Plně bezpapírové jsou v Česku pouze dvě z deseti firem

6. 7. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Software602)
České firmy sice začínají pronikat do výhod digitalizace, menší organizace ale stále spoléhají z velké míry na papír. Bezpapírovou kancelář plně využívá pouze 20 % firem. To jsou zjištění studie na téma digitalizace v českých firmách, kterou si nechala vypracovat společnost Software602.

Průzkum oslovil tři stovky respondentů z řad pracovníků firem a organizací, kteří rozhodují či spolurozhodují o výběru softwarových technologií a IT řešení. Ukázalo se, že prvky bezpapírové kanceláře alespoň částečně používají dvě třetiny firem, 20 % pak využívá bezpapírovou kancelář se vším všudy. Jde především o velké firmy – bez papíru se obejde až 34 % firem s více než 250 zaměstnanci. U organizací zaměstnávajících méně než devět lidí je to přitom pouhých 9 %.  Polovina těchto malých firem nástroje bezpapírové kanceláře nevyužívá vůbec.

Firmy oceňují především úsporu času

Nejčastější motivací k přechodu na bezpapírovou kancelář byla pro firmy úspora času (69 %) společně s vyšší efektivitou (60 %) a úsporou peněz (59 %). Mezi další důvody, které oslovení decision makeři ve firmách zmiňovali, patří možnost mít lepší přehled o dění ve firmě (45 %), touha uspokojit zaměstnance (41 %) a chránit životní prostředí (37 %).

„Průzkum ukázal, že ačkoliv si výhody bezpapírové kanceláře uvědomuje čím dál více společností, hlavně v malých firmách stále panuje pocit, že co je na papíře, to se počítá. Digitalizace má přitom výhody nejen provozní, ale i právní a bezpečnostní – elektronické dokumenty jsou lépe zabezpečené proti padělání, elektronický podpis jde hůře zneužít. Nemluvě o úspoře papíru a šetření životního prostředí,“ uvedl k výsledkům průzkumu Martin Vondrouš, expert na nové technologie společnosti Software602.

Mezi nástroji těsně vede datová schránka

Mezi konkrétními nástroji bezpapírové kanceláře u firem vyhrává datová schránka (používá ji 57 % firem, jež využívají bezpapírovou kancelář) a elektronické schvalování smluv a faktur (52 %). Na třetím místě se umístilo elektronické podepisování smluv (47 % firem).

Nejpoužívanějším kancelářským softwarem je Microsoft Office. MS Office se sdíleným diskem na serveru využívá 5 z 10 organizací. Následuje Microsoft 365 se sdíleným OneDrive (4 z 10 firem), sdílení dokumentů na Google Drive využívá přibližně pětina oslovených firem. Software602 se mezi používanými softwarovými řešeními umístil na druhém místě (jeho nástroje používá 8 % firem).

„Je zřejmé, že firmy, které bezpapírovou kancelář zcela nebo částečně využívají, oceňují zejména zjednodušení komunikace s orgány veřejné moci a usnadnění každodenní administrativy týkající se schvalování a podepisování smluv a faktur. Většinou však platí, že jakmile se firma cestou bezpapírové kanceláře vydá, rychle si uvědomí její výhody a brzy následují další oblasti, třeba elektronická archivace či evidence a schvalování žádostí,“ zakončil Vondrouš.

Podobné články

David Večeřa, sales director společnosti INFOMATIC

David Večeřa (Infomatic): Digitalizace a automatizace jsou cestou k efektivitě

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Infomatic)
S Davidem Večeřou, sales directorem společnosti INFOMATIC, jsme hovořili o tom, co podnikům přináší digitalizace dokumentů a automatizace procesů. Prostor dostaly také skenery značky RICOH a s nimi související servisní služby nebo pozvánka na připravovanou konferenci DIGITALIZACE 2025. Čtěte více

Konica Minolta a Nintex: Výhody automatizace procesů

12. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Konica Minolta)
Filip Steiger, expert na automatizaci z Konica Minolta, nám v rozhovoru vysvětlil, jak digitalizace a automatizace firemních procesů pomocí nástroje Nintex může výrazně zvýšit efektivitu firemních operací. Dozvíte se, proč je automatizace klíčová právě teď a komu je určena. Čtěte více

Kyocera uvedla na trh „Cloud Ready“ tiskárny TASKalfa MZ7001ci a MZ7001i formátu A3

9. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kyocera)
Společnost Kyocera uvedla na trh novou řadu barevných a černobílých multifunkčních zařízení formátu A3. Novinky byly navrženy tak, aby urychlily digitální transformaci a optimalizovaly pracovní postupy na moderních pracovištích. Díky přístupu „Cloud Ready“, pokročilým bezpečnostním funkcím a inteligentní automatizaci umožňuje nová řada firmám plně využít potenciál svých informací. Čtěte více

Skenery stále vytvářejí aktuální příležitosti

22. 4. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Canon)
S nástupem multifunkčních tiskových zařízení se předpovídalo, že kategorie dedikovaných skenovacích zařízení nimi bude velmi rychle nahrazena. Přestože se podobné predikce začaly objevovat už před patnácti lety, do dnešního dne se tak nestalo. Jak je to možné? Čtěte více