Ochrana dat v dodavatelském řetězci. Ano či ne?

12. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky)
Téměř třem čtvrtinám (71 %) společností, které mají se svými partnery a subdodavateli nastavená specifická pravidla pro zpracovávání dat, se po incidentu ovlivňujícím bezpečnost sdílených informací na straně dodavatele podařilo získat kompenzace. To samé může tvrdit pouze 22 % stejně velikých organizací, které předpisy zavedené nemají.

Podle průzkumu společnosti Gartner má v současnosti 71 % firem ve své síti více dodavatelů než před třemi lety – stejný počet jich také očekává, že množství partnerů a subdodavatelů bude v následujících třech letech stále narůstat. Aby mohly subdodavatelé plnit své pracovní závazky, umožňují jim společnosti často přístup k citlivým údajům a IT infrastruktuře.

Z reportu IT Security Economics společnosti Kaspersky vyplývá, že 79 % společností má zavedené speciální regulace pro zacházení se sdílenými zdroji a daty. Díky nim partneři a dodavatelé vědí, jak s nimi pracovat a také jaké jsou případné sankce, pokud dojde k porušení těchto pravidel. Obezřetnost je zde na místě. Podle průzkumu totiž náklady spojené s incidenty, kdy dojde ke ztrátě nebo poškození dat, dosahují 2,57 milionu dolarů. Tím se úniky dat řadí mezi tři nejnákladnější problémy, které mohou velké společnosti potkat.

Jednou z hlavních výhod zavedení směrnic se svými dodavateli a partnery je, že jasně definují odpovědnost zúčastněných stran a řeší tak mnohé nejasnosti. Díky nim se také zvyšuje šance, že společnost dostane od dodavatele náhradu, pokud se partner stane vstupním bodem útočníků. Peněžní vyrovnání po incidentu získalo 71 % firem, které mají taková pravidla nastavená. Oproti tomu může to samé tvrdit pouze 22 % firem, které nic implementovaného nemají.

Z průzkumu nicméně nevyplývá, že by nastavená pravidla měla vliv na množství útoků na dodavatelský řetězec. Ke kyberbezpečnostnímu incidentu způsobeným třetí stranou došlo téměř u čtvrtiny (24 %) firem se zavedenými pravidly. Naopak u firem, které žádná pravidla nemají, ke kybernetickému incidentu došlo jen v devíti procentech případů.

„Výsledky průzkumu jsou poměrně paradoxní. Vyplývá z nich totiž, že firmy s nastavenými pravidly pro zacházení s daty v dodavatelském řetězci se častěji stávají obětí kyberzločinecké aktivity. Na druhou stranu musíme dodat, že k těmto opatřením přistupují velké společnosti s velkým počtem dodavatelů a partnerů, u kterých je tudíž riziko napadení daleko vyšší. Zároveň firmy s jasně definovanými pravidly a odpovědností jsou schopné snadněji určit příčiny konkrétních narušení bezpečnosti,“ uvedl k průzkumu Sergej Martsynkyan, ředitel B2B produkt marketing ve společnosti Kaspersky.

Štítky: 
Bezpečnost, Kaspersky

Podobné články

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více