Pět největších mýtů o digitální transformaci v průmyslové výrobě

2. 12. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Ness Czech)
Digitální transformace patří mezi prioritní věci managementu řady výrobních firem a diskutuje se o ní bez ohledu na průmyslové odvětví. Podniky tuší, že se bez digitální transformace v budoucnu neobejdou. Neví však, kde začít a jak vlastně vypadá celková koncepce přeměny podniku. Co vlastně digitální transformace znamená? Které otázky je třeba si položit a zodpovědět, než se podnik do této iniciativy pustí?

Digitální transformaci lze definovat jako využití síly nových digitálních technologií, jako jsou cloud, internet věcí, analytika, sociální média a edge computing, k transformaci řízení podniku, organizace práce a zlepšení zákaznické zkušenosti.

Celosvětové výdaje na digitální transformaci letos podle předpovědi analytické společnosti IDC dosáhnou 1,8 bilionu dolarů, meziročně o téměř 18 % více. Podobným tempem pak mají růst až do roku 2025. Mezi hlavní priority digitální transformace patří právě inteligentní výroba a optimalizace digitálního dodavatelského řetězce. Z hlediska odvětví letos nejvíce investic, zhruba 29 %, směřuje do výrobního sektoru, z toho 18 % do diskrétní výroby a 11 % do procesní výroby. Vlak digitální transformace se v zahraničí už dávno rozjel, především v USA, západní Evropě a Číně. Český průmysl do tohoto vlaku potřebuje co nejdříve naskočit, aby si zachoval svoji konkurenceschopnost.

Jaké jsou tedy přínosy digitální transformace pro firmy?

  • Zefektivnění vnitropodnikových procesů
  • Získávání informací o možných nových zdrojích příjmů nebo službách
  • Transformace zapojení zákazníků
  • Virtualizace pracovních procesů a vyšší zapojení zaměstnanců
  • Zprůhlednění dodavatelských řetězců
  • Vytvoření nových digitálních ekosystémů

Podniky působící v sektoru průmyslové výroby se vydávají na cestu digitalizace, aby zefektivnily vnitropodnikové procesy pro rychlejší a lepší řízení a rozhodování. Hledají nové obchodní modely, vylepšují zákaznickou zkušenost a zapojují se do digitalizovaných dodavatelských řetězců. Využitím digitálních technologií mohou lépe stanovovat a měřit parametry OEE (Overall Equipment Effectiveness), které sledují efektivitu využití podnikových zdrojů.

Cesta k digitální transformaci je však dlouhá a má mnoho úskalí. Mezi nejčastější mýty, které jsou s digitální transformací firem ze sektoru průmyslové výroby spojeny, patří:

1. Prediktivní údržba vyžaduje strojové učení

V dnešní době převládá názor, že prediktivní údržba je výhradní doménou strojového učení (Machine Learning, ML), a že je tedy nezbytně nutné prediktivní údržbu implementovat spolu se strojovým učením. To však zdaleka není pravda. Například jeden z předních průmyslových výrobců maximalizoval získávání hodnoty z prediktivní údržby pomocí základní techniky matematického modelování bez použití ML.

2. Konkurenční výhoda vyžaduje vlastní vývoj platforem

Konkurenční výhodu přinese také zrychlení doby uvádění produktů na trh, okamžitý přehled například o stavu výroby, transparentní podnikové procesy a lepší integrace do okolních digitálních ekosystémů. Základním stavebním kamenem je nový moderní podnikový informační systém ERP jako například SAP S/4HANA, který shromažďuje a vyhodnocuje data a propojuje podnik se svými zákazníky a obchodními partnery. Nad tímto systémem pak může podnik případně stavět vlastní platformy pro specifické potřeby.

3. Digitální řešení vytvářejí hodnotu transformací podnikových procesů

To je pravda, ale větší přidanou hodnotu a vyšší podíl na celkové marži získá ten podnik, který integruje svůj digitálním ekosystémem se zákazníky a obchodními partnery.

4. Řešením je internet věcí

Ačkoli mají IoT (internet věcí) a IIoT (průmyslový internet věcí) totožné základní vrstvy a sdílejí stejné technologie, nejde o totéž. IIoT je podmnožinou širšího IoT, propojuje průmyslová aktiva, prediktivní analýzu a zaměstnance. Výrobní sektor přijal IIoT, aby využil bezkonkurenční produktivitu, agilitu a úroveň efektivity této technologie. Výsledkem je velká transformace v celé této oblasti, která vede k významným pozitivním obchodním výsledkům a personalizovaným zákaznickým zkušenostem.

5. Velkou část digitální transformace tvoří technologie a provoz

Digitální transformace neobnáší pouze provádění změn ve výrobě, jinak se vytvoří nová sila dat, která nebudou sdílena se zbytkem firmy. Digitální transformace znamená přeměnu chodu celého podniku k nové, štíhlé a agilní firemní kultuře. Je třeba ji přijmout na úrovni celého podniku, a to i v průmyslovém prostředí.

Digitální transformace podniku má mnoho podob. Důležitý je holistický pohled na koncepci změny řízení a rozhodování podniku, bez kterého se digitální transformace lehce rozpadne na řadu dílčích, navzájem nepropojených iniciativ. Bez nosného prvku v podobě moderního podnikového informačního systému jsou přínosy dílčích iniciativ digitální transformace často jen částečné a podnik zcela nevyužije potenciál, který nové digitální technologie nabízí.

Autorem je Ivo Procházka, odborník na informační systémy pro výrobní sektor ve společnosti Ness Czech.

Podobné články

Digitalizace podniků: Česko je evropskou špičkou v elektronickém sdílení informací

20. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Asseco Solutions )
České firmy patří v EU ke špičce ve výměně dat v elektronické podobě. Naopak podíl využívání ERP systémů se meziročně snížil. Nejen to vyplývá z druhého ročníku reportu Digitalizace podniků 2023 od společnosti Asseco Solutions, který si bere za cíl mapovat a komentovat vývoj v oblasti informačních podnikových systémů a úroveň digitalizace procesů ve firmách v Česku. Čtěte více

Na udržitelnost domluvou? Zaměstnanci mají šetřit tiskem a barvy jen pro vyvolené

15. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Nejrozšířenějším nástrojem udržitelnosti v českých kancelářích je slovní nabádání zaměstnanců, aby šetřili tiskem. Striktně dané postupy, jako je trvalé nastavení oboustranného tisku nebo využívání uhlíkově neutrálního papíru, se u nás podle průzkumu Canonu zatím spíše učíme. Čtěte více

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Výhled IT prodejního kanálu na rok 2024 a dále

11. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eaton)
Navzdory přetrvávajícím problémům vykazuje světový trh s IT po třech letech nepříznivých okolností známky oživení. Předpokládá se, že v roce 2024 vzrostou celosvětové dodávky osobních počítačů o osm procent a o stejné procento se zvýší i výdaje na IT oproti předchozímu roku. Co tedy bude toto oživení trhu znamenat pro IT prodejní kanál v nadcházejících měsících? Čtěte více