Prodej nositelné elektroniky v prvním čtvrtletí 2024 vzrostl o 8,8 %

25. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej nositelné elektroniky v prvním čtvrtletí 2024 podle společnosti IDC meziročně vzrostl o 8,8 procenta na 113,1 milionu kusů. Navzdory růstu počtu prodaných kusů se již pátým čtvrtletím v řadě snižovaly průměrné prodejní ceny (ASP), které klesly o 11 procent (stalo se tak hlavně kvůli rostoucí pozici rozvíjejících se trhů, kde panuje tlak na snižování spotřebitelských výdajů).

„Nedostatek zásadnějších inovací v prémiovém segmentu umožnil značkám druhé kategorie v mnoha ohledech snížit technologickou ztrátu,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu Worldwide Mobile Device Trackers v IDC. „Dokud nové senzory nebo algoritmy neumožní preskriptivní náhled nebo přímo sledování nových ukazatelů, jako je krevní tlak nebo glukóza, budou spotřebitelé pravděpodobně tíhnout ke středním a nižším cenovým kategoriím zařízení, a právě sem nyní výrobci ve snaze o diverzifikaci svých portfolií masivně investují.“

„Je důležité věnovat pozornost menším, regionálním prodejcům,“ poznamenal Ramon T. Llamas, ředitel výzkumu v týmu Wearables společnosti IDC. „Rozvíjející se trhy neztrácejí apetit po nositelných zařízeních, ale vyšší ceny nositelných zařízení prémiových značek je pro mnohé z nich činí finančně nedostupnými. To otevřelo dveře místním značkám, aby představily levná, ale funkcemi nabitá zařízení a uspokojily tak tuto nenasycenou poptávku. Díky tomu si společnosti jako Xiaomi a Imagine Marketing vydobyly pozici mezi největšími světovými prodejci.“

Jak se dařilo výrobcům

Apple si mezi producenty nositelné elektroniky udržel první místo, i když ho brzdily špatné makroekonomické podmínky, dočasný zákaz prodeje některých modelů hodinek a nedostatek novějších sluchátek AirPods. Celkově dodávky hodinek Apple Watch meziročně poklesly o 19,1 %, zatímco dodávky sluchátek včetně AirPods a Beats se během čtvrtletí snížily o 18,8 %.

Celosvětový rodej nositelné elektroniky v 1. čtvrtletí 2024 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q24Tržní podíl (%)Prodej 1Q23Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple20,618,225,424,5-18,9
Xiaomi11,810,58,27,943,4
Huawei10,99,66,36,172,4
Samsung10,69,39,4913
Image M.6,15,46,46,2-4,8
Ostatní53,146,948,246,4100
Celkem113,11001041008,8

Druhé místo obsadila společnost Xiaomi s meziročním růstem 43,4 % (který však vychází z porovnání s prvním čtvrtletím 2023, které bylo pro čínského výrobce opravdu velmi slabé). Produkty společnosti orientované na cenu našly u uživatelů odezvu a nedávný opětovný vstup na trh s hodinkami s operačním systémem Wear OS pomohl firmě vyhoupnout se do pozice třetího největšího výrobce chytré elektroniky v ekosystému Googlu a zároveň také zvýšit celkovou průměrnou prodejní cenu chytrých hodinek.

Třetí místo obsadila společnost Huawei, která předstihla Samsung, a to díky návratu svého podnikání v oblasti chytrých telefonů, které mělo díky bundlování pozitivní dopad i na nositelná zařízení. Hlavní prodeje společnosti jsou však do značné míry soustředěny v Číně, kde se generují přibližně tři čtvrtiny prodaných zařízení.

Samsung se propadl až na čtvrté místo. Uvedení Galaxy Fit 3 na trh a také úspěch s levnějšími sluchátky pomohly společnosti dosáhnout růstu, který překonává trh, i když objem prodeje chytrých hodinek klesl o 5,1 %.

První pětici na žebříčku uzavřela společnost Imagine Marketing (boAt). Indická značka známá svými produkty orientovanými na co nejnižší cenu dokázala zvýšit objem prodeje svých sluchátek o 17,5 %, ale její chytré hodinky zaznamenaly pokles o 61,3 % kvůli extrémně silné konkurenci ze strany dalších domácích výrobců.

Štítky: 
Průzkumy, IDC, Nositelná elektronika, Apple, Huawei, Samsung, Xiaomi

Podobné články

Trh podnikových WLAN sítí vzrostl ve druhém čtvrtletí roku 2025 o 13,2 %

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle výsledků průzkumu společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej komponentů bezdrátových lokálních sítí (WLAN) pro podniky ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,2 % a dosáhl hodnoty 2,6 miliardy USD, čímž navázal na růstový trend trhu z předchozího kvartálu. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více