwide Mobile and Consumer Device Trackers. „Očekává se, že mnozí z těchto zákazníků budou mezi prvními v adopci počítačů s umělou inteligencí. Přítomnost funkcí umělé inteligence v zařízeních pravděpodobně nepovede k nárůstu instalované základny, ale zcela jistě povede k růstu průměrných prodejních cen.“

Prognóza prodeje PC v letech 2024-2028 (v milionech)
SegmentProdej 2024Meziroční změna (%)Prodej 2028Meziroční změna (%)CAGR 2024-2028 (%)
Spotřebitelský119,30,8128,9-0,22
Veřejný45,72,451,30,12,9
Firemní100,43,3112,21,62,8
Celkem265,42292,20,52,4

Ačkoli budou většinu prodejů tvořit odběry komerčních zákazníků, počítá se i s postupným, i když o něco pomalejším, růstem nákupů ze strany spotřebitelů. „V následujících letech se sejde několik faktorů, které podpoří růst prodeje spotřebitelských PC,“ poznamenal Linn Huang, viceprezident výzkumu pro zařízení a displeje v IDC. „Ekonomické oživení by mělo pomoci otevřít peněženky spotřebitelů právě v době, kdy si mnoho počítačů zakoupených v počátcích pandemie začne říkat o výměnu. Zejména pro hráče nebo tvůrce obsahu bude nový hardware s AI velmi lákavý.“

Podobné články

Trh podnikových WLAN sítí vzrostl ve druhém čtvrtletí roku 2025 o 13,2 %

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle výsledků průzkumu společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej komponentů bezdrátových lokálních sítí (WLAN) pro podniky ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,2 % a dosáhl hodnoty 2,6 miliardy USD, čímž navázal na růstový trend trhu z předchozího kvartálu. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více