Poláci se online nákupů bojí, Češi využívají výhod

1. 9. 2010. (redaktor: Martin Bartolšic, zdroj: )
Zatímco Poláci si myslí, že je nakupování na internetu riskantní a složité, Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než v klasických obchodech a zabere méně času. Vyplývá to z průzkumu společnosti Gemius E-commerce 2009, který předkládá zjištění, jež odpovídají i zkušenostem internetového obchodu Kasa.cz.

Studie ukázala, že z obyvatel zemí Vyšegrádské čtyřky na internetu někdy nakupovalo 81 procent Čechů, 76 procent Slováků, 69 procent Poláků a 66 procent Maďarů. Zatímco Poláci si myslí, že nakupování na internetu je riskantní (40 procent) a složité (10 procent), Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než v klasických obchodech (65 procent) a zabere méně času (57 procent). „Polsko opravdu není v oblasti internetového nakupování tak vyspělé jako ČR, v e-shopech nakupují převážně obyvatelé větších měst. Češi jsou v tomto směru mnohem dále a znají přednosti online nakupování," říká Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz. „V Polsku provozujeme nákupní portál EUkasa.pl, kde nám sice stabilně roste počet registrovaných zákazníků o desítky procent ročně, většinou však jde o obyvatele měst s více než 50 000 obyvateli."  

Častěji nakupovat na internetu chtějí především Poláci (29 procent), Češi o něco méně (24 procent). Hlavní věcí, která by Čechy přiměla k většímu online nakupování je nižší cena (39 procent), širší sortiment (15 procent) a speciální nabídky (12 procent). Naproti tomu dvě procenta Čechů a tři procenta Slováků by k častějším nákupům nepřesvědčilo nic. „Ceny v internetových obchodech v ČR plošně klesat nebudou, protože již dnes se v oboru pracuje s maržemi v řádu jednotek procent. Z hlediska rozšiřování sortimentu však existuje značný prostor. Kasa.cz například během posledního půl roku zařadila do nabídky cestovní zavazadla, která se mezi zákazníky těší značné popularitě. Speciální cenové akce nyní nabízí majorita internetových i kamenných obchodů, je tedy poměrně složité touto formou zákazníka zaujmout. Je však potřeba si uvědomit, že nabídkou akčních cen se většinou výrobci zbavují posezónního zboží či skladových ležáků. Je dobré si proto u těchto nabídek ověřit, zda již na trhu není nástupce výrobku s podobnou cenou, ale modernějším vzhledem a širší nabídkou funkcí," komentuje Jitka Součková.  

Češi při rozhodování o nákupu nejčastěji hledají online informace o spotřební elektronice a domácích spotřebičích (56 procent), cestování (55 procent), telefonech a příslušenství (52 procent). Zajímavé je, že Slováky nejvíce zajímají informace o jízdenkách na vlak a autobus a letenky (61 procent), cestovní služby (58 procent) a pak teprve spotřební elektronika (54 procent) a telefony (53 procent), polovina Slováků hledá knihy, hudbu a filmy. „Zatímco v Česku se naši zákazníci hodně zajímají o televizory, DVD/BR přehrávače a další elektroniku, Slováci upřednostňují vybavení do kuchyně a praktické věci," dodává Jitka Součková.