Od dubna jde operátora změnit rychleji a levněji

1. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČTÚ)
Novela zákona o elektronických komunikacích účinná od 1. dubna významným způsobem urychluje a zlevňuje přestup k jinému operátorovi. Nejenže zkracuje lhůty pro přenos čísla, ale výrazněji než doposud zastropuje i výši smluvních pokut při předčasném ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou.

Nová právní úprava se vztahuje nejen na všechny nové smlouvy (uzavřené po 1. dubnu), ale rovněž i na všechny stávající.

Poskytovatelé služeb elektronických komunikací tak mají povinnost doplnit do účastnické smlouvy tzv. ověřovací kód účastníka pro přenesení telefonního čísla. Provedou to stejným způsobem, jakým dochází k jednostranné změně uzavřené smlouvy podle § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích. Ověřovací kód je nezbytností pro podání žádosti
o přenos čísla. S tou se zákazník bude moci obrátit na svého nového poskytovatele, který se už o vše potřebné postará (princip one-stop-shop). Na přenesení čísla mají poskytovatelé služeb nově nejvýše dva pracovní dny.

Novela zákona zároveň zavádí výraznější omezení smluvních pokut pro případ předčasného ukončení smlouvy na dobu určitou, které se v případě fyzických osob (ať již spotřebitelů nebo podnikajících fyzických osob) mohou účtovat pouze, pokud smlouva skončí do tří měsíců od jejího uzavření. V takovém případě je smluvní pokuta omezena 5 % součtu měsíčních paušálů (nebo minimálního měsíčního plnění) zbývajících do konce sjednané doby, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smluvního vztahu.

Český telekomunikační úřad je připraven dodržování zákonných povinností kontrolovat. Ve smyslu § 118 odst. 14 písm. ab) zákona o elektronických komunikacích platí, že operátor se dopustí přestupku tím, že neuvede ve smlouvě všechny informace podle § 63 odst. 1, nebo informace budou v rozporu s tímto ustanovením. Přestupku se dopustí rovněž tehdy, pokud bude uplatňovat podmínky pro ukončení smlouvy na dobu určitou v rozporu s novelizovaným zněním zákona. Za uvedené přestupky lze uložit pokutu až 15 milionů Kč nebo do výše 5 % čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za poslední ukončené účetní období, podle toho, která z těchto hodnot je vyšší.

Podobné články

IDC snížilo prognózu prodeje chytrých telefonů pro letošní rok

12. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Analytická agentura IDC snížila kvůli vysoké nejistotě na trzích, volatilitě celních tarifů a dalším makroekonomickým problémům včetně vysoké inflace a nezaměstnanosti v některých regionech odhad počtu prodaných chytrých mobilních telefonů. Zatímco ještě v únoru agentura očekávala meziroční růst trhu o 2,3 %, nyní své odhady snížila na 0,6 %. Čtěte více

Evropský trh s chytrými telefony klesl v 1. čtvrtletí 2025 o dvě procenta

2. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějšího výzkumu společnosti Canalys dodávky chytrých telefonů v Evropě v 1. čtvrtletí 2025 klesly o dvě procenta na 32,4 milionu kusů. Celkový pokles byl způsoben zejména nízkou poptávkou po cenově dostupných zařízeních, protože dodávky high-endových přístrojů naopak dosahovaly rekordních čísel. Čtěte více

Celosvětový trh s chytrými telefony v 1. čtvrtletí 2025 vzrostl o 1,5 %

24. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej chytrých telefonů v prvním čtvrtletí roku 2025 meziročně o 1,5 % na 304,9 milionu kusů. Trh s chytrými telefony si vedl v souladu s prognózami IDC, současná obchodní válka mezi USA a Čínou a volatilita cel však způsobuje obavy ohledně dalšího vývoje. Čtěte více
Zleva Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová

Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová (Samsung): Je důležité nezaspat dobu

13. 3. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing a Samsung)
Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová patří do marketingového a PR týmu společnosti Samsung. Z rozhovoru se například dozvíte, jak všestranná je integrace AI v podání Samsungu, jaké jsou nejnovější funkce v jejich produktech a také se seznámíte s trendy v přijetí AI mezi zákazníky v Česku a na Slovensku. Čtěte více