Prodej nositelné elektroniky v prvním čtvrtletí 2024 vzrostl o 8,8 %
„Nedostatek zásadnějších inovací v prémiovém segmentu umožnil značkám druhé kategorie v mnoha ohledech snížit technologickou ztrátu,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu Worldwide Mobile Device Trackers v IDC. „Dokud nové senzory nebo algoritmy neumožní preskriptivní náhled nebo přímo sledování nových ukazatelů, jako je krevní tlak nebo glukóza, budou spotřebitelé pravděpodobně tíhnout ke středním a nižším cenovým kategoriím zařízení, a právě sem nyní výrobci ve snaze o diverzifikaci svých portfolií masivně investují.“
„Je důležité věnovat pozornost menším, regionálním prodejcům,“ poznamenal Ramon T. Llamas, ředitel výzkumu v týmu Wearables společnosti IDC. „Rozvíjející se trhy neztrácejí apetit po nositelných zařízeních, ale vyšší ceny nositelných zařízení prémiových značek je pro mnohé z nich činí finančně nedostupnými. To otevřelo dveře místním značkám, aby představily levná, ale funkcemi nabitá zařízení a uspokojily tak tuto nenasycenou poptávku. Díky tomu si společnosti jako Xiaomi a Imagine Marketing vydobyly pozici mezi největšími světovými prodejci.“
Jak se dařilo výrobcům
Apple si mezi producenty nositelné elektroniky udržel první místo, i když ho brzdily špatné makroekonomické podmínky, dočasný zákaz prodeje některých modelů hodinek a nedostatek novějších sluchátek AirPods. Celkově dodávky hodinek Apple Watch meziročně poklesly o 19,1 %, zatímco dodávky sluchátek včetně AirPods a Beats se během čtvrtletí snížily o 18,8 %.
Celosvětový rodej nositelné elektroniky v 1. čtvrtletí 2024 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 1Q24 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q23 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 20,6 | 18,2 | 25,4 | 24,5 | -18,9 |
Xiaomi | 11,8 | 10,5 | 8,2 | 7,9 | 43,4 |
Huawei | 10,9 | 9,6 | 6,3 | 6,1 | 72,4 |
Samsung | 10,6 | 9,3 | 9,4 | 9 | 13 |
Image M. | 6,1 | 5,4 | 6,4 | 6,2 | -4,8 |
Ostatní | 53,1 | 46,9 | 48,2 | 46,4 | 100 |
Celkem | 113,1 | 100 | 104 | 100 | 8,8 |
Druhé místo obsadila společnost Xiaomi s meziročním růstem 43,4 % (který však vychází z porovnání s prvním čtvrtletím 2023, které bylo pro čínského výrobce opravdu velmi slabé). Produkty společnosti orientované na cenu našly u uživatelů odezvu a nedávný opětovný vstup na trh s hodinkami s operačním systémem Wear OS pomohl firmě vyhoupnout se do pozice třetího největšího výrobce chytré elektroniky v ekosystému Googlu a zároveň také zvýšit celkovou průměrnou prodejní cenu chytrých hodinek.
Třetí místo obsadila společnost Huawei, která předstihla Samsung, a to díky návratu svého podnikání v oblasti chytrých telefonů, které mělo díky bundlování pozitivní dopad i na nositelná zařízení. Hlavní prodeje společnosti jsou však do značné míry soustředěny v Číně, kde se generují přibližně tři čtvrtiny prodaných zařízení.
Samsung se propadl až na čtvrté místo. Uvedení Galaxy Fit 3 na trh a také úspěch s levnějšími sluchátky pomohly společnosti dosáhnout růstu, který překonává trh, i když objem prodeje chytrých hodinek klesl o 5,1 %.
První pětici na žebříčku uzavřela společnost Imagine Marketing (boAt). Indická značka známá svými produkty orientovanými na co nejnižší cenu dokázala zvýšit objem prodeje svých sluchátek o 17,5 %, ale její chytré hodinky zaznamenaly pokles o 61,3 % kvůli extrémně silné konkurenci ze strany dalších domácích výrobců.