Nové energetické štítky u elektrospotřebičů

21. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od března letošního roku budou některé kategorie elektrospotřebičů označeny novými energetickými štítky. Ty stávající, které více než 25 let pomáhají evropským spotřebitelům v orientaci při výběru úspornějších elektrospotřebičů, již nejsou tak přehledné a nezohledňují novější zařazení výrobků do energetických tříd.

Výrobky, kterých se zavedení nového energetického štítku v tomto roce týká, jsou spotřebiče používané především v domácnostech. Následovat je budou v září světelné zdroje a u ostatních skupin výrobků, například bubnových sušiček, trub, kotlů nebo klimatizací se používání nových štítků předpokládá od roku 2022.

Nejviditelnější změnou bude používání jednotné škály energetických tříd od A do G pro všechny typy modelů v daných skupinách výrobků. Zmizí tedy označení s jedním až třemi „+“ přidávané k třídě A. Aktuálně používaný systém značení (A+++/D) totiž není tak účinný jako dřív. „Řada spotřebitelských průzkumů ukázala, že orientace mezi energetickými třídami A+, A++ a A+++ není pro spotřebitele příliš výhodná a jasná. Navíc se většina produktů již stejně nachází ve dvou až třech nejvyšších třídách,“ vysvětlila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplnila: „Pro spotřebitele je proto obtížnější určit nejúspornější spotřebiče a výrobci jsou méně motivovaní k vývoji nových energeticky úsporných výrobků.“ Nejúspornější produkty, které mají nyní třídu A+++, tak budou odpovídat přibližně třídě B či C nového štítku. Přesné přeškálování záleží na konkrétní produktové kategorii a daném modelu.

A kterých skupin se nové štítky týkají? Z pohledu resellerů budou jistě nejdůležitější televizory a elektronické displeje. Dále jde o domácí chladničky a ledničky, pračky a kombinované pračky se sušičkami a myčky nádobí. „Se stávajícími štítky se spotřebitelé budou setkávat až do 18. března 2021, kdy musí prodejci všechny štítky pro uvedené kategorie produktů nahradit za nové. Změna se týká kamenných i online prodejen. Následně bychom měli v obchodech nacházet pouze nové štítky, a nikdy oba štítky pro stejný model vedle sebe. Delší použití starého štítku bude možné pouze u již naskladněných modelů, u kterých výrobce štítek nedodá, protože již není nabízen k prodeji – i to pouze do 1. prosince 2021. Po tomto datu musejí prodejci i takové modely stáhnout z nabídky,“ uzavřela Eduarda Hekšová za dTest.

Další novinkou, která se na novém štítku objeví, bude QR kód, jehož prostřednictvím bude možné nahlédnout do evropské databáze výrobků EPREL, která umožní snazší porovnání výrobků a spočítá např. jejich provozní náklady na energii a vodu. Energetická spotřeba pak bude zobrazena jednotným způsobem. Nebude se již uvádět roční spotřeba energie, ale spotřeba na 100 pracích nebo mycích cyklů nebo 1 000 hodin provozu televizoru.

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více