Prodej nositelné elektroniky v prvním čtvrtletí 2024 vzrostl o 8,8 %

25. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej nositelné elektroniky v prvním čtvrtletí 2024 podle společnosti IDC meziročně vzrostl o 8,8 procenta na 113,1 milionu kusů. Navzdory růstu počtu prodaných kusů se již pátým čtvrtletím v řadě snižovaly průměrné prodejní ceny (ASP), které klesly o 11 procent (stalo se tak hlavně kvůli rostoucí pozici rozvíjejících se trhů, kde panuje tlak na snižování spotřebitelských výdajů).

„Nedostatek zásadnějších inovací v prémiovém segmentu umožnil značkám druhé kategorie v mnoha ohledech snížit technologickou ztrátu,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu Worldwide Mobile Device Trackers v IDC. „Dokud nové senzory nebo algoritmy neumožní preskriptivní náhled nebo přímo sledování nových ukazatelů, jako je krevní tlak nebo glukóza, budou spotřebitelé pravděpodobně tíhnout ke středním a nižším cenovým kategoriím zařízení, a právě sem nyní výrobci ve snaze o diverzifikaci svých portfolií masivně investují.“

„Je důležité věnovat pozornost menším, regionálním prodejcům,“ poznamenal Ramon T. Llamas, ředitel výzkumu v týmu Wearables společnosti IDC. „Rozvíjející se trhy neztrácejí apetit po nositelných zařízeních, ale vyšší ceny nositelných zařízení prémiových značek je pro mnohé z nich činí finančně nedostupnými. To otevřelo dveře místním značkám, aby představily levná, ale funkcemi nabitá zařízení a uspokojily tak tuto nenasycenou poptávku. Díky tomu si společnosti jako Xiaomi a Imagine Marketing vydobyly pozici mezi největšími světovými prodejci.“

Jak se dařilo výrobcům

Apple si mezi producenty nositelné elektroniky udržel první místo, i když ho brzdily špatné makroekonomické podmínky, dočasný zákaz prodeje některých modelů hodinek a nedostatek novějších sluchátek AirPods. Celkově dodávky hodinek Apple Watch meziročně poklesly o 19,1 %, zatímco dodávky sluchátek včetně AirPods a Beats se během čtvrtletí snížily o 18,8 %.

Celosvětový rodej nositelné elektroniky v 1. čtvrtletí 2024 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q24Tržní podíl (%)Prodej 1Q23Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple20,618,225,424,5-18,9
Xiaomi11,810,58,27,943,4
Huawei10,99,66,36,172,4
Samsung10,69,39,4913
Image M.6,15,46,46,2-4,8
Ostatní53,146,948,246,4100
Celkem113,11001041008,8

Druhé místo obsadila společnost Xiaomi s meziročním růstem 43,4 % (který však vychází z porovnání s prvním čtvrtletím 2023, které bylo pro čínského výrobce opravdu velmi slabé). Produkty společnosti orientované na cenu našly u uživatelů odezvu a nedávný opětovný vstup na trh s hodinkami s operačním systémem Wear OS pomohl firmě vyhoupnout se do pozice třetího největšího výrobce chytré elektroniky v ekosystému Googlu a zároveň také zvýšit celkovou průměrnou prodejní cenu chytrých hodinek.

Třetí místo obsadila společnost Huawei, která předstihla Samsung, a to díky návratu svého podnikání v oblasti chytrých telefonů, které mělo díky bundlování pozitivní dopad i na nositelná zařízení. Hlavní prodeje společnosti jsou však do značné míry soustředěny v Číně, kde se generují přibližně tři čtvrtiny prodaných zařízení.

Samsung se propadl až na čtvrté místo. Uvedení Galaxy Fit 3 na trh a také úspěch s levnějšími sluchátky pomohly společnosti dosáhnout růstu, který překonává trh, i když objem prodeje chytrých hodinek klesl o 5,1 %.

První pětici na žebříčku uzavřela společnost Imagine Marketing (boAt). Indická značka známá svými produkty orientovanými na co nejnižší cenu dokázala zvýšit objem prodeje svých sluchátek o 17,5 %, ale její chytré hodinky zaznamenaly pokles o 61,3 % kvůli extrémně silné konkurenci ze strany dalších domácích výrobců.

Štítky: 
Průzkumy, IDC, Nositelná elektronika, Apple, Huawei, Samsung, Xiaomi

Podobné články

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na ICT produkty a služby letos podle Gartneru meziročně vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů. Mezi hlavní hybatele vývoje aktuálně podle studie patří umělá inteligence a omezování výdajů kvůli nejisté ekonomické situaci. Čtěte více