Nový a silnější Canon přichází
V loňském roce Canon uvedl na trh 96 produktů a v ČR a SR v obratu dosáhl hodnoty 2,9 miliardy korun. Letos společnost čeká nelehký úkol kvůli spojení s Océ. Jak si vedla v produktových skupinách loni a jaké cíle má pro letošní rok, jsme se dozvěděli na tiskové konferenci, na které nechyběli ani partneři Canon.
Úvodní řeč si vzal Ladislav Paleček, který je generálním ředitelem pro Canon ČR a SR již 16 let a nyní byl pověřen také integrací Océ do Canonu. Všem připomněl, že Canon zaměstnává po celém světě 200 tisíc zaměstnanců, vlastní 277 konsolidovaných dceřiných společností a není řízen centrálně, ale oblastně. Evropa přitom patří mezi ty největší oblasti. Na výsledcích společnosti se podílí 9 miliardami euro, což je asi 30 % celosvětového obratu Canon.
Globální výsledky a strategie
V minulém roce dosáhl Canon po celém světě obratu 40 miliard USD a zisku 2,6 miliardy USD. Do vývoje investoval z celkového obratu firmy 8 až 10 % a loni si v USA zaregistroval 3 174 patentů (stal se trojkou mezi organizacemi, co se týká počtu obdržených patentů). Strategie a středně dlouhodobé plány do roku 2015 jsou takové, že Canon chce přinášet viditelný růst prostřednictvím rychlé transformace v reakci na měnící se tržní podmínky s cílem zajistit si pozici mezi top 100 světových společností. V EMEA jsou potom cíle takové, aby se společnost stala tržní jedničkou ve všech klíčových obchodních segmentech (přitom v dnešní jim již patří většina prvních míst), byla trojkou v oblasti byznys služeb a dále se zaměří na tvorbu profitu v každé své obchodní činnosti.
Canon a Océ v ČR a SR v roce 2012
Zatímco Océ v ČR a SR dosáhlo v loňském roce obratu 706 milionů korun s 280 zaměstnanci, Canon ČR a SR potom 2,9 miliardy a to díky 92 zaměstnancům. Dohromady hypoteticky dosáhly společnosti 3,586 miliardy v obratu – což je 7,2% nárůst oproti 2011 – s 372 zaměstnanci.
Integrace Canon a Océ v ČR a SR
Integrace znamená nejen změny počtu zaměstnanců, ale také to, že od 1. 7. 2013 přestane fungovat společnost Océ a zůstane pouze Canon ČR a SR. Značka Océ bude zachována a nadále bude fungovat uvnitř Canonu. Společnost chce spojením vytvořit největší světovou firmu v oblasti tiskových služeb a řešení. Přitom hodlá navýšit tržby v prodejních kanálech, využít plný potenciál všech klíčových zákazníků a zvýšit profit. Samozřejmě chce těžit z toho, že zákazníkům Canonu nabídne produkty Océ a obráceně.
Letos Canon již s Océ očekává obrat ve výši 3,857 miliardy korun, což oproti roku 2012 znamená navýšení o 7,6 %. K tomu by mělo přispět očekávané oživení trhu v ČR, kdy podle Českého statistického úřadu se z recese dostaneme po šesti sobě jdoucích čtvrtletích ve třetím čtvrtletí 2013. V lednu a únoru dosáhly obě společnosti obratu 445 milionů korun, což oproti minulému roku znamená 7,2% nárůst.
Marketingové aktivity a vývoj segmentů
Miloš Bejblík, marketingový ředitel Canonu ČR a SR, po globálním pohledu a exkurzi v číslech společností poreferoval o marketingových akcích v roce 2012 a prozradil plány na tento rok.
V minulém roce Canon na trh uvedl 96 produktů (nejvíce v oblasti foto a video a to 40 produktů a v oblasti tiskových produktů pro domácnost 34 produktů) a byl sponzorem UEFA Eura 2012.
Trh kompaktních fotoaparátů opět klesal, v kusech o 14 % a v hodnotě o 11 %. Podle něj velkou dynamiku vykazují systémové kamery, které rostou o 38 % v kusech a 49 % v hodnotě. Segment zrcadlovek potom roste o 7 % jak v kusech, tak hodnotě. Canon je v kompaktech trojkou na českém trhu a jedničkou na trhu se zrcadlovky a to i přes to, že ztratil tři procenta (pozn. redakce - ve čtvrtém čtvrtletí 2012 byl jedničkou v zrcadlovkách Nikon). Nejprodávanější zrcadlovkou v ČR v roce 2012 byl EOS 600D.
Trh tiskáren klesá, přičemž ten inkoustový o 44 % v hodnotě a o 46 % v kusech. Roste však průměrná cena tiskáren, díky zájmu o specializované modely. Nejrpodávanějším modelem inkustové tiskárny od Canonu byla Pixma IP100 (jde o druhou nejprodávanější tiskárnu v ČR).
Také trh s multifunkcemi klesal, přičemž Canon je jedničkou jak v hodnotě, tak v kusech. Trendem jsou přitom zařízení podporující bezdrátový tisk. Předloni je preferovalo 36 % a loni 54 % zákazníků. Nejprodávanější multifunkcí za loňský rok napříč všemi značkami v ČR se stala Pixma MG 5350. V dokumentových skenerech trh v ČR ve 2012 klesl o 7 %, ale Canon získal o 3 % více oproti roku 2011. Trh s kompaktními fotoaparáty zažil a bude zažívat „kanibalizaci“ díky mobilním přenosným zařízením.
Radka Palánová vystoupila s novinkami marketingové komunikace a představila připravované aktivity a sponzoring společnosti pro tento rok. Připomněla, že vše nejdůležitější o Canonu najdete na www.canon.cz/akce.
Produktové novinky
Poté si vzali slovo produktoví manažeři, kdy Jiří Jedlička představil novinky v oblasti dokumentových skenerů, Petr Hnilička z oblasti tiskáren a pánové Pavel Šerý a Libor Kopečný novinky v oblasti foto a video.
Hlavní taháky jarní kolekce Canon:
Zrcadlovky – EOS 100D a EOS 700D
Objektiv – EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM
Kompaktní fotoaparáty – PowerShot N, A1400, A2500, A2600, A3500 IS, SX270 HS, SX280 HS, Ixus 132, 135, 140 a 255 HS
Videokamery – Legria HF R46, R48, R406 a G25
Tiskárny a multifunkce – Pixma MX375, MX395, MX455, MX515, MX525 a MX925
Skenery – CanoScan 9000F MarkII, ImageFormula DR-G1100, DR-G113, DR-C120 a DR-C125W