Padesátiletá IFA rázně omládla
- 6. 9. 2010
- 3 min
Když jsem byl naposledy na veletrhu spotřební techniky IFA 2008, byla tahle výstava skoro na umření. Po poloprázdných halách se trousili němečtí důchodci a obdivovali nové technologie, které by si za svůj důchod mohli (na rozdíl od našich důchodců) koupit domů. Tehdy byla do portfolia veletrhu zařazena i bílá technika pro dotvoření ucelené představy celého vybavení bytu.
A ejhle: po dvou letech tento návod zabral, výstava evidentně ožila, velcí výrobci spotřební techniky nyní, kromě domácí spotřební techniky, ukazují i vybavení kuchyní a domácností, známé jako technika bílá. A znovu ejhle: na veletrh se vrací i mládež, které, ještě před dvěma lety stárnoucí, výstava dokázala letos nabídnout zajímavé objekty jejich zájmu především pro využití jejich volného času.
IFA letos slaví padesát let - a zdá se, že viditelně omládla. V halách bylo opět nabito, lidé se mačkali u předvádění nových výrobků. Aby ne, marketing firem spotřební elektroniky totiž odvedl kus práce. Všichni se totiž přišli podívat na 3D. A tak tu byly k vidění 3D televize, o kus dál 3D televize, v jiné hale, kupodivu 3D televize... Do nich brejlili přes 3D aktivní brýle nejen němečtí důchodci, ale i mládež, dámy i pánové středního věku. Ti všichni chtějí vidět Avatara ve 3D a být připraveni na to, až bude na jaře příštího roku na Blu-ray disku uveden na trh. 3D filmů na BD je zatím ale málo a nutnost nosit 3D brýle je jakousí daní za to, že na vás něco vystrčí růžky do virtuálního prostoru před obrazovku.
Ale! Našel jsem tu další pokračování příběhu s názvem 3D - tentokrát ale bez 3D brýlí - a funkční! Firma Philips tu totiž vystavila televizi, u které díky mikročočkám, umístěným přímo na LCD panelu, nemusíte používat 3D brýle.Tak to je, podle mého, revoluce! Na obraz se dá koukat, prostorový vjem je úžasný. Skromný dotaz na marketingového manažera Philipsu stačil k tomu, abych se dozvěděl, že cena použitého 3D LCD panelu je ekvivalentem minimálně tří set tisíc korun.Druhý dotaz jsem směroval na dostupnost - a odpověď zněla: čtyři až pět let. Nemyslím si ale, že budeme muset čekat tak dlouho, protože celý projekt je, zdá se ve vysokém stádiu předvýrobního těhotenství. Ale pokud se Philips pustí do sériové výroby 3D LCD panelů, bude celá IFA jen výstavou relikvií se 3D brýlemi na nose. Ostatně, připadalo mi, že Philips chce naznačit své konkurenci, že je opět v laufu...
Osobně považuji prezentaci 3D televizoru Philips, mimo 3D kamery Panasoniku, která byla předváděna v reálném provozu s možností okamžítého porovnání pohyblivé předlohy (tanečnic) a obrazu na 3D televizi, za vrchol letošního veletrhu.
3D táhne, ale ještě se na něm musí popracovat - co se týče distribuce signálu, zpracování a nabídky 3D programů a Blu-ray disků ve 3D. Ale Philips je už v další dimenzi - a tak určitě budete mít co prodávat.Teď i za pár let.
A směrování výstavy německým pořadatelům evidentně vyšlo. Zábava, domácnost, výuka, ale i přístroje osobní hygieny, to všechno stálo za to vidět. Myslím si, že letos IFA omládla o několik let...