Podle čeho se rozhodují čeští zákazníci při nákupu elektroniky
Podle průzkumu se přibližně jeden ze tří Čechů nechá ovlivnit reklamou v letácích elektro prodejen do té míry, že podle nich nakoupí nějaký výrobek.
Chování českých spotřebitelů ovlivnila ekonomická krize. I když doba, kdy se české ekonomice nedařilo, a ochota spotřebitelů nakupovat byla nízká, pomalu odeznívá, jsou zákazníci při nákupu elektra stále velmi obezřetní. Čtyři z pěti respondentů tvrdí, že jejich nákupní rozhodování při výběru elektro zboží stále ovlivňuje negativní ekonomická situace z posledních let. Největší vliv má na nákupní chování zákazníků z malých měst do 5 000 obyvatel, starší zákazníky (nad 50 let), lidi se základním vzděláním a bez maturity, ženy a jednočlenné domácnosti.
Co se bude nakupovat
Nejčastěji lidé plánují v následujících dvanácti měsících nakoupit nějaký výrobek z kategorií počítače a příslušenství (32 % zákazníků), komunikační technika a bílé zboží (obojí 29 %). Naopak nejmenší podíl zákazníků plánuje nákup zboží z kategorií fototechnika (18 %) a média pro zábavní elektroniku (23 %).
Rozhodující faktory
Hlavní roli při výběru výrobků hraje u všech sledovaných kategorií elektro sortimentu cena. O druhé místo se dělí kvalita, spolehlivost a technické parametry výrobku. Významným kritériem je také funkčnost respektive počet funkcí výrobku. Zákazníci přiznávají, že jsou při koupi výrobku výrazně ovlivněni i odbornými recenzemi a výsledky spotřebitelských testů. Rozhodnutí spotřebitele o výběru konkrétní prodejny pro nákup výrobku zásadním způsobem ovlivňuje cenová image prodejny a předchozí dobrá zkušenost zákazníka s touto prodejnou, široká nabídka sortimentu, možnost nákupu zboží přes internetový obchod prodejny a nabídka akčních slev.
Znalost a návštěvnost řetězců
Mezi nejznámější prodejce elektro sortimentu na trhu patří prodejny Alza.cz (57 %), Datart (47 %) a Electro World (45 %); spontánně si zákazníci nejčastěji vybaví právě jejich názvy. V případě řetězců, které mají jak kamenné, tak i internetové prodejny, je podíl návštěvníků i provedených nákupů výrazně vyšší v jejich kamenných prodejnách. Jasným vítězem jak v návštěvnosti, tak v uskutečněném nákupu zboží je internetová prodejna Alza.cz. Přibližně 75 % zákazníků navštívilo její internetový obchod a téměř polovina respondentů v něm nakoupila elektro sortiment.
Bílou techniku a drobné spotřebiče nakupují lidé nejraději v prodejnách Datart, komunikační techniku, spotřební elektroniku, fototechniku, počítače a příslušenství zase v internetové prodejně Alza.cz.
Téměř jeden ze tří Čechů uvádí, že nakupuje podle letáků elektro prodejen, které dostává do schránky. Častěji podle letáků nakupují ženy než muži. Výše uvedená zjištění pocházejí z volně prodejné studie Elektro 2015 z dubna 2015, který byl prováděn metodou CAWI (online) na vzorku 1 000 respondentů.