Podle průzkumu české firmy neví nic o cloud computingu

10. 12. 2009. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Google společně s odborným garantem, Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (www.amsp.cz), zrealizovala průzkum zaměřený na zmapování role internetu a online aktivit u malých a středních podniků (MSP) v České republice.

Průzkum provedla výzkumná agentura United Interactive a výsledky byly zpracovány společností Factum Invenio v září 2009.

Základní zjištění z průzkumu:

  1. Pro 92 % respondentů je hlavním důvodem používání internetu komunikace a email.
  2. Více než 1/4 využívá email i k marketingovým účelům.
  3. Téma cloud computing se zdá být u společností prakticky neznámé – téměř 65 % o něm nikdy neslyšelo nebo jej nezná.
  4. Jenom 6 % dotázaných využívá cloud computing a 8 % uvažuje o využití pro pracovní účely.
  5. 1/3 respondentů zmínila, že má zkušenosti s nástroji od Googlu: Dokumenty Google, Gmail a Kalendář Google.

CLOUD COMPUTING A ČESKÉ MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY

Je zřejmé, že pro téměř všechny (92 %) malé a střední firmy je internet nezbytným komunikačním nástrojem, zejména v podobě emailu. Tyto firmy zároveň hledají snadná a finančně dostupná řešení pro komunikaci v rámci firmy, pro správu, sdílení a zabezpečení interních dokumentů atd.

Málo z firem o cloud computingu slyšelo (cloud computing je téměř neznámý, 65 % o něm nikdy neslyšelo nebo jej nezná) a ví, že využití internetu pro podnikání se však dá posunout ještě mnohem dále než jenom pro emailovou komunikaci, chat nebo zasílání souborů.

Jde o přelomovou technologii, která má velký dopad na to, jakým způsobem funguje IT a jakým způsobem ho firmy používají. Cloud computing je nový, velmi pohodlný a úspornější přístup k práci s počítačem, kdy jsou všechny aplikace, služby a data uloženy online „v oblacích“ (od slova cloud), a tím pádem jsou provozovány a spravovány na serverech třetí strany. Podnikatelé a firmy tak nemusí řešit provoz IT a správu serverů, přístup ke svým souborům a informacím mají kdykoliv a odkudkoliv, kde je internetové připojení. Šetří tak čas, náklady a zvyšují efektivitu.

Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP ČR, říká: „Přestože firmy už mají hlavní část snižování nákladů vlivem hospodářské krize za sebou, ještě stále jsou úspory všeho druhu aktuálním tématem. Cloud computing je pro firmy natolik nový a neznámý termín, že pouze vzdělávání a osvěta jim mohou tento trend přiblížit a zbavit je možných počátečních obav. AMSP ČR vítá, že i pro menší firmy existují zdarma dostupné nástroje, které jim nejenom šetří náklady, ale také usnadňují práci při získávání nových zakázek, což je v současné době jejich prioritou.“

„Cloud computing je skvělým začátkem ke změně myšlení v tom, jak využívat dostupné internetové služby v podnikání“ říká Taťána le Moigne, ředitelka české pobočky Google, a dodává: „Google v tomto směru nabízí firmám balíček základních aplikací s Dokumenty Google, Gmailem a Kalendářem Google, které jsou nejenom snadné a dostupné odkudkoliv, dokonce i offline, ale také zdarma.“

V České republice zatím firmy o této možnosti neví, což potvrzuje, že pouhých 6 % dotázaných cloud computing využívá a 8 % odpovědělo, že uvažují o jeho nasazení do podnikání. Tato metoda je v České republice v současnosti využívána častěji u středně velkých firem (12 %) a nejvíc o její nasazení uvažují obchodní společnosti (13 %).

ONLINE KOMUNIKACE A SDÍLENÍ: BEZPLATNÉ BALÍČKY APLIKACÍ PRO FIRMY

Jedna třetina dotázaných společností uvedla, že pro svoji práci využívá online služby od Googlu – Dokumenty Google, Gmail a Kalendář Google Samotné Dokumenty Google jsou z 62 % využívány u společností na služby a firmy podnikající 16–20 let využívají vyšší měrou Kalendář Google (69 %).

Aplikace, které jsou užitečné v rámci pracovního dne, jako Gmail, Kalendář, Dokumenty, budou zejména živnostníci využívat podobně jako koncoví uživatelé. Jiný případ nastává, když má firma větší počet zaměstnanců v různých částech ČR nebo v terénu, a ti musí komunikovat a spolupracovat v rámci určitého interního systému. V tom případě může firma využít balíček kancelářských aplikací pod názvem Google Apps, s firemním emailem na bázi Gmailu pod vlastní doménou, jak i vlastním kalendářem, dokumenty a interní web stránkou (intranet).

Dobrou zprávou je, že i když je tento pro firmy přizpůsobený balíček placený, pro firmy do 50 zaměstnanců (což jsou všechny malé a střední firmy) je zcela zdarma. Výhodou je, že Gmail, Kalendář Google i Dokumenty Google jsou po udělení přístupu administrátorem dostupné i v offline režimu.

DODATEČNÉ INFORMACE

Výhody cloud computingu

1. Značné úspory nákladů. Pokud mají uživatelé stabilní připojení k Internetu, můžou výrazně snížit náklady na: nákup licencí, serverů a na jejich údržbu, které nesou třetí strany. Zároveň lze poměrně přesně odhadnout náklady na IT a výrazně snížit výdaje za nákup běžně používaného softwaru. Podle odhadů společnostem online model uspoří zhruba 10 000 Kč ročně na osobu (Broadband Stakeholder Group).

2. Přínos pro produktivitu práce. Aby bylo dosaženo pracovních cílů, je zapotřebí si s ostatními vyměňovat informace a i jinak s nimi spolupracovat. Internet toto umožňuje v maximální míře. Okamžitý přístup k informacím – nezávisle na tom, kde se uživatel nachází (různé pobočky, pracovníci v terénu) – má klíčový význam.

3. Zabezpečený systém. Je zcela pochopitelné, že někteří majitelé malých firem budou s přesunem celého svého IT na web váhat, a to zejména kvůli obavám ze ztráty kontroly bezpečnosti. Podstata podnikání nejvýznamnějších poskytovatelů cloud computingu ovšem závisí právě na tom, že svým klientům nabízí bezpečné prostředí.

O průzkumu:

Průzkum společnosti United Interactive, zpracovaný agenturou Factum Invenio proběhl v září 2009. Dotazováno bylo formou online průzkumu 300 respondentů z oblasti malých a středních firem ze všech krajů České republiky. V sektoru podnikání byly nejvíce zastoupeny služby (58 %) a obchod (25 %). Garantem průzkumu byla Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.