Podle čeho se rozhodují čeští zákazníci při nákupu elektroniky

10. 7. 2015. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Incoma Gfk)
Podle výsledků studie „Elektro 2015“ společnosti Incoma GfK jsou čeští zákazníci při rozhodování o nákupu elektro zboží stále opatrní. V posledních dvou letech se ale situace postupně zlepšuje; Češi nejčastěji nakupovali komunikační techniku, počítače a příslušenství, spotřební elektroniku a drobné spotřebiče.

Podle průzkumu se přibližně jeden ze tří Čechů nechá ovlivnit reklamou v letácích elektro prodejen do té míry, že podle nich nakoupí nějaký výrobek.

Chování českých spotřebitelů ovlivnila ekonomická krize. I když doba, kdy se české ekonomice nedařilo, a ochota spotřebitelů nakupovat byla nízká, pomalu odeznívá, jsou zákazníci při nákupu elektra stále velmi obezřetní. Čtyři z pěti respondentů tvrdí, že jejich nákupní rozhodování při výběru elektro zboží stále ovlivňuje negativní ekonomická situace z posledních let. Největší vliv má na nákupní chování zákazníků z malých měst do 5 000 obyvatel, starší zákazníky (nad 50 let), lidi se základním vzděláním a bez maturity, ženy a jednočlenné domácnosti.

Co se bude nakupovat
Nejčastěji lidé plánují v následujících dvanácti měsících nakoupit nějaký výrobek z kategorií počítače a příslušenství (32 % zákazníků), komunikační technika a bílé zboží (obojí 29 %). Naopak nejmenší podíl zákazníků plánuje nákup zboží z kategorií fototechnika (18 %) a média pro zábavní elektroniku (23 %).

Rozhodující faktory
Hlavní roli při výběru výrobků hraje u všech sledovaných kategorií elektro sortimentu cena. O druhé místo se dělí kvalita, spolehlivost a technické parametry výrobku. Významným kritériem je také funkčnost respektive počet funkcí výrobku. Zákazníci přiznávají, že jsou při koupi výrobku výrazně ovlivněni i odbornými recenzemi a výsledky spotřebitelských testů. Rozhodnutí spotřebitele o výběru konkrétní prodejny pro nákup výrobku zásadním způsobem ovlivňuje cenová image prodejny a předchozí dobrá zkušenost zákazníka s touto prodejnou, široká nabídka sortimentu, možnost nákupu zboží přes internetový obchod prodejny a nabídka akčních slev.

Znalost a návštěvnost řetězců
Mezi nejznámější prodejce elektro sortimentu na trhu patří prodejny Alza.cz (57 %), Datart (47 %) a Electro World (45 %); spontánně si zákazníci nejčastěji vybaví právě jejich názvy. V případě řetězců, které mají jak kamenné, tak i internetové prodejny, je podíl návštěvníků i provedených nákupů výrazně vyšší v jejich kamenných prodejnách. Jasným vítězem jak v návštěvnosti, tak v uskutečněném nákupu zboží je internetová prodejna Alza.cz. Přibližně 75 % zákazníků navštívilo její internetový obchod a téměř polovina respondentů v něm nakoupila elektro sortiment.
Bílou techniku a drobné spotřebiče nakupují lidé nejraději v prodejnách Datart, komunikační techniku, spotřební elektroniku, fototechniku, počítače a příslušenství zase v internetové prodejně Alza.cz.

Téměř jeden ze tří Čechů uvádí, že nakupuje podle letáků elektro prodejen, které dostává do schránky. Častěji podle letáků nakupují ženy než muži. Výše uvedená zjištění pocházejí z volně prodejné studie Elektro 2015 z dubna 2015, který byl prováděn metodou CAWI (online) na vzorku 1 000 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

REMA navyšuje finanční příspěvek na zajištění zpětného odběru elektrozařízení

22. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Rema Systém)
Každý sběrný dvůr a obecní sběrné místo, které je nebo se stane součástí kolektivního systému REMA, získá od října vyšší finanční příspěvek na zajištění zpětného odběru na sběrném místě za každý kilogram svezeného elektrozařízení. Čtěte více

Češi v síti REMA vloni vytřídili téměř 21 tisíc tun elektroodpadu

15. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: REMA)
20,9 tisíc tun. Taková je hmotnost vysloužilých elektrických a elektronických zařízení, kterou během loňského roku ve své sběrné síti převzal k recyklaci kolektivní systém provozovaný společností REMA Systém. Množství odpovídá hmotnosti 120 staveb pražské Petřínské rozhledny. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Růst trhu technického spotřebního zboží v ČR i SR ve 3. čtvrtletí roku 2018

4. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice ve třetím čtvrtletí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst téměř o šest procent. Na Slovensku pak ve stejném období trh vykázal dokonce nárůst o jedenáct procent. Čtěte více