Obyvatelé střední Evropy umělé inteligenci důvěřují

11. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Přibližně 90 % obyvatel střední a východní Evropy má podle nejnovější studie společnosti IBM obecné povědomí o umělé inteligenci. Přestože mnohým lidem chyběla osobní zkušenost s umělou inteligencí, více než 80 % respondentů očekává její širší využití v brzké budoucnosti.

Výzkum byl proveden v České republice, Maďarsku, Polsku a Rusku. Jeho cílem bylo porovnat postoje k umělé inteligenci ve vybraných zemích. Výsledky ukázaly, že většina lidí má velmi pozitivní přístup k inovacím v oblasti umělé inteligence. K těm jsou nejvíce otevřeni obyvatelé Ruska a Maďarska.

Lidé ve střední a východní Evropě nahlížejí na umělou inteligenci obecně s velkým očekáváním – podle studie 63 % Rusů a Maďarů, 56 % Čechů a 53 % Poláků má důvěru v umělou inteligenci. Lidé také ve sféře umělé inteligence vítají inovace – 80 % Rusů a kolem 70 % obyvatel ostatních zúčastněných zemí je umělé inteligenci pozitivně nakloněna. Většina lidí také očekává rozšíření využití umělé inteligence v příštích třech letech.

„Země střední a východní Evropy se za posledních 30 let dramaticky rozvinuly. Společnosti jsou otevřeny inovacím a novým zkušenostem. My v IBM věříme, že technologie umělé inteligence pomůže společnostem s inovacemi, přijmout nové modely řízení podniku, podnítit ekonomický růst a otevřít se novým trhům,” uvedl Antonio Muttoni, generální ředitel společnosti IBM pro střední a východní Evropu.

Umělá inteligence se nejvíce uplatní ve zdravotnictví

Studie zkoumala postoje lidí k umělé inteligenci a také zjišťovala, jaká jsou očekávání od dalšího vývoje umělé inteligence. Obyvatelé Maďarska, Polska a Ruska věří, že největší přínos umělé inteligence tkví v elektronice, zatímco Češi očekávají, že tomu tak bude ve zdravotnictví. Obyvatelé všech zemí se nicméně shodli na tom, že umělé inteligence by do budoucna měli využívat lékaři ke zlepšení lékařské praxe a k rozšíření dalších možností léčby.

Budoucnost umělé inteligence je v automobilovém průmyslu

Podle této studie bude umělá inteligence důležitým článkem pro automobilový průmysl. Více než polovina Maďarů očekává, že automatické řízení automobilů bude běžně dostupnou záležitostí. Stejný názor zastává také necelá polovina Rusů a třetina dotazovaných Poláků a Čechů. Lidé v České republice navíc věří tomu, že by se umělá inteligence mohla spolupodílet na řízení dopravy.

Výzkum vypracovala společnost NMS Market Research. Zapojila do něj celkem 2 035 respondentů ve věku od 18 do 65 let z České republiky, Maďarska, Polska a Ruska. Sběr dat probíhal mezi 19. zářím a 1. říjnem 2018. Aby byl vybraný vzorek skutečně vypovídající, výběr respondentů se provedl na základě skutečné struktury dospělé populace v předmětných zemích. Úroveň vzdělání respondentů a jejich regionální příslušnosti byla vypočítána proporčně ke skutečnému stavu populace.

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více