Od dubna jde operátora změnit rychleji a levněji

1. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČTÚ)
Novela zákona o elektronických komunikacích účinná od 1. dubna významným způsobem urychluje a zlevňuje přestup k jinému operátorovi. Nejenže zkracuje lhůty pro přenos čísla, ale výrazněji než doposud zastropuje i výši smluvních pokut při předčasném ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou.

Nová právní úprava se vztahuje nejen na všechny nové smlouvy (uzavřené po 1. dubnu), ale rovněž i na všechny stávající.

Poskytovatelé služeb elektronických komunikací tak mají povinnost doplnit do účastnické smlouvy tzv. ověřovací kód účastníka pro přenesení telefonního čísla. Provedou to stejným způsobem, jakým dochází k jednostranné změně uzavřené smlouvy podle § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích. Ověřovací kód je nezbytností pro podání žádosti
o přenos čísla. S tou se zákazník bude moci obrátit na svého nového poskytovatele, který se už o vše potřebné postará (princip one-stop-shop). Na přenesení čísla mají poskytovatelé služeb nově nejvýše dva pracovní dny.

Novela zákona zároveň zavádí výraznější omezení smluvních pokut pro případ předčasného ukončení smlouvy na dobu určitou, které se v případě fyzických osob (ať již spotřebitelů nebo podnikajících fyzických osob) mohou účtovat pouze, pokud smlouva skončí do tří měsíců od jejího uzavření. V takovém případě je smluvní pokuta omezena 5 % součtu měsíčních paušálů (nebo minimálního měsíčního plnění) zbývajících do konce sjednané doby, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smluvního vztahu.

Český telekomunikační úřad je připraven dodržování zákonných povinností kontrolovat. Ve smyslu § 118 odst. 14 písm. ab) zákona o elektronických komunikacích platí, že operátor se dopustí přestupku tím, že neuvede ve smlouvě všechny informace podle § 63 odst. 1, nebo informace budou v rozporu s tímto ustanovením. Přestupku se dopustí rovněž tehdy, pokud bude uplatňovat podmínky pro ukončení smlouvy na dobu určitou v rozporu s novelizovaným zněním zákona. Za uvedené přestupky lze uložit pokutu až 15 milionů Kč nebo do výše 5 % čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za poslední ukončené účetní období, podle toho, která z těchto hodnot je vyšší.

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Google Find My Device umožní lokalizovat ztracenou elektroniku

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Google)
Společnost Google spustila dlouho očekávanou funkci Find My Device, kterou poprvé ohlásila již na své loňské vývojářské konferenci. Technologie využívá sdílenou síť tvořenou miliardami zařízení se systémem Android a funkčně odpovídá možnostem podobných služeb společností Apple a Tile. Aktuálně je služba dostupná v USA a Kanadě, zbytek světa by měl brzy následovat. Čtěte více

Nová aktualizace uživatelského rozhraní One UI 6.1 rozšiřuje technologii Galaxy AI do dalších zařízení

5. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Samsung)
Společnost Samsung nasazuje umělou inteligenci Galaxy AI do většího počtu zařízení prostřednictvím aktualizovaného uživatelského rozhraní One UI 6.1. Mobilní umělá inteligence se tak dostane k podstatně většímu počtu uživatelů – od konce března ji budou moci postupně využít i majitelé telefonů řady Galaxy S23, S23 FE, Z Fold5, Z Flip5 a tabletů řady Tab S9. Čtěte více

New Calling od Huawei přinese nový rozměr komunikace

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Huawei)
Společnost Huawei pracuje na rozvoji a standardizaci technologie New Calling (NC), jež přináší pokročilé možnosti pro telefonní a videohovory, které díky ní mohou být kvalitnější, chytřejší a interaktivnější. Nabízí širokou škálu funkcí, včetně UHD hlasových a video hovorů, a umožní rozvoj služeb jako okamžitý inteligentní překlad, využití rozšířené reality a rozvoj interaktivních klientských nabídek. Čtěte více